‘Flipper’ uit Enschede was de spil in handel van zwaar illegaal vuurwerk, opgeslagen

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
‘Flipper’ uit Enschede was de spil in handel van zwaar illegaal vuurwerk, opgeslagen

Boy D. (31) uit Enschede wordt door het Openbaar Ministerie gezien als de spil in de handel van zwaar illegaal vuurwerk in Noord- en Oost-Nederland. Onder zijn bijnaam ‘Flipper’ handelde hij via berichtendienst Telegram in flowerbeds, mortierbommen en lawinepijlen. Het OM wil hem 18 maanden de cel in hebben en eist daarnaast 34.000 euro.

De vondst in november 2019 van de enorme partij zwaar illegaal vuurwerk, die aan D. wordt toegeschreven, was lange tijd met raadsels omgeven. Woensdag bleek op de zitting voor de rechtbank in Zwolle waarom. D. had in en rond zijn woning aan de Landbouwstraat een partij van in totaal bijna 2.000 kilo vuurwerk opgeslagen. Iets meer dan de helft daarvan lag in een garagebox nabij de Haaksbergerstraat, pal naast een basisschool.

2000 kilo in en rond de woning
In zijn woonkamer lag een zogenaamde ‘banger’ van ongeveer een kilo. In de schuur achter zijn woning lag een partij mortierbommen en bangers (zwaar knalvuurwerk). In zijn auto, die voor de deur geparkeerd stond, lagen 36 mortieren, 100 lawinepijlen, 30 bangers en een flowerbed. Dat is een complete vuurwerkshow in een zware doos. In een door D. gehuurde bestelbus vond de politie 180 mortierbommen, 1170 lawinepijlen, tien flowerbeds en 258 kilo bangers. D. was volgens eigen zeggen een vuurwerkliefhebber en een hobbyist die voor vrienden illegaal spul op de kop tikte in Duitsland. Toen dat eenmaal lucratief bleek, liep het helemaal uit de hand.

D. was bijvangst in een groter onderzoek
Dat de vader van twee kinderen tegen de lamp liep was volgens het OM puur geluk. Want volgens de officier was D. een toevallige bijvangst in een onderzoek naar de handel en wandel van vuurwerkverkopers in het noorden van het land met de naam Havik. „Daar werd door de recherche een pseudokoop voorbereid en kwamen de rechercheurs via een andere verdachte met ‘Flipper’ in contact. Dat bleek om Boy D. uit Enschede te gaan.

De telefoon van D. werd daarna langere tijd getapt en daaruit ontstond een beeld van D. als de groothandelaar die met de groten in de business zaken kon doen en zo de kleinere handelaren kon voorzien van het illegale materiaal. Zo zien agenten hem veelvuldig in de omgeving van de woonboulevard in Enschede afspreken met handelaar T. uit Groningen. En laat T. nu al langer de aandacht van de politie op zich gevestigd hebben. De beoogde pseudokoop zou in de dagen daarna nooit plaatsvinden, doordat D. op het afgesproken adres de rechercheurs herkende en ervandoor ging. Toch slaagde de politie er in hem te volgen en aan te houden.

Geen objecten in straal van 400 meter
En dat blijkt maar goed ook, want het OM pakt handelaren in illegaal vuurwerk sinds vorig jaar harder aan. De officier hield D. voor dat er, zeker na de vuurwerkramp in Enschede op 13 mei 2000, allerlei onderzoeken zijn gedaan naar de veiligheid rondom opslag en transport van het consumentenvuurwerk. „Kwetsbare objecten als woningen, scholen en zorginstellingen zouden niet binnen een straal van 400 meter mogen staan, zelfs als uw partij te zwaar vuurwerk professioneel en volgens alle voorschriften was opgeslagen in bunkers. Onderzoekers hebben de situatie rondom uw woning in kaart gebracht en daaruit bleek dat er binnen die straal van 400 meter 2051 kwetsbare objecten staan.”

Zware explosieven bij elkaar
Ze toonde ook een video ter ondersteuning van het risico van het zware en massa-explosieve materiaal dat D. in zijn bezit had had. Te zien is hoe een handgranaat tot ontploffing wordt gebracht in een wasmachine. In het tweede filmpje wordt een zogenaamde ‘bigboy’ in een wasmachine ontstoken. In beide gevallen blijft er van de wasmachine helemaal niets over. „En u had deze dingen gewoon in een woonwijk staan, waar kinderen spelen, u heeft zelf kinderen. Als er één afgaat, gaan ze allemaal af en de kracht die dan vrijkomt is enorm”, aldus de officier.

