Films op je pc, is dit bewijs?

-Ghost-

VWC lid
Goede avond, of inmiddels al nacht, freaks!

Het is alweer bijna zover, de kerstman is nog maar net terug naar lapland en oud en nieuw staat alweer voor de deur. Helaas lezen we elke dag wel nieuwe berichten dat er mensen gepakt zijn met illegaal vuurwerk.

Natuurlijk kan opslag van bijvoorbeeld grote ladingen 1.1 spul voor gevaren zorgen maar we leven allemaal mee met de kopzorgen, stress, en boetes die onze vrienden krijgen nadat ze gepakt zijn. De meeste hier op het forum weten immers dondersgoed waar ze mee bezig zijn en zullen bij het afsteken ook geen gevaar opleveren. Toch worden vaak de liefhebbers wel opgepakt, en de binkies die prullenbakken opblazen met zware knallers gaan vaak vrijuit.

Vroeger kon je nog op je dooie gemak fotos van enorme collecties op internet zetten, tegenwoordig laat iedereen dat wel uit zijn hoofd. Ik zelf heb ook het een en ander gezeur gehad vroeger en sinds dien houd ik het zelf lekker bij Nederlands consumentenvuurwerk :D

Evengoed weet ik dat er veel freaks zijn die door het jaar heen nog willen nagenieten van de blokken, pijlen, knallers en shells die ze op oud en nieuw geschoten hebben. Zo zullen er waarschijnlijk best wat mensen zijn die op hun computer films hebben van voorgaande jaren.

Dat men deze films niet meer op internet zet is logisch geworden door de jaren heen, maar toch brengt dit al een tijdje een vraag bij me op.

Stel nou, dat je gepakt word met illegaal vuurwerk of een willekeurig ander iets, ze nemen ook je computer mee en vinden daarop films waar op te zien is dat jij illegaal vuurwerk afsteekt. Wellicht vinden ze ook nog oude prijslijsten ergens in een vergeten map van illegaal vuurwerk, of verdachte mailtjes, Kunnen ze je dan nog op de vingers tikken voor wat je vroeger gedaan hebt aan de hand van die filmpjes en fotos?

:bye:

Alvast een fijne jaarwisseling voor de mensen die ik niet meer spreek tot D-day, stook voorzichtig!

Ik heb geen idee, maar mochten er filmpjes op een pc staan hoe gaan ze dan bewijzen dat jij die spullen ook hebt afgestoken en dan ze in jouw bezit geweest zijn. Het filmen van zulk soort spullen is natuurlijk niet verboden, dus ..... ?

Ik denk het niet.. Wie zegt dat het van jou is en niet van de buurman? En dan als nog je hebt hem waarschijnlijk met O&N afgestoken en er zit een tijd tussen het misdrijf en de boete mag nooit zo lang zijn dacht ik.

Ik denk dat het wel meer bewijs tegen je is mocht je gepakt worden.

Als je er mee bezig bent in de zin van websites bezoeken,foto's en filmpjes op je pc dan is het alleen maar meer bewijs.

Misschien beter om toch maar legaal te stoken.
Dan loop je geen risico om gepakt te worden.

Dus ik vind vuurwerk mooi etc ik bezoek vwc ik zie daar een mooi filmpje van een prof blok ik vind hem zo mooi ik safe hem op mijn computer...

En zeg nou dat ik zelf een prof blok heb ik ben niet herkenbaar in beeld je herkent mijn stem niet etc en dat flimpje safe ik op mijn computer.. Ook geen bewijs denk ik.. Het had net zo goed door koningin afgestoken kunnen worden..

Dus ik vind vuurwerk mooi etc ik bezoek vwc ik zie daar een mooi filmpje van een prof blok ik vind hem zo mooi ik safe hem op mijn computer...

En zeg nou dat ik zelf een prof blok heb ik ben niet herkenbaar in beeld je herkent mijn stem niet etc en dat flimpje safe ik op mijn computer.. Ook geen bewijs denk ik.. Het had net zo goed door koningin afgestoken kunnen worden..

