Geldboete voor slaan jongen om vuurwerk

ylke

VWC lid
GENEMUIDEN - Voor het mishandelen van een 12-jarig plaatsgenootje is de 24-jarige O.K. uit Genemuiden gisteren door de politierechter in Zwolle veroordeeld tot een (voorwaardelijke) boete van 300 euro.

Het slachtoffer maakte deel uit van een groepje kinderen dat oudejaarsdag 2010 vuurwerk naar passanten gooide. Omdat waarschuwingen niet hielpen greep K. een van de knapen in de kraag en deelde met gebalde vuist meerdere klappen uit. Het knulletje verklaarde nadien tegenover de politie dat hij niet eens degene was geweest die vuurwerk had afgestoken. K. had hem achterna gezeten en in een steeg bij de haren gegrepen. Toen hij K. hierom uitschold, ging de man door het lint. De verdachte ontkende dat hij zijn vuisten zou hebben gebruik. Hij zou alleen een duw hebben uitgedeeld en de jongen aan de haren hebben getrokken. Mede op grond van een getuigenverklaring vond de rechter echter wel bewezen dat er was geslagen. "Ernstig dat een volwassen man zich zo laat gaan tegenover een kind." In de strafmaat hield ze rekening met het feit dat de zaak al twee jaar oud is.

Bron

Mede op grond van een getuigenverklaring vond de rechter echter wel bewezen dat er was geslagen.

Oke en vandaar de voorwaardelijke geldboete van 300 euro? Soms(meestal) snap ik helemaal niks van het rechtsysteem in Nederland. Vuurwerk gooien is naar voorbijgangers is natuurlijk te bezopen voor woorden. Maar als 24 jarige een kind van 12 met gebalde vuist slaan is helemaal belachelijk.

Oke en vandaar de voorwaardelijke geldboete van 300 euro? Soms(meestal) snap ik helemaal niks van het rechtsysteem in Nederland. Vuurwerk gooien is naar voorbijgangers is natuurlijk te bezopen voor woorden. Maar als 24 jarige een kind van 12 met gebalde vuist slaan is helemaal belachelijk.
Ja hoor ben ik mee eens te gek voor woorden

Wat een lachertje!
300 euro voor het mishandelen van een minderjarige... lol.
Wat krijgen de mannen uit Turnhout voor het mishandelen van de Eindhovenaar?
5000 euro boete?
Dan is taakstraf voor deze 24 jarige nog een betere boete...

Dat is juist het punt. Veel mensen snappen het rechtsysteem niet, maar oordelen wel.
Dat is nou exact de reden dat de rechtstaat nodig is, anders zou het een oorlog van allen tegen allen worden. En veel Robocops, Rambo's en andersoortig tuig zou voortdurend huis houden in de maatschappij.

De straf is relatief laag, wegens verzachtende omstandigheden. Het bekogeld worden met vuurwerk is van dusdanige aard dat wanneer je geweld toepast je in sommige gevallen je kan broepen op noodweer of noodweer exces. Dan word je gewoon vrijgesproken. Echter, door het krachtsverschil tussen de van de man en de puber, is er sprake van disproportioneel handelen en wordt de man alsnog veroordeeld. Dan blijft echter nog seeds staan dat bekogeld worden met vuurwerk voor een gemoedstoestand zorgt waarbij iemand over een grens gaat en dat dit aangevoerd mag worden als verzachtende omstandigheid. Tel daar bij op dat er geen sprake meer is van lik-op-stuk-beleid en de scoringsdrang van de Officier van Justitie minder is dan op het moment supréme zelf. Zo kom je dus aan een boete, terwijl onder andere omstandigheden een forse werkstraf of mogelijk een gevangenisstraf opgelegd zou kunnen worden.

Hopelijk begrijp je nu iets meer van het feit dat mensen die zich bezig houden met het recht soms net even anders aankijken tegen een situatie dan dat burgers doen.

Dat er niet verder onderzzoek gedaan wordt naar wie nu dat vuurwerk naar mensen gooit. Als je dat doet kind of niet vind ik dat je een wapen hebt en hoort hard bestraft te worden.Door dat soort gestoorde kinderen hebben 60% omstanders die verwond zijn en het draagvlak voor vuurwerk is weer kleiner geworden. Hard aanpakken die knulletjes.

Verder mag je geen eigen rechter spelen dud 300 voorwaardelijk is goed want feitelijk hoeft die niets te betalen

Ik snap jullie volkomen. Toch is het een opmerkelijk verhaal..

Ten eerste: Wie slaat er een kind? Ik ben heel fel tegen kindermisbruik. Al ben ik wel van mening dat we in Nederland een belachelijk groot probleem hebben met de huidige generatie kinderen (neem 12 t/m 17 jaar). Respect is totaal verdwenen. Een groot mentaliteitsprobleem.
Eigen rechter spelen is ook not-done, mee eens. Aan de andere kant (lees de nieuwsberichten maar..) Wat doen de rechters hier zelf aan? Het systeem deugt van geen kanten. Straffen voor vernielingen ed. zijn een lachertje!!

