'Geen vuurwerk dit jaar' .

Status
Niet open voor verdere reacties.

ylke

VWC lid
Het einde van het jaar nadert met rasse schreden. Vaak het moment om terug te blikken op gebeurtenissen van het afgelopen jaar. Met de vluchtelingencrisis en de aanslagen in Parijs nog vers in het geheugen, vraagt Kor Bonthuis zich af of het wel gepast is om vuurwerk te laten knallen met Oud en Nieuw. Kunnen we Oud en Nieuw beter zonder vuurwerk vieren dit jaar? We zijn benieuwd naar uw mening

Kor Bonthuis uit Appingedam schrijft:

"De beelden van de gigantische vluchtelingenstroom en de aanslagen in Parijs vorige week, zullen voor altijd op ons netvlies blijven staan.

In dat licht bekeken vraag ik mij dan ook af of het wel gepast is om straks tijdens Oud en Nieuw vuurwerk af te steken. Vluchtelingen die uit het oorlogsgebied zijn verdreven en bovendien al getraumatiseerd zijn zullen zich geen raad weten met al dat geknal. Vooral kleine kinderen zullen de trauma’s opnieuw beleven. Datzelfde gevoel zal overheersen bij de nabestaanden van de slachtoffers die zijn gevallen tijdens de aanslagen onlangs in Parijs.

We kunnen Oud en Nieuw ook eens op een andere manier proberen te vieren zonder vuurwerk, maar met veel verlichte straten en gebouwen en op plekken waar we gezellig bij elkaar kunnen komen zonder al dat geknal."

Het jaar 2015 uitluiden zonder vuurwerk. Wat vindt u van dit idee?

Bron

Denk dat ze zich niet zo druk maken om een beetje vuurwerk,mag ook aannemen dat ze weten dat er vuurwerk bij oudjaar hoort.

En kunnen ze er toch niet tegen....blijf dan lekker weg aub.

Zal er niet te veel over zeggen want het blijft een vuurwerk forum.. maar probeert hij nou te zeggen dat wij ons aan moeten passen voor de vluchtelingen :bonk:

leven zulke mensen nog..?
dat was er ene die welkoms liedjes aan het zingen waren op schiphol.
haha

alle vluchtelingen moeten ze afschaffen die kosten alleen maar geld... ze zien liever dat we ons geld aan die vluchtelingen geven dan aan vuurwerk of andere dingen:bonk:

Dit komt vast uit de koker van de anti vuurwerk club. Iemand die weer een extra reden zoekt om het te verbieden.

Eén ding, ik laat mij mijn liefde voor vuurwerk niet afpakken door NIEMAND niet.
Zojuist nog een extra siercake besteld! :-)

Dit is nou echt een voorbeeld van hoe het niet moet. Dit zien we tegenwoordig vaker in Nederland...buitenlanders komen naar Nederland, en wie passen zich aan? Juist, de Nederlanders...in mijn ogen klopt dat ergens niet.:bonk:

Ik vind het een goed idee, we kunnen makkelijk wel een jaartje geen vuurwerk afsteken. Gewoon even een keer rekening houden met al die mensen die een oorlogstrauma hebben. Ik zou dan ook schrikken en denken dat er weer oorlog is en alle herinneringen komen weer boven. Dus ik zeg PRIMA !!!! Schaf het dan maar meteen helemaal af. Is het ook meteen klaar met alle overlast die nu al is. Geen gewonden meer en de dieren hebben er ook geen last meer van. En het is een stuk beter voor het milieu.
Waar kan ik tekenen ???

ach sodemieter toch op met al dat gezeik, doodmoe word je er van......

Na t lezen van de 1ste paar regels ben ik gelijk gestopt met verder lezen. Rekening houden met vluchtelingen. Is hij helemaal van de pot gerukt. Ze moeten zich aan ons aanpassen en wij niet aan hun. Bevalt t ze niet dan dikke middel vinger.

Gewoon de politiek afschaffen, samen met sociale media, iedereen heeft nu een platform om zijn/haar idiote mening te verkondigen en op te dwingen.

Dit topic bevestigd maar wat het gedachtegoed is van de gemiddelde vuurwerkliefhebber. Ik ben van mening dat het een goed idee is om te kijken naar mogelijkheden om trauma herleving te minimaliseren. We hebben het hier wel over mensen die uit een oorlogsgebied komen, mensen die getraumatiseerd zijn door eerdere ervaringen, mensen met een post-traumatische stress stoornis. Dit is niet iets om lichtelijk mee om te gaan. Van mij mogen er dan ook vuurwerkvrije zones komen rondom de opvangcentra met een aankondiging en uitleg van de situatie. Begrijp me niet verkeerd, ik begin het gezeik rondom de traditie ook zat te worden maar dit is voor mijn gevoel toch echt een geldige reden om een vuurwerkvrije zone op te richten, net zoals dat bij ziekenhuizen ook gebeurt.

