Geen vuurwerk, wel interessant. Berichten over misdaad zorgen voor angst bij burgers

Wie meer naar misdaadseries op tv kijkt heeft meer angstgevoelens. Er is evenwel nauwelijks een verband tussen deze gevoelens en misdaadstatistieken. Dat blijkt uit het doctoraat van de Leuvense communicatiewetenschapper Kathleen Custers.

Misdaadseries spelen volgens Custers in op de drie factoren die de sterkte van iemands angstgevoelens bepalen: de opvatting over de ernst van misdaaddelicten, hoe je je eigen zelfredzaamheid beoordeelt en tot slot hoe groot je het risico inschat dat je zelf of je naasten slachtoffer wordt van dergelijke misdaad. "Hoe makkelijker we ons iets kunnen inbeelden, hoe hoger we het risico ervan inschatten", aldus Custers in de Campuskrant, tweewekelijks blad van de KU Leuven.

Ook voor nieuws
Dezelfde vaststelling gaat ook op voor nieuwsbulletins "omdat ook deze geen neutraal doorgeefluik zijn van misdaadstatistieken en politierapporten daar ze in de eerste plaats aandacht hebben voor uitzonderlijk nieuws". Custers ontdekte bijvoorbeeld dat wie de zaak Ronald Janssens van nabij gevolgd had twee keer zoveel angst had dat zoiets hemzelf of zijn naasten kon overkomen.

De onderzoekster pleit er in het algemeen voor "dat het publiek een soort mediaopvoeding krijgt, dat het weet met welke bril het moet kijken".

bron

Herkennen we dit niet als we kijken naar vuurwerkgerelateerde nieuwsberichten?
Eindelijk krijgen we armslag om ons te verweren tegen de angstzaaierij omtrent vuurwerkgerelateerde berichten in de media.

Klopt Danny en ik denk dat het OM express angst zaait onder de mensen zodat men naar de telefoon grijpt om zijn medeburgers erbij te lappen.

Recordaantal anonieme tips illegaal vuurwerkBij de anonieme meldlijn M. is in 2011 een recordaantal anonieme tips binnengekomen over illegale handel en opslag van vuurwerk. Dat laat M. weten.

Het afgelopen jaar kwamen er 356 meldingen binnen, het dubbele aantal van het jaar daarvoor. Tot nu toe is bekend dat mede door deze tips 4000 kilo illegaal vuurwerk is opgespoord, 20 mensen zijn aangehouden en 17 zaken zijn opgelost, laat M. weten

Helaas worden door deze angstberichten niet alleen grote handelaren met opslagen in een woonwijk gepakt. Maar ook gezinnen die in Belgie een paar potjes of pakketjes halen.
Naar mijn mening is de Nederlandse regering helemaal doorgedraaid, en ervaart de burger vuurwerk nu als levensgevaarlijk. Mede door deze angstberichten draait men nu helemaal door als er een nieuw bedrijf vuurwerk wil verkopen, en word gelijk de Enschede ramp er bij betrokken.

En helaas word het elk jaar erger , met woorden als cobrabom, nitraat granaat, mortiergranaat,vlinderbom word de burger nog meer angst toegepraat, en grijpt men nog eerder naar de telefoon om zijn buurman erbij te lappen.
Mede door onderstaande advertenties

WOERDEN - Interregionaal Vuurwerkteam Midden Nederland doet er alles aan om illegaal zwaar vuurwerk op te sporen en in beslag te nemen. Vorige week heeft dit team nog een handelaar in illegaal vuurwerk aangehouden in Vianen naar aanleiding van tips vanuit de bevolking. Heeft u info over een verdachte situatie in uw buurt? Bel dan met de politie (0900-8844) of anoniem via Stichting M

Politie Hollands Midden heeft sinds eind oktober van dit jaar al ruim zevenhonderd kilo zwaar vuurwerk in beslag genomen. Illegaal en levensgevaarlijk vuurwerk. De kans dat er hiermee iets misgaat is groot en de gevolgen zijn dan niet te overzien.

Daarom roept de politie uw hulp in. Hebt u een vermoeden of weet van opgeslagen illegaal vuurwerk, of weet u dat iemand zelf een vuurwerkbom in elkaar knutselt? Bel de politie via telefoon 0900-8844 of spreek uw wijkagent aan. Vindt u het moeilijk om te melden, bijvoorbeeld omdat het om de buurman gaat, meld dan anoniem bij stichting M. (telefoon: 0800-7000). Stichting M. is bereikbaar op werkdagen van 08.00 tot 24.00 uur en in het weekeinde van 10.00 tot 18.00 uur. Zie ook de website van Stichting M..

Laatst bewerkt:
Angst aanjagen is denk ik niet het grootste probleem. Het zit hem vooral in de sensatie-waarde in mijn ogen. Een gevolg op die sensatie is wel weer de angst (nitraten die huizen opblazen etc.).

Angst aanjagen is denk ik niet het grootste probleem. Het zit hem vooral in de sensatie-waarde in mijn ogen. Een gevolg op die sensatie is wel weer de angst (nitraten die huizen opblazen etc.).

Ik denk dat angstzaaien wel de grootste boosdoener is; Berichtje van Capelle:

"Het is wachten op de eerste slachtoffers. Het gaat dan nog niet eens om een paar gemiste vingers; je moet er niet aan denken dat er dodelijke slachtoffers vallen. Dat kan niet en dat willen we niet. Bovendien heeft de hele samenleving last van vuurwerk: mens en dier! Daarom openen we een meldpunt vuurwerkoverlast.'

Het is wachten op de eerste slachtoffers. <-- is dus een angst een veronderstelling dat maar nog gen feit. De sensatie waarde is bijvoorbeeld bij een brandbom hoog. Een cobra met 6 liter benzine ziet er groot uit. Maar feitelijk stelt het niets voor. Zeker niet als je ziet waar die meeste die dingen afsteken. Op velden, pleinen openvlaktes

Mensen worden bang gemaakt door types die gaan roepen: Je zult het maar voor je deur gelegd krijgen! Het is nog niet gebeurd maar mensen worden daardoor al bang gemaakt en krijgen we een heksenjacht erop. Niet dat ik brandbommen goedkeur maar ik ken geen voorbeeld waar een brandbom bij iemand voor zijn deur gelegd is.

Daar noem je meteen ook een bericht op Karol. Leefbaar Capelle is een populistische partij die net als de Rotterdamse variant streeft naar een politiestaat. Dergelijke partijen werken zeer nadrukkelijk samen, zogenaamd aan veiligheid, maar in praktijk komt het neer op een politiestaat waarin burgers er vooral zijn om leeg te plukken.

Het beleid van Leefbaar is in Rotterdam goed waarneembaar. De stad is volledig naar de kl0te aan het gaan.

Overigens gebruiken partijen als de VVD, PvdA, Groen Links, PVV en dergelijke de media op een soortgelijke manier. Puur om burgers te intimideren om vervolgens schijnveiligheid aan te bieden. Waarbij veiligheid niet centraal staat, maar totale controle over de burgers.

Burgers zouden de ontwikkelingen in Rotterdam-Rijnmond eens goed in de gaten moeten houden wat dat betreft. En vooral ook kritische vragen moeten stellen...

Back
Bovenaan