Geen vuurwerkverbod, geen vuurwerkvrije zones en geen grote, centrale vuurwerkshow

Scav

VWC Moderator
Forumleiding
EINDHOVEN - De jaarwisseling wordt in Eindhoven een feestje met vuurwerk zoals het al jaren is. Volgens burgemeester en wethouders is er geen reden om een vuurwerkverbod voor consumenten in te stellen en dan eventueel een centrale, grote vuurwerkshow te organiseren op het 18 Septemberplein. Ook worden er geen vuurwerkvrije zones aangewezen.

GroenLinks stelde raadsvragen 'met het oog op de gevaren van letsel en de overlast die vuurwerk kan geven. De partij zou graag zien dat er geen vuurwerk wordt afgestoken in de buurt van bijvoorbeeld ziekenhuizen, verpleeghuizen en de dierenopvang. "Kwetsbare inwoners van de stad zoals ouderen, zorgbehoevenden en zieken hebben hiervan veel last omdat ze de voor hen zo nodige rust niet kunnen vinden. Maar ook de dieren in de stad raken door het felle licht en de harde knallen overstuur."

Volgens een onderzoek zou zelfs een groot deel van de Nederlanders voor een algeheel vuurwerkverbod zijn. Een grote vuurwerkshow vanaf het 18 Septemberplein zou een mooi alternatief kunnen zijn.

Eindhoven wil niet aan een vuurwerkverbod of vuurwerkvrije zones. Het landelijke vuurwerkbesluit regelt de vuurwerkzaken voldoende, aldus het college. " Het is verboden om consumentenvuurwerk op een openbare plaats te gebruiken als dat gevaar, schade of overlast kan veroorzaken. Dit wordt in Eindhoven al jaren gehanteerd en geeft vooralsnog voldoende handhavingshandvatten." En: "Ondanks reeds genomen maatregelen zullen er helaas nog steeds inwoners zijn die hinder en overlast ervaren. Het college probeert dit door de inzet van politie en stadstoezicht zoveel mogelijk in te perken en veroorzakers aan te pakken. Bij de gemeente zijn geen incidenten bekend in de afgelopen jaren die aanleiding vormen om tijdens de komende jaarwisseling in Eindhoven vuurwerkvrije zones in te stellen."

Bron

Dat moeten alle gemeentes gewoon gaan doen. Hopelijk wordt men verstandig en volgen ze het voorbeeld zoals in Eindhoven. En zoals zo vaak krijg ik de indruk dat Groen-Links maar 1 punt op de agenda heeft.

Ik heb een aantal weken geleden een lange mail naar Groenlinks in Utrecht gestuurd nadat er weer een artikel in het AD stond over vuurwerkvrije zones en een verbod in Utrecht, vierde artikel in een week tijd.

Deze mail heb ik ook gelijk naar Groenlinks in de tweede kamer gestuurd.

Van de fractie in Utrecht kreeg ik al snel een nette reactie terug dat ze niet voor een algeheel verbod zijn maar alleen vuurwerkvrije zones op kwetsbare plekken, dit stemde mij wel tevreden (als vuurwerkliefhebber steek je daar sowieso niet af).

Van de tweede kamer kreeg ik het volgende terug met een verwijzing naar de website vuurwerk overlast, dit vind ik toch best wel zorgelijk:

--

We begrijpen dat je als vuurwerkliefhebber graag wilt blijven knallen tijdens Oud en Nieuw. Toch pleit GroenLinks voor een algeheel verbod op consumentenvuurwerk. Dit doen we samen met honderden oogartsen, plastisch chirurgen, kinderartsen en artsen van de spoedeisende hulp. We vinden dat er met Oud en Nieuw onnodig veel slachtoffers vallen: zo’n 600 tot 700 per jaar.

Liever zien we dat elke gemeente een professionele vuurwerkshow organiseert, zodat de jaarwisseling weer een feestje wordt en de ongelukken, overlast en schade voortaan tot het verleden behoren.

--

Het is een hele gevaarlijke partij die zichzelf een rode lap voorhoud wat betreft een verbod op vuurwerk, ze weten niet van ophouden.

Het lijkt er inderdaad op dat ze geen belangrijkere dingen op de agenda hebben staan en goedkoop proberen te scoren bij ouderen en 'vuurwerkhaters' met hun zo genaamde polletjes.

Hopelijk volgen vele gemeentes de gemeente Eindhoven, zal vast een harde klap zijn voor Groenlinks!

"Ondanks reeds genomen maatregelen zullen er helaas nog steeds inwoners zijn die hinder en overlast ervaren."

Zelfde geld voor zwarte piet.

Mag ik een applausje voor B&W van de gemeente Eindhoven? Dank U! :)
Fijn dat er tenminste één gemeente in Nederland haar gezond verstand gebruikt, en zich niet laat beïnvloeden door azijnzeikers, minderheden en op leugens gebaseerde feiten.

Back
Bovenaan