Gemeente geeft vuurwerkverkoper foute vergunning

moontan

VWC lid
Gemeente geeft vuurwerkverkoper foute vergunning

IJMUIDEN - ,,Amateurs zijn het’’. Vuurwerkverkoper Guus Hermans uit
IJmuiden, in grootte de derde van Nederland, kan er niet over uit.
De gemeente Velsen gaf hem een verkoopvergunning die
dinsdag al ingaat
. Maar dat mag volgens de landelijke regels
helemaal niet.

,,Volgens het vuurwerkbesluit mag je pas vanaf woensdag vuurwerk verkopen. Onvoorstelbaar dat je zo’n vergunning krijgt.’’

Ondanks de vergunning verkoopt hij dinsdag niets. ,,Als ik het doe, overtreed ik de regels en mag ik nooit meer vuurwerk verkopen.’’

Hij wijst op nog een fout in de gemeentevergunning: de automatische alarmering naar de brandweer mag op 29 december worden uitgeschakeld. ,,Die moet volgens de gemeente alleen aan op 28, 30 en 31 december. Maar er ligt hier het hele jaar vuurwerk en het hele jaar staat de automatische alarmering aan.’’

Hermans heeft meteen het ministerie van Vrom en de provincie ingelicht over de foute vergunning. Omdat hij zoveel vuurwerk heeft, is de provincie de controlerende instantie. ,,Gelukkig niet de gemeente'', zegt Hermans. ,,Bij de provincie werken tenminste professionals.''

De gemeente zegt dat Hermans een ’herstelbrief’ heeft gekregen. Hermans wordt kwaad als hij dat hoort. ,,Dat is gelogen!’’, zegt hij stellig.

Bron: Ijmuider Courant

Helaas gebeuren dit soort "foutjes" wel meer, wij hadden dit jaar een factuur van de gemeente gekregen voor de verkoop van consumptievuurwerk, in plaats van consumentenvuurwerk! haha, lekker die gebraden kanonslagen! Gelukkig las ik het op tijd, en is de factuur (dus vergunning) aangepast naar consumentenvuurwerk.

Klopt niet hé, komt volgens mij regelmatig voor dat de controlerende instantie als het heeft te maken met vuurwerk (justitie, gemeente of provinie end. Er soms minder weet van heeft dan de mensen aan wie ze de info moeten verstrekken.

Back
Bovenaan