Geen heropening zaak vuurwerkramp | update

FireDragon

VWC lid
De Hoge Raad ziet geen aanleiding om de zaak van ex-directeur Rudi Bakker van SE Fireworks nog eens over te laten doen. De Hoge Raad besloot dinsdag om het herzieningsverzoek af te wijzen.

Rob Vorking, journalist RTV Oost: "Het kan nog wel een jaar tot twee jaar duren voor alles is afgerond."

De ontploffing van de opslagruimten van SE Fireworks in Enschede leidde tot de vuurwerkramp op 13 mei 2000. De explosies vaagden de wijk Roombeek volledig weg. Daardoor kwamen 23 mensen om het leven en bijna 1000 mensen raakten gewond.

Bakker kreeg in hoger beroep een jaar celstraf en een boete wegens het overtreden van milieuwetten en dood door schuld. De Hoge Raad liet die uitspraak in 2005 al in stand.

Afgetapt
De oud-directeur wilde nu dat de zaak opnieuw behandeld zou worden, onder meer omdat de politie afgetapte gesprekken had vernietigd. Verder zouden politie en justitie ook onzorgvuldig zijn geweest in het onderzoek naar een andere verdachte, André de V., die is vrijgesproken. Volgens het herzieningsverzoek zou het OM daarmee het recht op vervolging hebben verspeeld. Daar is de Hoge Raad het niet mee eens.

Drie zaken
Journalist Rob Vorking van RTV Oost weet alles van de vuurwerkramp en ziet het somber in voor Bakker. Maar de deur is volgens hem nog niet helemaal dicht. "De juridische mogelijkheden zijn voor Bakker nu wel zo'n beetje uitgeput. Maar zowel hij als een oud-rechercheur hebben vorig jaar nog wel aangifte gedaan tegen de oud-leiding van het onderzoeksteam. Zij zijn naar het gerechtshof gestapt en eisen vervolging."

Ook vanuit justitie in Groningen loopt nog een onderzoek of de inmiddels vrijgesproken André de V. destijds wel als verdachte had mogen worden aangemerkt. "Er zijn twijfels over hoe dat onderzoek toentertijd verlopen is", zegt Vorking. "Al met al zijn er dus nog drie onderzoeken die lopen over een zaak van elf jaar geleden. Het kan nog wel een jaar tot twee jaar duren voor alles is afgerond."

Bron

Dit zal zoals al vaker gezegd nooit gebeuren omdat er dan waarschijnlijk een flink aantal abtenaren zullen sneuvelen in functie als er fouten aan het ligt zouden komen.

Verrassend joh dat deze zaak niet heropend wordt. Ook verrassend dat de belangrijke stukken van de vuurwerkramp voor de komende 50 jaar nog in het nationaal archief besloten liggen. Gelukkig is Nederland heel transparant. Als het bepaalde mensen zo uit komt dan...

kort om de zaak blijft voor definitief in de doof pot, en word er niet meer over door gezeurd .

begrepen jongens !?

kort om de zaak blijft voor definitief in de doof pot, en word er niet meer over door gezeurd .

begrepen jongens !?

Niet helemaal.

Integendeel zelfs.

Rampen zoals dit in de doofpot.
Agentes die iemand tijdens een arrestatie knietjes mogen geven.
Agenten die overbodig geweld gebruiken.
Straffen voor bepaalde vuurwerk delicten die nergens op slaan.
Je eigen grond niet mag beveiligen met hekken als het de gemeente niet zint.

Wat nou democratie.
Mij is het helemaal duidelijk,We leven inmiddels in een politiestaat waar men niks meer te zeggen heeft en alleen maar ja moet knikken en niet tegen het bepaalende bewind in mag gaan!!!

Natuurlijk doen we dat hier zo Marchel.
Want de politie is onze vriend toch!
Ze zullen nooit kwaad doen en altijd ons beschermen tegen het kwade!
Maar stiekem, rammen ze er op los, ook wanneer het niet kan!
Moet toch ook een keer kunnen, eens lekker je woede uiten op het volk die het al zo moeilijk heeft?
Niet zo moeilijk als in Afrika, maar wel steeds lastiger krijgt met opkomende eisen/reglementen.
Nou ja, die politie dame mocht gewoon even die man in elkaar timmeren, hij was een gevaar voor de maatschappij! We zijn gered van een totaal gestoord iemand.

Maar ja, die vrouw is dus in gelijke gesteld en het is echt gekkenwerk!

En dat ze dit in de doofpot stouwen is ook gekkenwerk.
De slachtoffers verdienen meer en complete informatie.

Lang leve IK IK IK!!!
Ja VERHUIZEN NA EEN ANDERLAND!
Want wat is NL ano 2012..?
Misselijk word ik er van..
Ik denk dat ik die Doofpot maar eens op ga blazen!
Dan kunnen ze er iig niets meer in stoppen!

De zaak van de veroordeelde oud-directeur Rudi Bakker van SE Fireworks in Enschede blijft definitief gesloten.

De Hoge Raad ziet geen aanleiding om de zaak opnieuw te behandelen. Bakker werd in 2003 in hoger beroep veroordeeld tot een jaar cel en een geldboete. De Hoge Raad liet die uitspraak in 2005 in stand. Bakker vindt dat de zaak opnieuw moet worden behandeld, omdat volgens hem is geknoeid met het bewijsmateriaal. Justitie is volgens hem niet-ontvankelijk, omdat onder meer tapgesprekken zouden zijn vernietigd. Ook zou onrechtmatig en onzorgvuldig zijn gehandeld in het opsporingsonderzoek tegen de toenmalige hoofdverdachte, André de V. De Hoge Raad vindt dat geen van de argumenten die Bakker aandraagt tot niet-ontvankelijkheid van het Openbaar Ministerie had kunnen leiden.

Bij de ontploffing van de vuurwerkopslag van SE Fireworks op 13 mei 2000 vielen 23 doden en raakten 900 mensen gewond. Door de explosie werd de gehele wijk Roombeek weggevaagd.

Bron

Niet helemaal.

Integendeel zelfs.

Rampen zoals dit in de doofpot.
Agentes die iemand tijdens een arrestatie knietjes mogen geven.
Agenten die overbodig geweld gebruiken.
Straffen voor bepaalde vuurwerk delicten die nergens op slaan.
Je eigen grond niet mag beveiligen met hekken als het de gemeente niet zint.

Wat nou democratie.
Mij is het helemaal duidelijk,We leven inmiddels in een politiestaat waar men niks meer te zeggen heeft en alleen maar ja moet knikken en niet tegen het bepaalende bewind in mag gaan!!!

ik sta volledig achter jou verhaal .
alleen ben ik bang dat dit wel gebeuren gaat dat haal ik uit het verhaal
ik denk dat ze voor deze uitspraak eerst hun geheime agenda's hebben open getrokken en hebben gepland .
ik hoop net zoals jij dat er door word gevochten .
want een zaak zoals deze mag je niet laten rusten vind ik .

maar goed het verhaal hier boven bevestigd mijn gedachte .
het is een grote schande :angry:

Back
Bovenaan