Geen vuurwerkvrije zone in Zoetermeer

ylke

VWC lid
Zoetermeer - In Zoetermeer komt tijdens de jaarwisseling geen vuurwerkvrije zone zoals veel gemeenten wel doen. Volgens burgemeester Charlie Aptroot is dat niet nodig omdat er in Zoetermeer geen plekken zijn waar meerdere brandgevaarlijke gebouwen vlak bij elkaar staan. Wel wordt dit jaar geëxperimenteerd met een grote vuurwerkshow.

Ieder jaar wordt de jaarwisseling geëvalueerd. “We hebben al jaren een succesvolle aanpak die erin heeft geresulteerd dat er geen grote problemen zijn”, zegt Aptroot. “Daarom was het ook niet nodig om in navolging op andere steden een vuurwerkvrije zone in te stellen. Wat we goed doen dat handhaven we maar er komen wel een aantal veranderingen.” Zo worden jongerenwerkers van 14.00 tot 23.00 uur op oudejaarsdag ingezet. Ook wat vreugdevuren betreft is er een verandering. Vreugdevuren in vuurkorfen en oliedrums worden voortaan toegestaan mits ze niet te dicht bij schuren of andere bebouwing staan. De vuurwerkshow op de Dobbe moet volgens de burgemeester ook nog wat extra festiviteiten krijgen. “De invulling is nog niet precies maar we denken aan een leuke attractie of een plek waar men gezellig nog wat kan drinken en een oliebol kan eten na de show”, aldus de burgemeester.

Voor jongeren is de invulling nog niet rond. Afgelopen jaren werd er telkens een groot jongerenfeest gehouden. “Dit was een groot succes. Helaas is het ons nog niet gelukt om een geschikte locatie te vinden”, zegt burgemeester Aptroot. “We roepen daarom ondernemers die iets voor de jeugd van 15, 16 en 17 jaar willen organiseren om zich bij ons te melden”, zegt hij.

Bron

al met al komt mij dit soort maatregelen mij vrij democratisch over
zij die gebruik willen maken van een georganiseerd feest gaan er lekker heen
En wie om klokslag 12 uur graag wat vuurwerk afsteekt word gewoon met rust gelaten .

te gaan experimenteren met een gezamenlijke show kan van het ene naar het andere leiden dat weet ik .
Maar zoals het maatregel pakket zoals het is er nu uit ziet krijg ik heus geen buikpijn hoor .

Back
Bovenaan