Gaat Onderzoeksraad vuurwerk genadeklap geven?

Jorn89

VWC lid
Is het dan de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) die het consumentenvuurwerk de genadeklap gaat toedienen? In elk geval blaast de gezaghebbende club van Tjibbe Joustra, die ook grote rampen als de crash van vlucht MH17 onderzocht, de vastgelopen discussie weer nieuw leven in.

De vuurwerkbranche zelf ziet het onderzoek van de OVV níet met angst en beven tegemoet. ,,Het zou mooi zijn als er eindelijk een duidelijk antwoord komt op de vraag: wát gebeurt er nu eigenlijk met oud en nieuw? Waar komt de overlast vandaan?,’’ zegt Leo Groeneveld van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland. ,,Dan zal ook die club zien dat de overlast en het gevaar over het algemeen komen door puur vandalisme en dat je met name illegaal vuurwerk echt goed moet aanpakken.’’

Het rapport van de Onderzoeksraad zou moeten ingaan op het beleid rond knalvrije zones, de regels rond consumentenvuurwerk, de beheersing van zwaar illegaal vuurwerk, het tegengaan van geweld tegen hulpverleners en de ordehandhaving tijdens oud en nieuw. ,,Het onderzoek zou aandacht kunnen besteden aan de risico’s van letsel voor afstekers en omstanders en de schade aan eigendommen’’, aldus een woordvoerder van de Haagse burgemeester Pauline Krikke.

De vier grote steden hadden aangedrongen bij de OVV om de oud en nieuw-viering onder de loep te nemen. Of de Onderzoeksraad alle specifieke wensen van de burgemeesters meeneemt, is nog onduidelijk. De OVV bepaalt ‘binnen enkele weken’ de precieze onderzoeksvraag en –opzet.

De Vuurwerkbranche hoopt dat de OVV bij hun aanklopt in het onderzoek. ,,En anders melden wij ons wel bij hun,’’ zegt Groeneveld. ,,Wij doen er al álles aan het legale consumentenvuurwerk veiliger te maken, een gevolg van onze safety deal met de overheid. Als gevolg daarvan zijn de Romeinse kaarsen al verboden en ligt er nu een voorstel om de ‘single shots’ in de ban te doen. Dat zijn die kleine buisjes waar een knal uitschiet met een paar sterretjes. Nodigt te veel uit om ermee naar elkaar te schieten, omdat ze heel goedkoop zijn. Ik wil dat de OVV weet wat wij allemaal doen.’’

Arno Bonte (van GroenLinks Rotterdam, maar vooral bekend van zijn Meldpunt Vuurwerkoverlast) begrijpt de opstelling van de vuurwerkbranche wel. ,,Maar feit blijft dat de meeste letselgevallen tijdens oud en nieuw komen door legaal vuurwerk. Ik weet dat dat niet altijd na te gaan is, maar bij oogletsel komt nagenoeg altijd door gewone vuurwerkpijlen, vaak nog door een ander afgestoken ook. Ik denk echt dat de OVV met een stevig advies komt om vuurwerk verder in te perken, verkooptijden, knalzones, zulke dingen.’’

Bonte wil al jarenlang consumentenvuurwerk inruilen voor centrale vuurwerkshows, verzorgd door professionals. De discussie kwam de laatste jaren in een patstelling terecht, het aantal vuurwerkvrije zones in gemeenten groeide amper nog. ,,De Tweede Kamer is de discussie over vuurwerk altijd wat uit de weg gegaan, maar als een club als de OVV met een zwaarwichtig rapport komt straks, móet de politiek wel maatregelen nemen,’’ zegt Bonte.

Overleden

Afgelopen jaarwisseling leverde zo’n 500 vuurwerkgewonden op. Hoe lastig de discussie over legaal en illegaal vuurwerk vaak is, bleek afgelopen jaarwisseling in Meppel. Daar overleed een man doordat vuurwerk in zijn gezicht ontplofte. Dagenlang was er verwarring of hij legaal of illegaal vuurwerk had gebruikt. Uiteindelijk bleek het om professioneel vuurwerk te gaan, weliswaar legaal, maar toch verboden voor gewone consumenten omdat je er een vergunning voor moet hebben.

Bron: http://www.ad.nl/binnenland/gaat-onderzoeksraad-vuurwerk-genadeklap-geven~a41f26f0/

dank u....mooi stukje dat goed de verschillen al laat zien

Bijzonder stukje op het laatst trouwens:

Dagenlang was er verwarring of hij legaal of illegaal vuurwerk had gebruikt. Uiteindelijk bleek het om professioneel vuurwerk te gaan, weliswaar legaal, maar toch verboden voor gewone consumenten omdat je er een vergunning voor moet hebben.

euhm.......had die beste man een vergunning en papieren dan? volgens mij niet.....dus illegaal dan toch?

en verder: 500 gewonden zijn er 500 teveel, maar ben benieuwd hoeveel mensen er gewond zijn geraakt met het juist gebruiken van legaal NL consumenten vuurwerk....denk heel wat minder om eerlijk te zijn. Maar zeker geen 0, die illusie heb ik niet. Alhoewel dat wel mooi zou zijn...