Ten tweede: Ik probeer mezelf ook altijd te verplaatsen. Stel er lopen 10 van die ettertjes. Aan de aard van dit verhaal ga ik ervan uit dat het bijdehante knaapjes zijn. Vuurwerk gooien naar passanten (dus meerdere mensen), geen respect voor mensen om je heen & waarschijnlijk al een hoop scheldwoordjes geleerd. Ik denk dat ik ze in ieder geval ook even flink zou laten schrikken.. Wat zou je moeten doen dan om die k*t ventjes zich normaal te laten gedragen? De politie bellen?? Maak een filmpje van de daders en geef deze daarna (anoniem) door aan de politie? En wat wordt er dan tegen gedaan?
De huidige generatie tieners is echt een groot probleem. De actie van deze dude is totaal niet goed te praten, de frustratie is echter wel begrijpelijk!!

Offtopic: Laat Bonte zich maar druk maken over het vuurwerk samen met de mensen die 's nachts in bed liggen met hun hond of kat i.p.v. echtgenoot of vriend(in). Het gaat om het gebruik van vuurwerk door de gebruiker. Daar ligt de oorzaak in deze maatschappij, de gebruiker! Die heeft ze vaak niet helemaal op een rijtje. Het lijkt me verstandig om hiernaar te kijken? Aan de andere kant..doe ook maar niet, dalijk behalen jullie nog zetels door verstandig te zijn :bonk:
Politici zoals Bonte zijn net slechte ondernemers: Operationeel dingen proberen op te lossen, terwijl het op strategisch vlak ontbreekt.

Zoals Jupilerfreak al zegt zijn er vaak verzachtende omstandigheden die meespelen waardoor het recht niet (genoeg) zegeviert. Hier zijn advocaten naar op zoek en het werkt! Gek eigenlijk dat mensen dan zelf rechter gaan spelen..
Dat hij hier wordt bestraft is terecht (magere straf), dat echter de oorzaak niet zal worden aangepakt is typisch!

Grote kans dat het "knulletje" (wat een woord, beetje respect a.u.b?) een misselijk ***kind was wat het verdiende om even aangepakt te worden. Je weet bijvoorbeeld al niet wat voor scheldwoorden er zijn gebruikt, en waarom de man in eerste instantie al dit kind uitkoos. Als een volwassene een kind slaat wil dat niet automatisch zeggen dat het onterecht is. Althans, het kàn zo zijn. Wie in deze zaak nu ècht de dader is zullen we nooit te weten komen.

Grote kans dat het "knulletje" (wat een woord, beetje respect a.u.b?) een misselijk ***kind was wat het verdiende om even aangepakt te worden. Je weet bijvoorbeeld al niet wat voor scheldwoorden er zijn gebruikt, en waarom de man in eerste instantie al dit kind uitkoos. Als een volwassene een kind slaat wil dat niet automatisch zeggen dat het onterecht is. Althans, het kàn zo zijn. Wie in deze zaak nu ècht de dader is zullen we nooit te weten komen.

Één kind uit de groep aanpakken, dan schrikt de rest. Wie je uitpikt is meestal willekeur. Slaan is geen goede oplossing maar die ventjes willen ook nooit luisteren. En het "moet" opgelost worden.
Politie erbij halen kan, maar tegen die tijd zijn die ventjes er al lang vandoor.

Wel apart dat alleen het gevolg bestraft wordt, terwijl de oorzaak nog vrij rond loopt. Les die hieruit te leren valt; lopen klieren totdat je geslagen wordt, dan kom je ermee weg!

Kan me best indenken dat je soms een knal verkoopt.
Wat moet je anders doen?
Politie bellen? Ja sorrie te druk bla bla bla lekker flitsen levert meer op.

Denk dat dit artikel wel uitlegt waarom kinderen/jongeren de ruimte krijgen om er buiten een zooi van te maken en volwassenen jammeren om een vuurwerkverbod. Gevalletje overheid mag de stront achter iemands kont opruimen.

Denk dat dit artikel wel uitlegt waarom kinderen/jongeren de ruimte krijgen om er buiten een zooi van te maken en volwassenen jammeren om een vuurwerkverbod. Gevalletje overheid mag de stront achter iemands kont opruimen.

Als ik dat zo lees is het dan geen probleem van de laatste paar jaar.
Overigens kan ik me best voorstellen dat je je kind vrij laat. Dat scheelt controleren en een hoop confrontaties. En confrontaties mijden we nou eenmaal graag.
Aan de andere kant; dingen verbieden gaat ook niet, want alles wat verboden is heb je helemaal geen controle meer. En alles wat verboden is, wordt juist gedaan.

Lastige afweging dus.

Ik snap jullie volkomen. Toch is het een opmerkelijk verhaal..

Ten eerste: Wie slaat er een kind? Ik ben heel fel tegen kindermisbruik. Al ben ik wel van mening dat we in Nederland een belachelijk groot probleem hebben met de huidige generatie kinderen (neem 12 t/m 17 jaar). Respect is totaal verdwenen. Een groot mentaliteitsprobleem.
Eigen rechter spelen is ook not-done, mee eens. Aan de andere kant (lees de nieuwsberichten maar..) Wat doen de rechters hier zelf aan? Het systeem deugt van geen kanten. Straffen voor vernielingen ed. zijn een lachertje!!

