Forse eis voor afsteken 'Brielle-bom'

moontan

VWC lid
Forse eis voor afsteken 'Brielle-bom'
17 juni 2010

Justitie heeft drie jaar cel geëist tegen een 26-jarige man uit Brielle die met oudjaar een vuurwerkbom had gemaakt. Het projectiel woog zo'n honderd kilo en had na ontploffing grote schade aangericht in de omgeving.

Tegen zijn 28-jarige broer Freek S. is twee jaar cel gevraagd. Hij zou betrokken zijn geweest bij het vervoeren en aansteken van de bom. Ook hun moeder stond terecht: tegen de 57-jarige vrouw is een werkstraf van 240 uur geëist. Zij zou foto's hebben genomen van het projectiel.

Duizenden sterretjes in een pijp
De hoofdverdachte Wouter S. had 5.000 sterretjes, salpeter en suiker in een metalen buis gestopt en dat aangestoken. Het leidde tot een enorme explosie. Brokstukken van de bom gingen dwars door een woning op 100 meter afstand en door een auto die 275 meter verwijderd was. Volgens justitie is het een wonder dat niemand gewond is geraakt en hadden er zelfs doden kunnen vallen.

De verdachten verklaarden dat het een familietraditie was om met oudjaar rookbommen te maken. Moeder en zoon Wouter hadden op YouTube een filmpje gezien, waarbij een nog spectaculairder resultaat werd bereikt bij het maken van de bommen. Daarbij werden niet alleen sterretjes en pvc-pijpen gebruikt maar ook kalisalpeter (bestanddeel van kunstmest) en suiker. "Dat leek me wel gaaf", aldus Wouter. "Deze bom veroorzaakte alleen heel veel rook".

Briellebom.cropresize.tmp.JPG

Volgens de Briellenaar heeft hij vervolgens in zijn eentje een nieuwe bom gemaakt, dit keer van stalen buizen. Dit stuk vuurwerk van anderhalve meter lengte ging niet roken en ontplofte vrijwel direct. Zowel zijn moeder als zijn broer beweert dat zij hier niets vanaf wisten. Getuigen zeggen dat zij beide jongemannen bij de bom hebben gezien.

De moeder zou foto's hebben genomen. Toen de recherche haar fototoestel onderzocht, bleken drie foto's te zijn gewist. Daarop was de 'Brielle-bom' te zien. Wouter zegt dat hij de foto's heeft gewist. Justitie gelooft het verhaal niet, omdat het toestel al die tijd in handen van de moeder is geweest.

Een brokstuk van 11,5 kilo belandde bij een woning aan de Oever in Brielle. Het stuk verwrongen staal is door de ruit gegaan, daarna door een kast en een muur en heeft uiteindelijk de wc-pot beschadigd. De 79-jarige bewoonster lag al op bed en bleef ongedeerd. De vrouw heeft verklaard erg geschrokken te zijn, ook al omdat zij in de oorlog het bombardement heeft meegemaakt. Zij krijgt inmiddels professionele hulp omdat zij lange tijd niet meer over straat durfde.

Foto: officier van justitie Ernst Pols met het brokstuk van 11,5 kilogram

http://www.rijnmond.nl/Homepage/Nie...2010/juni/Forse eis voor afsteken Brielle-bom

Wat een schoften, hier kan ik nou echt boos om worden. :mad:
Alleen maar goed dat die 3 jaar krijgt, zo iets verzin je toch niet!
Sjongejongejonge

Echt dit is gewoon terrorisme te noemen!
Dit heeft niks meer te maken met wat sterretjes in een buisje dit is gewoon een regelrechte bom!
Ik denk ook dat er eens wat gedaan moet worden aan al die filmpjes die op Youtube staan je ziet wat er van komt......

Ik vind dat de straf wel ietsjes hoger had mogen zijn, 5 jaar zou realistisch geweest kunnen zijn denk ik.

Mijn mond viel open toen ik dit las, een projectiel van rium 100 kg gaan bouwen verzin je toch niet, maar het is toch gebeurt.
Misschien kunnen ze een andere famillie traditie voort gaan zetten : wie wordt het hogste gestraft :angry:

100 KG? Dat is toch wel erg veel. Ook met deze verhalen twijfel ik sterk aan de media, hoe hard het misschien ook klinkt. Ondanks dat, erg onverantwoord zeg, wat moeten die mensen wel niet hebben gedacht? En ik vind het helemaal triest voor de oudere vrouw! :(

Back
Bovenaan