Gezin stond ineens op straat
D. hoorde het allemaal vol berouw aan. Hij vertelde nooit te hebben beseft hoe gevaarlijk het vuurwerk is en dat hij zijn lesje wel geleerd heeft. „Ik ben door Domijn uit onze woning gezet en woon sindsdien met mijn gezin in een klein, maar duur chalet. En ik heb figuren achter me aan die me ooit hebben betaald voor een partij, maar die ik door de aanhouding nooit heb kunnen leveren. Die willen geld terug zien en dat gaat niet altijd op vriendelijke toon”, zei D., die hoopt dat de rechtbank over twee weken barmhartig is voor hem.

„Ik zit al twee jaar met deze zaak en ik garandeer u dat ik nooit meer iets met vuurwerk te maken wil hebben. De lol van de hobby is er wel afgegaan. Na twee jaar met alle klappen die ik heb gehad, hoop ik dat deze zaak snel voorbij zal zijn”, sprak hij huilend in zijn laatste woord. Al die tijd zat zijn vrouw als steun en toeverlaat achter hem in de zaal.

De rechtbank in Zwolle doet over twee weken uitspraak.

De lol van de hobby is er wel afgegaan. Na alle klappen die ik in de afgelopen twee jaar heb gehad, hoop ik dat deze zaak snel voorbij zal zijn

https://www.tubantia.nl/enschede/fl...pgeslagen-pal-naast-een-basisschool~aac2e134/

Te zien is hoe een handgranaat tot ontploffing wordt gebracht in een wasmachine. In het tweede filmpje wordt een zogenaamde ‘bigboy’ in een wasmachine ontstoken. In beide gevallen blijft er van de wasmachine helemaal niets over.

Als je een waterstofbom op een wasmachine gooit blijft er ook niets van over maar dat betekend niet dat je een bigboy met een waterstofbom kunt vergelijken.

Knap staaltje van de rechtbank voor de gek houden dit. Dat zijn waarschijnlijk die filmpjes van amerikaanse en russiche troepen die granaten laten afgaan in een wasmachine, die we allemaal wel eens gezien hebben. In die filmpjes worden fragmentatiehandgranaten gebruikt.

Hoewel 100 gram flash (in de big boy) inderdaad ruimschoots krachtig genoeg is om een wasmachine uit elkaar te laten spatten komt de ontbrandingssnelheid en energie van 100gr flitspoeder niet eens in de buurt bij dat van 200gr comp b, wat de lading is van de meest gebruikte handgranaat op dit moment. (1.000 tot 2.000 m/s bij flitspoeder tegenover ruim 8.000 m/s bij comp b)

Daarnaast heb je het probleem bij fragmentatiehandgranaten dat de fragmenten vaak verder vliegen dan de gebruiker de granaat kan gooien. iets waar je je bij het kartonnen hulsje van vuurwerk geen zorgen over hoeft te maken.

Als je 5 meter van een big boy staat heb je een piep in je oren en als je heel erg pech hebt een klaplong, terwijl bij 35 meter van een M67 granaat is de kans dat je het niet overleeft nog behoorlijk aanwezig...

Neemt natuurlijk niet weg dat grote partijen 1.1G spul opslaan in een woonwijk natuurlijk gekkenwerk is. Ik zou niet zo fijn slapen met 1000+ salutepijlen op de oprit :rolleyes: Dit soort opslag in een woonwijk is echt een enorm risico.

Echter worden dit soort gevaarlijke situaties naar mijn mening wel indirect en onbedoeld veroorzaakt door het beleid wat vanuit de overheid gevoerd word. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat als we in NL gewoon EU goedgekeurde F3 blokken en knallers zouden toestaan en regulieren, dat er dan een enorme klap uitgedeeld word aan de illegale handel. Als je in de winkel legaal 2 grams nitraatjes kunt kopen dan hoef je niet naar de illegale handelaar die je ook 100gram groundsalutes zal proberen te verkopen omdat daar een hogere marge op zit.

Als voorbeeld, vroeger was het zwaarste wat je in NL kon krijgen een supervlinder uit belgië met 10 gram goedkoop chinees flitspoeder, en als je die had had je al de hardste klappers van de straat. Mensen namen toen genoegen met nitraatjes en vlinders. Toen die in belgië in de ban gingen is eigenlijk die enorme wildgroei aan groundsalutes ontstaan in NL. We hebben een gereguleerde legale markt zien verdwijnen en deze is nu vervangen voor een ongereguleerde illegale.