Maar feit blijft dat de meeste letselgevallen tijdens oud en nieuw komen door legaal vuurwerk. Ik weet dat dat niet altijd na te gaan is, maar bij oogletsel komt nagenoeg altijd door gewone vuurwerkpijlen, vaak nog door een ander afgestoken ook. Ik denk echt dat de OVV met een stevig advies komt om vuurwerk verder in te perken, verkooptijden, knalzones, zulke dingen.’’

nog zon mooie XD
En hoeveel mensen die ongelukken hebben met illegaal vuurwerk zullen hier ook daadwerkelijk voor uit komen dat ze illegaal vuurwerk hebben afgestoken ?:bonk:

Zojuist tijdens het nieuws op de radio een reactie van de voorzitter van de BPN (Leo Groeneveld) met o.a. het verzoek aan de OVV om in het onderzoek een duidelijk onderscheid aan te brengen tussen legaal consumentenvuurwerk en illegaal vuurwerk. Verder maakte hij van de gelegenheid gebruik om nogmaals de publieke behoefte aan het behoud van de Vuurwerktraditie te bestempelen.

Volgens mij is dit een heel ander nieuwsbericht met o.a. de reactie van de vuurwerkbranche zelf.

Dat klopt maar hangt er wel heel duidelijk mee samen. Ik ben nu in 2 topics dezelfde aanvullingen/reacties aan het plaatsen... :wink:

Is het dan de Onderzoeksraad voor de Veiligheid (OVV) die het consumentenvuurwerk de genadeklap gaat toedienen? In elk geval blaast de gezaghebbende club van Tjibbe Joustra, die ook grote rampen als de crash van vlucht MH17 onderzocht, de vastgelopen discussie weer nieuw leven in.

De vuurwerkbranche zelf ziet het onderzoek van de OVV níet met angst en beven tegemoet. ,,Het zou mooi zijn als er eindelijk een duidelijk antwoord komt op de vraag: wát gebeurt er nu eigenlijk met oud en nieuw? Waar komt de overlast vandaan?,’’ zegt Leo Groeneveld van de Belangenvereniging Pyrotechniek Nederland. ,,Dan zal ook die club zien dat de overlast en het gevaar over het algemeen komen door puur vandalisme en dat je met name illegaal vuurwerk echt goed moet aanpakken.’’

Het rapport van de Onderzoeksraad zou moeten ingaan op het beleid rond knalvrije zones, de regels rond consumentenvuurwerk, de beheersing van zwaar illegaal vuurwerk, het tegengaan van geweld tegen hulpverleners en de ordehandhaving tijdens oud en nieuw. ,,Het onderzoek zou aandacht kunnen besteden aan de risico’s van letsel voor afstekers en omstanders en de schade aan eigendommen’’, aldus een woordvoerder van de Haagse burgemeester Pauline Krikke.

De vier grote steden hadden aangedrongen bij de OVV om de oud en nieuw-viering onder de loep te nemen. Of de Onderzoeksraad alle specifieke wensen van de burgemeesters meeneemt, is nog onduidelijk. De OVV bepaalt ‘binnen enkele weken’ de precieze onderzoeksvraag en –opzet.

De Vuurwerkbranche hoopt dat de OVV bij hun aanklopt in het onderzoek. ,,En anders melden wij ons wel bij hun,’’ zegt Groeneveld. ,,Wij doen er al álles aan het legale consumentenvuurwerk veiliger te maken, een gevolg van onze safety deal met de overheid. Als gevolg daarvan zijn de Romeinse kaarsen al verboden en ligt er nu een voorstel om de ‘single shots’ in de ban te doen. Dat zijn die kleine buisjes waar een knal uitschiet met een paar sterretjes. Nodigt te veel uit om ermee naar elkaar te schieten, omdat ze heel goedkoop zijn. Ik wil dat de OVV weet wat wij allemaal doen.’’

Arno Bonte (van GroenLinks Rotterdam, maar vooral bekend van zijn Meldpunt Vuurwerkoverlast) begrijpt de opstelling van de vuurwerkbranche wel. ,,Maar feit blijft dat de meeste letselgevallen tijdens oud en nieuw komen door legaal vuurwerk. Ik weet dat dat niet altijd na te gaan is, maar bij oogletsel komt nagenoeg altijd door gewone vuurwerkpijlen, vaak nog door een ander afgestoken ook. Ik denk echt dat de OVV met een stevig advies komt om vuurwerk verder in te perken, verkooptijden, knalzones, zulke dingen.’’

Bonte wil al jarenlang consumentenvuurwerk inruilen voor centrale vuurwerkshows, verzorgd door professionals. De discussie kwam de laatste jaren in een patstelling terecht, het aantal vuurwerkvrije zones in gemeenten groeide amper nog. ,,De Tweede Kamer is de discussie over vuurwerk altijd wat uit de weg gegaan, maar als een club als de OVV met een zwaarwichtig rapport komt straks, móet de politiek wel maatregelen nemen,’’ zegt Bonte.

