Geef een landelijk vuurwerkverbod een kans.

the cigarman

VWC lid
2h9mnopx79e-politieoudennieuw.jpg

Deskundigen noemen het wetteloos gedrag, omdat alle strafbare gedragingen rondom de jaarwisseling toegestaan lijken te zijn.

Nederlanders hebben het afgelopen jaar voor ruim 105 miljoen euro aan vuurwerk ingekocht en afgestoken om traditiegetrouw de jaarwisseling te vieren. Inmiddels is de noodkreet van de politie, brandweer en ziekenhuizen om een landelijk vuurwerkverbod in te voeren, alsmede de kille stilte na de tweede week van januari, ook onderdeel van de traditie geworden.

De ervaring leert inmiddels dat een lokaal vuurwerkverbod een waterbedeffect creëert, dus is de landelijke politiek aan zet. Zij lijken zich echter te fixeren op een verantwoordelijkheidsreces door wel de lijn van de handhavers te steunen, maar deze vervolgens niet uit te voeren. In mijn optiek blijven er nog maar twee onlosmakelijke oplossingen over die het minst in de smaak vallen in Den Haag: serieuze aandacht voor het handhavingstekort én een landelijk vuurwerkverbod.

Sla de discussie niet steeds plat
De afgelopen twee jaarwisselingen doken er verschillende filmpjes op de sociale media op van jongeren die politieagenten, brandweerlieden en hulpverleners bekogelden met vuurwerk. Daarbij raakten minimaal 187 agenten en hulpverleners gewond en/of liepen zij gehoorschade op. Deskundigen noemen het wetteloos gedrag, omdat alle strafbare gedragingen rondom de jaarwisseling toegestaan lijken te zijn. Daarbij ondermijnt dit het gezag van onze ordebewaarders. Om deze reden wordt er door gezagsdragers al jaren gepleit voor een landelijk vuurwerkverbod.

In mijn optiek is dat een oplossing van bittere noodzaak. Het jarenlang uitstellen van de discussie op landelijk niveau en ineffectieve deeloplossingen verzinnen, heeft ertoe geleid dat het respect jegens onze ordebewaarders is vervaagd. Hoewel velen van ons dachten dat de nieuwe verkiezingen zouden leiden tot nieuwe politiek, blijken de potentiële coalitiepartijen (BBB, NSC, VVD en PVV) daar niets voor te voelen. Het ligt immers aan het gedrag en het dragen van bivakmutsen. Daarmee wordt de noodkreet vanuit de politie, brandweer en ziekenhuizen wederom tekortgedaan, terwijl deze fracties pretenderen de lijn van deze gezagsdragers te willen volgen.

Bovendien wordt de discussie rondom het landelijk vuurwerkverbod té snel afgedaan met klassieke denkbeelden hieromtrent. Voor het ‘out-of-the-box’ denken hoeft de politiek echter niet ver te zoeken. Zo heb ik als raadslid in de gemeente Katwijk mogen ervaren hoe een groot centraal feest de overlast in de wijken aantoonbaar kan verminderen. De grote voordelen hiervan zijn dat dit de druk op de politiecapaciteit aanzienlijk vermindert, en de jaarwisseling zonder al te veel ordeverstoringen kan geschieden. In combinatie met een landelijk vuurwerkverbod kunnen dit soort gecentraliseerde feestjes georganiseerd worden met gemeentelijke vuurwerk- en lasershows. Een onderliggend pluspunt hiervan is dat het de traditie in stand houdt, zonder dat er gewonden vallen. In een geïndividualiseerde samenleving die op zoek is naar zingeving, lijkt dit een poging waard te kunnen zijn.

Ruimte voor capaciteit
Een bijkomend probleem, dat breder geworteld is dan slechts de jaarwisseling, is het schrijnend tekort aan politiepersoneel door het landelijk jojobeleid en de toenemende bureaucratie van de afgelopen jaren. De gevolgen hiervan worden niet alleen gevoeld binnen de politieorganisatie, maar ook door gemeenten zelf die steeds scherpere keuzes moeten maken in het veiligheidsbeleid dat zij hanteren. Dit probleem blijft - net als de discussie over een landelijk vuurwerkverbod - al een lange tijd op de plank liggen zonder enig vooruitzicht op hoop. Zo zal er in 2027 nog steeds een schrijnend tekort van 1.500 politieagenten zijn.