Wat ik wel jammer vind is dat dit een situatie is die wordt gebruikt door iemand die overduidelijk een hekel heeft aan vuurwerk. Misbruik maken van de situatie is dat in mijn boekje.

Sorry maxman. Jou reactie gaat me te ver. Ze hebben hier niks te zoeken. Zo wel dan kunnen ze zich aanpassen. Dat wil zeggen. Werken, werken en werken. Zoals wij ook doen. Tradities worden er al genoeg kapot gemaakt. Reacties van mensen zoals jij is tel 1 en 1 bij elkaar op. Vw ligt al in een gevaarlijke situatie. Dit soort dingen worden van klein naar nog groot gebracht. Zolang ze zich niet kunnen aanpassen hoe t hier hoort te gaan en aanpassen aan onze traties hebben ze zoals ik al eerder zei niks noppes nada te zoeken. Ik zie dan nog liever een vrije zone bij dierenasiel, boerderijen en bejaarden. Al hoewel dat laatste zijn er oudjes genoeg.die ervan genieten. Nederland gaat langzaam kapot. Wat zeg ik. Nederland is al kapot.

Aanpassen aan de vluchtelingen,kom op zeg!
Net zoals zwarte piet langzaam aan steeds meer aangepast word aan onze medelanders....

Dit gaat verder en verder,maar ik hou er nu verder over op,aangezien dit over vuurwerk gaat en niet over vluchtelingen enzz..

Ze hebben hier wel degelijk wat te zoeken, een plek weg van de oorlog, een plek die wel veilig is. Ik ben niet van mening dat deze mensen hier na de oorlog moeten blijven, helemaal niet. Maar op dit moment hebben ze wel degelijk hier wat te zoeken. Met hier bedoel ik een plek weg van de oorlog. Is de afzet tegen mensen uit die regio nu echt zo groot en wordt die nu echt zo erg gevoed door slechte ervaringen en mediaberichten, de zelfde mediaberichten die ook een gigantische hoeveelheid onwaarheden verspreiden over onze geliefde hobby, dat we ons niet in hun situatie kunnen verplaatsen? Tijdens de tweede wereldoorlog werd er toch ook onderdak geboden aan de joden, die werden ook opgevangen en ondersteund. Waarom zou dat nu anders moeten zijn? Omdat het "islamieten", "gelukszoekers" en "buitenlanders" zijn? Begrijp me niet verkeerd, de hele zwarte pieten discussie vind ik ook zeer zeker onzinnig maar die vind ik geheel niet vergelijkbaar met deze situatie. Dit is het kunnen voorkomen van ernstig psychisch leed door middel van het rekening houden met je medemens. Misschien hebben de meeste mensen geen ervaring met PTSS of andere vormen van psychische problemen, dan begrijp het gebrek aan inlevingsvermogen.

Ik zie dan nog liever een vrije zone bij dierenasiel, boerderijen en bejaarden.

Wat ik me dan af vraag, waarom zou je liever een vuurwerkvrije zone wel in deze gevallen zien en niet bij een AZC? Je wel willen aanpassen aan dieren en oudere maar niet aan getraumatiseerde mensen, persoonlijk vind ik dat vreemd.

@maxman misschien omdat ik er helemaal klaar mee ben dat alles in Ned draait om vluchtelingen. Er een hoop geld naar toe gaat terwijl de oudjes n de zorg zich maar moeten redden om een voorbeeld te noemen. Ik hou er verder over op zoals gezegt is is dit een vw forum. Maar geef wel aan dat ik me totaal niet aanpas aan hun. Basta.

@maxman misschien omdat ik er helemaal klaar mee ben dat alles in Ned draait om vluchtelingen. Er een hoop geld naar toe gaat terwijl de oudjes n de zorg zich maar moeten redden om een voorbeeld te noemen. Ik hou er verder over op zoals gezegt is is dit een vw forum. Maar geef wel aan dat ik me totaal niet aanpas aan hun. Basta.

Dan ben ik van mening dat het misschien verstandig is om je net zo te verdiepen in de asielzoekerssituatie en de economische gevolgen hier van dan dat je doet in vuurwerk. Buiten dat respecteer ik je mening wel hoor, begrijp me niet verkeerd ;)

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan