Forza blij met stoppen subsidie voor vuurwerk

ylke

VWC lid
HOOFDDORP - Het college van B en W heeft besloten om geen subsidie meer te geven aan de stichting Marhaba voor het uitdelen van gratis vuurwerk tijdens de jaarwisseling in de wijk Graan voor Visch in Hoofddorp. De fractie van Forza! is erg tevreden over die beslissing.

Forza!-raadslid Michel van Dijk stelde de subsidie vorige maand tijdens een raadsvergadering aan de orde. Hij vond dat het niet kan dat jongeren die voor veel overlast zorgen geld krijgen voor een feestje om hen rustig te houden. Daarbij werd ook nog gratis, door de gemeente betaald, vuurwerk uitgedeeld..

Andere fracties vonden de kritiek van Forza! onzin. Burgemeester Theo Weterings gaf aan dat hij dit zou laten uitzoeken. Dit is gebeurd en nu blijkt dat de Stichting Marhaba voor maar liefst 3.000 euro aan gratis vuurwerk heeft uitgedeeld. Het college heeft nu besloten dat voor het gratis uitdelen van vuurwerk geen subsidie meer wordt gegeven.

Bron

Groot gelijk,wij moeten er ook voor betalen.
En als ik er het geld niet voor heb kan ik ook nergens aankloppen voor vuurwerk.
Argumenten die gebruikt worden zijn daar in tegen wel klets.

Hoezo? Was dit niet dat project van arme kindertjes?

Daarbij wat een kul reden. Zou overlast veroorzaken. Als je getint bent en je ouders uit Marokko komen dan mag alles in eens wel veeeeel geld kosten? Inclusief theedrinken en leuke snoepreisjes om ze op het rechte pad te houden?!

lang leve de pvda :frusty: ik betruer dit zeer, snap niet dat ze zon traditie kunnen afpakken, van mensen die biv bij de voedselbank lopen en geen geld te makken hebben.
al is het 1 pak rotjes bij wijze van (0,25ct)

Uitdelen gratis vuurwerk in Graan voor Visch? Mmm ... niks van gemerkt? Ik woon daar. De Marokkaanse ventjes uit de buurt (de doelgroep, denk ik?) zag ik vooral met Poolse nitraten smijten. Denk niet dat deze door de gemeente zijn verstrekt.

Lijkt mij inderdaad goed dat deze centen elders aan worden besteed. Mogen ze bij mij best een pakje kanonslagen komen bietsen ;) ("Wel even vragen aan je moeder of het mag")

Hoezo? Was dit niet dat project van arme kindertjes?

Daarbij wat een kul reden. Zou overlast veroorzaken. Als je getint bent en je ouders uit Marokko komen dan mag alles in eens wel veeeeel geld kosten? Inclusief theedrinken en leuke snoepreisjes om ze op het rechte pad te houden?!

Hoi Karol, als je doelt op Vrolijk Vuurwerk, dat was het niet :)
Dit gaat volgens mij o.a. om raddraaiers die gratis vuurwerk krijgen. En die mogen ze het van mij heeeeel snel afpakken :)

Hoi Karol, als je doelt op Vrolijk Vuurwerk, dat was het niet :)
Dit gaat volgens mij o.a. om raddraaiers die gratis vuurwerk krijgen. En die mogen ze het van mij heeeeel snel afpakken :)

Ja dat dacht ik even dat dat het was ja ;)

Nee, okay. Maar dan nog raddraaiers of niet. Ik vind de reden flauwekul dat er overlast mee veroorzaakt wordt en komt er eens vuurwerk positief in het nieuws dan moeten volgens de meeste stoppen. Toch mooi dat vuurwerk hen op het rechte pad houdt

Ik zal eens navragen. Ik heb behoorlijk veel contact met de buurt over dit onderwerp en ik wist echt niet dat er gratis vuurwerk uitgedeeld werd. Wel weet ik dat de lokale Moskee, in samenwerking met de "buurtvaders" elk jaar flink wat dozen vuurwerk afsteken bij het buurthuis. Ik heb begrepen dat men dit ook "krijgt" uit een potje. Ik dacht iets met multi-culti, maar zou ook wel eens om hetzelfde potje kunnen gaan. Saillant detail is dan wel weer dat ik voornamelijk Bonbridge dozen zag staan. Het mocht dus kennelijk naar eigen inzicht en verantwoordelijkheid besteed worden.

Dan over de raddraaiers; die staan hier echt los van, denk ik. Er werd ook dit jaar weer flink gerotzooid. De buurtvaders zaten daar wel goed bovenop, vond ik. Herkenbaar in fluorescerende hesjes en aanwezig in grote getale. Zag desondanks pogingen om prullenbakken en brievenbussen op te blazen, maar dat kon ik zelf vrij eenvoudig afwenden. Eén zin is genoeg;"Ik heb je gezien, ik weet wie je bent en als die brievenbus/prullenbak morgenochtend kapot is weet ik je te vinden." Beide objecten waren de dag erna nog intact; een kleine overwinning, haha (weet niet eens waar die gastjes wonen).

Ik zal eens navragen. Ik heb behoorlijk veel contact met de buurt over dit onderwerp en ik wist echt niet dat er gratis vuurwerk uitgedeeld werd. Wel weet ik dat de lokale Moskee, in samenwerking met de "buurtvaders" elk jaar flink wat dozen vuurwerk afsteken bij het buurthuis. Ik heb begrepen dat men dit ook "krijgt" uit een potje. Ik dacht iets met multi-culti, maar zou ook wel eens om hetzelfde potje kunnen gaan. Saillant detail is dan wel weer dat ik voornamelijk Bonbridge dozen zag staan. Het mocht dus kennelijk naar eigen inzicht en verantwoordelijkheid besteed worden.

Krijgen of niet maar voor "buitenlanders" is vuurwerk geen traditie. Ze krijgen het dan misschien gratis uit een potje maar dat is tientjes werkt. Pure afgunst van de mensen om dit niet te gunnen

Je kunt het ook zo zien, die mensen komen nu in aanraking met vuurwerk wat ze anders misschien niet zouden doen en zijn zeker niet VOOR een verbod. Omdat ze dit gratis krijgen, dus die stemmen hebben we dan al aan onze zij....

En er zijn zoveel dingen onterecht.. De hele politiek is een grote graaikast, ik noem alleen wachtgeld. Dus om je daar nu druk over te maken...

Krijgen of niet maar voor "buitenlanders" is vuurwerk geen traditie. Ze krijgen het dan misschien gratis uit een potje maar dat is tientjes werkt. Pure afgunst van de mensen om dit niet te gunnen

Je kunt het ook zo zien, die mensen komen nu in aanraking met vuurwerk wat ze anders misschien niet zouden doen en zijn zeker niet VOOR een verbod. Omdat ze dit gratis krijgen, dus die stemmen hebben we dan al aan onze zij....

En er zijn zoveel dingen onterecht.. De hele politiek is een grote graaikast, ik noem alleen wachtgeld. Dus om je daar nu druk over te maken...

discriminatie voor ons blanken is er toch ook geen potje,wij moeten toch ook iedere keer iets apart leggen om vuurwerk te kunnen kopen,waarom zij niet.

Heb je wel enig idee wat je hier nou zegt? Buitenlander of niet, als jij al jaren lang met vuurwerk bent opgegroeid vind ik het toch aardig krom om te zeggen dat het 'niks speciaals is voor ''hen'' '. Of ben jij nou net degene die vuurwerk alleen maar leuk vindt omdat de vorige generaties het ook al afstaken?
Nee, het gaat erom hoe je ermee bent opgegroeid.

Verder vind ik het een goede zaak dat spul als vuurwerk niet meer gesubsidieerd wordt. De betreffende stichting heeft verder niks met een stichting als 'Vrolijk Vuurwerk' te maken, maar gewoon met het structureel uitdelen van vuurwerk aan jongere gelovigen. Of je nou een laag of hoog inkomen hebt maakt blijkbaar niks uit.
Ik gun overigens iedereen zijn pleziertje voor zover dat weer aangekaart gaat worden, maar wil alleen even de idioterie aankaarten in deze zaak.

Okee, zoals jullie weten hecht ik aan feiten. Ik heb nagevraagd hoe een en ander zit.

Er wordt géén vuurwerk aan particulieren ter beschikking gesteld uit dit potje. Dus geen rotjes en pijlen voor de "arme" of "lastige" jeugd. Dit potje is bedoelt om de "hangjeugd" gedurende de oudejaarsavond en nacht bezig te houden. Er zit een soort "disco-avond" aan vast, er worden hapjes en drankjes van gekocht en als klap op de vuurpijl wordt aan het eind van de avond flink wat vuurwerk afgestoken. Volgens een contactpersoon bij de gemeente was dit bij evaluaties (ze doen dit inmiddels al enkele jaren) telkens positief en als "effectief" beoordeeld. Er kwam veel jeugd op af en door het goede toezicht verliep e.e.a. eigenlijk erg soepel.

Tja, in dat licht vind ik het persoonlijk jammer dat dit potje wordt weggenomen. Snap aan de andere kant best dat er kritisch naar gekeken wordt. Maar het was dus wél een van de weinige low-cost oplossingen om de hangjongeren en andere jeugd iets te doen te geven op oudejaarsavond.

In de jaren voor dit initiatief waren er overigens beduidend meer incidenten, heb ik van de wijkagent begrepen. Brandjes (containers in de fik), vernielingen en andere overlast (dronkenschap) in de buurt. Ben benieuwd hoe 31/12 er dan dit jaar uit ziet als deze groep zichzelf weer moet gaan vermaken.

discriminatie voor ons blanken is er toch ook geen potje,wij moeten toch ook iedere keer iets apart leggen om vuurwerk te kunnen kopen,waarom zij niet.

Huil huil die wereld is on eerlijk....

Er zijn wel meerdere potjes waaraan ik betaal en geen plezier van krijg. Neem bijvoorbeeld het opknappen van het stadspark? Moet ik er mee, bomen zijn bomen. Maar er gaan tonnen in. Wie heeft daar plezier van dan? Toch ook alleen die rijke lui die het zelf bedacht hebben en daar een Zondagmiddag eens door heen lopen. Voor mij hoeft niet.

Knalvuurwerk, als je jaren lang hier opgroeit met vuurwerk betekent niet dat je er van hoeft te houden. Niet iedereen eet Shoarma of Kebab. Het zit gewoon niet in die mensen. Die leven sowieso alleen maar voor hun geloof en plezier zit er bijna niet bij dus Moslim partijen zullen sneller voor een verbod pleiten. Als je hun kinderen(want dat zijn meestal de hangjeugd) gratis vuurwerk geeft heb je toch weer wat stemmen gewonnen voor behoud van vuurwerk.

Back
Bovenaan