Dit gegeven heeft problematische gevolgen, zoals de instandhouding van wetteloos gedrag en het normaliseren hiervan. Daarbij laat het schrijnend tekort aan politieagenten duidelijk zien dat de discussie ten onrechte wordt platgeslagen bij het onderscheid rondom sier- en knalvuurwerk. Op het moment dat agenten ermee bekogeld worden, is het nog lastig te herleiden onder welke categorie het valt. Om deze reden zou het de minister van JenV sieren om - naast het tonen van waardering via X - ook werk te maken van een probleem waar zij al jaren op wordt aangesproken. In het verlengde hiervan zou de politieke discussie niet steeds als sneeuw van de zon verdwijnen iedere tweede week van januari. We hebben allemaal immers baat bij een duidelijke normstelling, die niet afhankelijk is van het seizoen van het jaar, waarbij de ME weer fungeert als laatste middel bij de verstoring van de openbare orde.

Het is duidelijk dat de potentiële coalitiepartijen hetzelfde gedrag vertonen als dat zij de vorige coalitie hebben verweten: afschuiven op de decentrale overheidslaag. Ik ben dan ook zeer benieuwd of het verbod op bivakmutsen, het aanpakken van gedragsproblemen en het strenger behandelen van illegaal vuurwerk de maatschappelijke norm in ere zal herstellen. Een traditie is immers standvastig, ook al beperkt het de ander in zijn recht op veiligheid en vrijheid.

Bron: https://www.bnnvara.nl/joop/artikelen/geef-een-landelijk-vuurwerkverbod-een-kans

Veelal kan ik de verleiding weerstaan om op dit soort berichten van links gepeupel te reageren, want ach, wat werkt dat uit. Maar ik heb nog nooit zoveel onzin in een stukje tekst gelezen als hierboven. Kotsmisselijk wordt je van dit extreemlinkse gewauwel. Een gevaar voor de democratie, om in gelijke termen te blijven die linksch in de mond nam na de meest recente democratisch tot stand gekomen verkiezingsuitslag.

Laatst bewerkt:
De reactie op dat stuk op die site vallen me nog mee, of hebben jullie allemaal een joop accountje gemaakt om te kunnen reageren? :D

Ik weiger een account te maken op die gutmenschen site.

Respect voor de mensen die dit soort artikelen nog van begin tot eind kunnen doorlezen!
Precies wat je zegt.

Het jarenlang uitstellen van de discussie op landelijk niveau en ineffectieve deeloplossingen verzinnen, heeft ertoe geleid dat het respect jegens onze ordebewaarders is vervaagd.
En toen haakte ik af.
Opnieuw iemand die zijn gevoelige onderbuik leeg schijt en vindt dat iedereen er aan moet kunnen ruiken. Bah!

Precies wat je zegt.

En toen haakte ik af.
Opnieuw iemand die zijn gevoelige onderbuik leeg schijt en vindt dat iedereen er aan moet kunnen ruiken. Bah!

Haha, "onze ordebewaarders", maar dagelijks de snelweg blokkeren moeten de ordebewaarders door de vingers zien van de Joop publiek.

Opinie van Fractievoorzitter D66 Katwijk, bestuurskundige, student Rechtsgeleerdheid.. :bonk:

Wat ik niet helemaal begrijp, aangezien de politie zich jaarlijks zo bedreigd voelt door Cobra- en mortiershellwerpers. Waarom ze hun vuurwapen niet gebruiken tegen dergelijke idioten? Vuur bestrijden met vuur werkt vaak het meest effectief en zo kunnen ze meteen een paar voorbeelden stellen. Met als gevolg dat veel van dat soort traditieverpesters het eerder uit hun hoofd laten om aan vandalisme en (zware) mishandeling met illegaal vuurwerk te doen.

Een totaalverbod zoals in dat huilartikel wordt gesuggereerd, gaat in geen enkel geval wat helpen en verpest het siervuurwerk meteen voor het hele land.