We zijn van met de auto naar Alpeco voor wat vlinders naar thuisbezorging van 100+gram groundsalutes gegaan door het beleid van de afgelopen 25 jaar.

Klopt helemaal wat je zegt.
De jacht op illegaal vuurwerk anno 2021 is weer helemaal begonnen, uhh, was al bezig, en de media voert het de komende 2 maanden nog flink op.
Als de overheid moet gaan zoeken naar 1.1 spul, nou veel succes. Zal een speld in een hooiberg zijn. En daar komen de gewonden, schades ook niet door, want dat spul wordt in bossen, afgelegen plekken afgestoken.

Dat de overheid maar gaat jagen op drugscartels in NL ipv het vuurwerkgebeuren te frustreren(heeft toch geen zin) , deze 2 eindejaarsmaanden nog. Prioriteiten stellen is de overheid schijnbaar vreemd.

En daar komen de gewonden, schades ook niet door, want dat spul wordt in bossen, afgelegen plekken afgestoken.

Zo zwart op wit zou ik het nou ook weer niet stellen, ik kan me nog wel wat gebeurtenissen met 1.1 in woonwijken herinneren. Het is heel simpel, dit spul hoort niet in een woonwijk thuis. Klaar als een klontje.

Ik deel jouw mening ook wel ja. Al hoeft van mij echt niet alles terug op de markt. Wel zou ik graag wat goede buskruit knallers terugzien zoals bijvoorbeeld die astronauten van Katan. Als je dan boven de 18 wat kleine flashknaller met max 2 gr flash hebt is dat denk ik ook prima. Zelf heb ik nooit gesnapt waarom de single shot en dan voornamelijk de f3 versie eruit moest. Idem met de pijlen.

Vuurwerk dient wel dan ook de keuring in NL te doorstaan. Alleen ook aan die keuring moet flink wat openheid worden gegeven als je het mij vraagt. Wees gewoon transparant in de manier van keuren en film het bijvoorbeeld, zodat je prima bewijs hebt voor de producten welke je afkeurt.

Als de overheid op deze wijze doorgaat zullen we straks alleen nog maar grote cakes en boxen tot 2 kg hebben. En de illegale handel lacht zich de ballen uit de broek.

Ik deel jouw mening ook wel ja. Al hoeft van mij echt niet alles terug op de markt. Wel zou ik graag wat goede buskruit knallers terugzien zoals bijvoorbeeld die astronauten van Katan. Als je dan boven de 18 wat kleine flashknaller met max 2 gr flash hebt is dat denk ik ook prima. Zelf heb ik nooit gesnapt waarom de single shot en dan voornamelijk de f3 versie eruit moest. Idem met de pijlen.

Vuurwerk dient wel dan ook de keuring in NL te doorstaan. Alleen ook aan die keuring moet flink wat openheid worden gegeven als je het mij vraagt. Wees gewoon transparant in de manier van keuren en film het bijvoorbeeld, zodat je prima bewijs hebt voor de producten welke je afkeurt.

Als de overheid op deze wijze doorgaat zullen we straks alleen nog maar grote cakes en boxen tot 2 kg hebben. En de illegale handel lacht zich de ballen uit de broek.

Helemaal mee eens. Het is toch idioot dat ze buskruit knallertjes in de ban gedaan hebben. Is puur symboolpolitiek want je voorkomt er geen ongelukken mee en de overlast van een paar gram buskruit is ook minimaal.

Die F3 singleshots waren eigenlijk het enige legale vuurwerk wat voor mij nog een "wow factor" had. Toen ik stopte met shells etc heb ik me prima vermaakt met projecten 50mm singleshots. Enige wat er nu eigenlijk nog over is zijn blokken en fonteinen.

Ik ben bang dat er uiteindelijk alleen F1 over zal blijven want ze blijven de overlast en ongelukken met F4 vuurwerk misbruiken en uitmelken om de legale markt om zeep te helpen. Erg triest allemaal.

Kan je bij dit soort zaken en bij de gemeentelijke verboden,niet gewoon een WOB verzoek indienen?
Zodat je dus meer inzicht krijgt in die manier van keuren/afkeuren?

Back
Bovenaan