Overleden

Afgelopen jaarwisseling leverde zo’n 500 vuurwerkgewonden op. Hoe lastig de discussie over legaal en illegaal vuurwerk vaak is, bleek afgelopen jaarwisseling in Meppel. Daar overleed een man doordat vuurwerk in zijn gezicht ontplofte. Dagenlang was er verwarring of hij legaal of illegaal vuurwerk had gebruikt. Uiteindelijk bleek het om professioneel vuurwerk te gaan, weliswaar legaal, maar toch verboden voor gewone consumenten omdat je er een vergunning voor moet hebben.

Bron: http://www.ad.nl/binnenland/gaat-onderzoeksraad-vuurwerk-genadeklap-geven~a41f26f0/

mooi dat de vuurwerkbranche er gelijk inspringt...grote klasse.
en misschien dat door dit onderzoek zoals hierboven genoemd er eindelijk duidelijkheid komt dat
de meeste rotzooi door illegale zooi veroorzaakt word.
misschien dat door dit onderzoek dan ook de heer bonte de feiten niet meer kan verdraaien
in zijn eigen voordeel.

Het AD werkt fijn mee aan de hetze, ik heb het idee dat meneer de oogarts hier een vriendje bij de redactie heeft zitten:

http://www.ad.nl/binnenland/sandra-verloor-haar-man-door-vuurwerk-verbied-het-maar~a1cf2913/

,,Voor mij is het klaar. Doe maar gewoon één centrale show.’’ Wel een heel ironische uitspraak gezien haar man juist door het soort vuurwerk is omgekomen waar ze nu een hele show van wil zien in plaats van het veilige, legale vuurwerk ZONDER schietlont als hoofdlont.

Ik erger me er trouwens kapot aan dat ze die shells gewoon bestempelen als 'legaal'. De onwetende denkt nu gewoon dat iedereen dat spul bij de plaatselijke fietsenwinkel kan kopen en dus ook sneller voor een verbod zal zijn.

Legaal maar professioneel begrijp ik nog steeds niet zo goed eerlijk gezegd. Fijne collega ook btw die shells uitdeelt.

dank u....mooi stukje dat goed de verschillen al laat zien

Bijzonder stukje op het laatst trouwens:

euhm.......had die beste man een vergunning en papieren dan? volgens mij niet.....dus illegaal dan toch?

en verder: 500 gewonden zijn er 500 teveel, maar ben benieuwd hoeveel mensen er gewond zijn geraakt met het juist gebruiken van legaal NL consumenten vuurwerk....denk heel wat minder om eerlijk te zijn. Maar zeker geen 0, die illusie heb ik niet. Alhoewel dat wel mooi zou zijn...

Vind het allereerst erg triest dat dhr de Lange is overleden, maar vind het overigens niet terecht dat er wordt gesproken over legaal professioneel vuurwerk. Ik ben het dan ook volledig met bovenstaande post van Bastiaan eens.

Je hebt consumentenvuurwerk en professioneel vuurwerk.
Als professioneel vuurwerk in handen van een particulier komt is het illegaal vuurwerk.
Dan heb ik het niet over consumentenvuurwerk uit het buitenland dat in NL vaak professioneel vuurwerk is.

Helaas wachten op het onderzoek en hopen dat groen links niet in het kabinet komt met hun punt om vuurwerk te verbieden. Rug recht houden rechts !!!!

koop met meerdere personen vuurwerk bij vanaf begin Rijswijkse VW hal, heb de jaren 70 80 meegemaakt.
het lijkt maar steeds niet genoeg te zijn voor o.a. bonte broertjes is er ook zo 1 rietveld ook.
bij steeds meer van deze berichten zegt iets in mij de pot op ik koop alles illegaal en geen stuiver hier.
dan wel de lasten maar niet de inkomsten, dan denkend aan de dealer die steeds zijn best doet om een bijdrage te leveren aan het behoud van traditie blijf ik ook weer dit jaar daar kopen. maar ze zoeken wel steeds meer de grens op.
voordat dit afgelopen kabinet aan de slag ging kon je vragen stellen.
Dat deed ik dan ook aan een VVD'er, hoe kijkt de partij tegen consumenten vuurwerk aan.
Dat moet zo blijven meneer de VVD staat voor het zelfstandig afsteken.

Niet veel later en dat weet Frits nog wel want hij komt ook uit een ei, besloot Ivo dat de afsteek dag met de helft te verkorten !!! inderdaad een ei

RAPPORT OVV in aantocht!

RAPPORT OVV in aantocht!

Via Twitter vernomen:

"De @Onderzoeksraad publiceert vrijdag 1 december zijn rapport over veiligheidsrisico's tijdens de jaarwisseling. Publicatie om 10 uur via de website https://www.onderzoeksraad.nl/nl/onderzoek/2329/veiligheidsrisico-s-tijdens-de-jaarwisseling"​

Nou ik ben benieuwd, volgens mij is oorzaak alcohol etc.

Bestaat er ook een rapport over koningsdag of bevrijdingsdag zodat we kunnen vergelijken met landelijke feestdagen zonder vuurwerk.

Back
Bovenaan