Ten tweede: Ik probeer mezelf ook altijd te verplaatsen. Stel er lopen 10 van die ettertjes. Aan de aard van dit verhaal ga ik ervan uit dat het bijdehante knaapjes zijn. Vuurwerk gooien naar passanten (dus meerdere mensen), geen respect voor mensen om je heen & waarschijnlijk al een hoop scheldwoordjes geleerd. Ik denk dat ik ze in ieder geval ook even flink zou laten schrikken.. Wat zou je moeten doen dan om die k*t ventjes zich normaal te laten gedragen? De politie bellen?? Maak een filmpje van de daders en geef deze daarna (anoniem) door aan de politie? En wat wordt er dan tegen gedaan?
De huidige generatie tieners is echt een groot probleem. De actie van deze dude is totaal niet goed te praten, de frustratie is echter wel begrijpelijk!!

Offtopic: Laat Bonte zich maar druk maken over het vuurwerk samen met de mensen die 's nachts in bed liggen met hun hond of kat i.p.v. echtgenoot of vriend(in). Het gaat om het gebruik van vuurwerk door de gebruiker. Daar ligt de oorzaak in deze maatschappij, de gebruiker! Die heeft ze vaak niet helemaal op een rijtje. Het lijkt me verstandig om hiernaar te kijken? Aan de andere kant..doe ook maar niet, dalijk behalen jullie nog zetels door verstandig te zijn :bonk:
Politici zoals Bonte zijn net slechte ondernemers: Operationeel dingen proberen op te lossen, terwijl het op strategisch vlak ontbreekt.

Zoals Jupilerfreak al zegt zijn er vaak verzachtende omstandigheden die meespelen waardoor het recht niet (genoeg) zegeviert. Hier zijn advocaten naar op zoek en het werkt! Gek eigenlijk dat mensen dan zelf rechter gaan spelen..
Dat hij hier wordt bestraft is terecht (magere straf), dat echter de oorzaak niet zal worden aangepakt is typisch!

Kinderen met de "vuist" slaan kan echt niet. Gebeurde dit vroeger ( heb het me pa laten lezen ) dan kreeg je een goede oorveeg :)En werd je meegenomen naar de ouders en kreeg je flinke straf. Waar ik het wel mee eens ben is dat die mannetjes zich zo afschuwlijk gedragen. Soms word je op straat voor niks uitgescholden of bedreigd. Puur uit verveling van die mannetjes. Maar waar is die verveling op gebasseerd dan ? Het is maar hoe je zelf in het leven staat en waar je je aan hecht. Die vervuiling van het gedrag kan je vaak niet eens die mannetjes kwalijk nemen. Het is ook een aangeprate/indirecte gedwonge verveling, daarmee bedoel ik dat ze zich vervelen voor iets wat helemaal niet hoeft. Kinderen zijn tegenwoordig door dit rare systeem niet meer tevreden met een voetbal maar pas als ze een tablet/iphone/xbox360 hebben ofzo.

Je ziet het al aan de tv,radio en winkels. Hoe kinderen tegenwoordig word aangepraat wat ze wel niet nodig hebben om gelukkig te zijn. Dure jassen ,luchtjes en bepaalde rare muziek die eigenlijk geen inhoud meer heeft. Vind dat het puur aan dit systeem ligt, niemand word met een grote ego geboren. Die ego word gemaakt. En grotendeels is dat systeem maar de opvoeding speelt ook een grote rol. Maar ja ? Hoe worden die ouders beinvloed. Zelfde als een crisis, er is wel een crisis. Tuurlijk. Maar die word jou ook aangepraat. En hoe meer er negatief word gepraat, hoe meer je dat terugziet in de crisis.
En alles is maar op basis van een goede economie, maar die economie is ook maar raar eigenlijk ? We consumeren toch veels te veel. Het kan makkelijk met minder. Niet 7 keer per week vlees maar 1 of 2 keer. En als je dat met alles doet, heb je toch gelijk veel minder nodig? En dit klinkt wel simpel, maar dat is het ook. Meer gevoel voor mensen is nodig, en minder gevoel voor bepaalde spullen.

Het hele rechtsysteem is voor mij part niet nodig, waarom is er toch altijd de gedachte dat alles uit de hand loopt als er bijv geen politie,rechter of een andere zogenaamde"beveiliging" is. Alsof er een instant burgeroorlog onstaat. Alsof alles leeg word geroofd. Het is puur voor het geld. Waarom zien we niet dagelijks op tv dat het ook zonder deze dingen kan ? Op een andere manier, voor elkaar opkomen enzv. Niet afhankelijk zijn van personen. Meer positief, minder negatief.

Bla bla bla, ik ratel maar door. En haal alles door elkaar :p
Maar goed dit is mijn visie hierover.

Bijlagen

• 3250838_460s.jpg
    3250838_460s.jpg
    41,8 KB · Weergaven: 0
Back
Bovenaan