Vuurwapen? Gaat wat te ver. Maar rubber kogels, traangas en de waterspuit op standje 10 zou zeer passend zijn.

Mee eens, hoewel ik daarmee op de meest extreme en wellicht voor de hulpdiensten en politie meest (levens)bedreigende situaties doelde. Geen idee of het met de jaarwisseling er op plaatsen daadwerkelijk zulke gevallen voorkomen. Hier verloopt het altijd gezellig en gemoedelijk, daarom nooit oudjaarsrellen in eigen omgeving meegemaakt. Bovendien mogen ze dat ding gelukkig ook niet zomaar gebruiken.

Jouw aanpak is wat meer vergelijkbaar met wat de Fransen tegen relschoppers en vandalen gebruiken. Zou ook genoeg moeten zijn. Vervolgens de eerstkomende 15 jaarwisselingen melden op het bureau en een paar nachtjes verblijven, na het uitzitten van een eventuele veroordeling.

https://www.politie.nl/informatie/wanneer-mag-de-politie-schieten.html

https://wetten.overheid.nl/BWBR0006589/2024-01-01

https://www.politie.nl/informatie/wanneer-mag-de-politie-geweld-gebruiken.html

Er is overigens vrij recent wel een situatie voorgekomen waarbij agenten hun wapen gebruikten tegen relidioten.
https://www.om.nl/actueel/nieuws/2022/06/23/geen-vervolging-schietende-agenten-coolsingelrellen

Veelal kan ik de verleiding weerstaan om op dit soort berichten van links gepeupel te reageren, want ach, wat werkt dat uit. Maar ik heb nog nooit zoveel onzin in een stukje tekst gelezen als hierboven. Kotsmisselijk wordt je van dit extreemlinkse gewauwel. Een gevaar voor de democratie, om in gelijke termen te blijven die linksch in de mond nam na de meest recente democratisch tot stand gekomen verkiezingsuitslag.

Er is niks extreems aan dit stukje. Er zijn mensen die het nu eenmaal niet zo hebben met vuurwerk. Wat is daar extreem aan? Wij kijken naar de lol die we beleven (en ik denk velen met ons), maar anderen ervaren gewoon geen maar zijn erg bang voor vuurwerk of ergeren zich aan de harde geluiden. Dat kan.

Het is verder een goed voorbeeld hoe propaganda werkt. Je herhaalt leugens, je belicht een klein aspect van een geheel constant, je belicht alleen de excessen en op basis daarvan bepaal je een standpunt. De hele groep wordt nu met een schuin oog bekeken, ze delen inderdaad iets met de extreme figuren binnen hun club. Maar ze delen NIET de extreme gedragingen van die mensen. Het maakt niks uit, we zijn nu allemaal iets aan het doen dat categorisch als "vreselijk" wordt beschouwd.

Dit betreft nu ons, het betreft vluchtelingen, het betreft asielzoekers, het betreft mensen van extinction rebellion, het betreft mensen in de bijstand of die een uitkering hebben. Van al deze mensen laten we constant de extremen zien en dat beeld zit er bij velen nu voorgoed in. Als je met ze praat, dan gaat het meteen over "heb je dit gezien, heb je dat niet gezien!!!!" Men is meteen al boos als je de andere kant wil belichten.

Dat is wat propaganda doet en dat is het doel: dat je niet meer redelijk bent, maar blindelings een met de paplepel ingegoten standpunt inneemt. Zo kijken velen omwille van de "talloze slachtoffers" etc naar vuurwerk. Ik vind het heel weinig slachtoffers en het aantal volstrekt acceptabel Maar dat kun je niet zeggen, want het propgandamodel gaat in dit geval over absolute veiligheid...Etcetc.

Maar goed: heel veel mensen die hier boos over zijn slikken de propaganda die andere groepen op basis van excessen in een kwaad daglicht stellen wel voor zoete koek. Misschien noopt deze situatie nu het ons betreft tot een wat beter en redelijker nadenken.

De incidenten met consumentenvuurwerk neemt elk jaar opnieuw af dus het gaat de goede kant op maar dat vertellen ze je niet op de NPO met hun eenzijdige berichtgeving.

Back
Bovenaan