Als ze jouw pc meenemen dan is het niet omdat je een paar stuks illegaal vuurwerk hebt afgestoken.
Dan ben je toch echt wel met andere zaken bezig.
Zouden ze dan veel filmpjes,foto's vinden dan zou het jou alleen maar meer verdacht maken.

Het kan bewijs zijn. Als je het afsteekt en dit is duidelijk te herkennen kunnen zij dit als bewijs gebruiken. Ze kunnen echter niet bewijzen van wie het vuurwerk is/was of wie dit in bezit heeft gehad.

Op Youtube word nu vandalisme opgespoord, dit zal alleen voor de vernieling zijn, maar niet voor het bezit.

Wat Rene zegt klopt. dit is een opleiding die ik momenteel volg. Dus het opsporen van dergelijke zaken middels computers e.d, maar het is inderdaad voor grotere zaken en dat hoeft niet eens met vuurwerk te maken hebben.

Kan een mod dit samenvoegen? Wordt steeds uitgelogd dus kan helaas niet editten.

Zelfs al zou jij niet degene zijn die het aansteekt, kun je er problemen mee krijgen.
Er is namelijk ook een soort "meldingsplicht". Vooral met vuurwerk willen ze hier steeds zwaarder aan gaan tillen. Wanneer jij er dus bij bent wanneer iemand illegaal vuurwerk afsteekt, of vuurwerk op een verkeerde manier gebruikt en dit niet hebt gemeld zou je alsnog 'strafbaar' kunnen zijn. Dat gebeurt vrijwel nooit, maar als ze je willen pakken....

Bovendien ben je waarschijnlijk al langer in het vizier als ze je computer, tel. etc in beslag nemen en gaan doorzoeken. Dat doen ze niet als ze enkel een aantal "vlinderbommen" vinden ;)

Als iemand het afsteekt heb je geen meldingsplicht. Als er iets meer kapot gaat (dus vernieling) heb je dit wel. En inderdaad voordat er gekeken word in een computer of telefoon moet het een hele serieuze zaak zijn en niet zomaar een beschuldiging.

Zoals ik al zei, bedoelde ik filmpjes waarin jij zelf illegaal vuurwerk afsteekt, waarin het dus duidelijk te zien is dat jij het bent.

Met de gedachte dat je de filmpjes toch niet op internet gaat zetten maar alleen op je eigen pc houd kan ik me voorstellen dat je niet moeilijk gaat doen en gewoon vaak in beeld komt.

Nee, en dat is ook geen grondige reden om onderzoek te doen op een computer. Dus ze mogen niet eens kijken. Tenzij je natuurlijk verdachte bent van handel- en/of vernieling.

Nee, en dat is ook geen grondige reden om onderzoek te doen op een computer. Dus ze mogen niet eens kijken. Tenzij je natuurlijk verdachte bent van handel- en/of vernieling.

ik bedoelde dus, zoals ik ook al zei :p dat wanneer je gepakt word en ze pikken je pc en ze vinden die films of je daar dan de *** voor kan zijn :D

ik bedoelde dus, zoals ik ook al zei :p dat wanneer je gepakt word en ze pikken je pc en ze vinden die films of je daar dan de *** voor kan zijn :D

Ik denk dat dit wel mee zal spelen inderdaad. Als onze blauwpetten je pakken voor iets met vuurwerk,zullen ze dit als extra bewijs aan kunnen tonen. Je kan je eigen dan niet meer voor "dom" houden....

Zoals ik al zei nee. Dan kunnen ze het vinden, maar de rechter zal dit beschouwen als onrechtmatig verkregen bewijs. Zelfde als een agent jou pakt voor een diefstal (daarom komt hij bij jou huis), maar hij vindt een lading aan drugs wordt dat ingenomen, maar hiervoor zul je nooit straf kunnen krijgen.

Ze moeten echt voor dat komen. Ze mogen een pc nooit zomaar meenemen, en al helemaal niet omdat ze denken dat je iets erop hebt staan. Het is dan ook geen goed bewijs. Als ze daar wel voor komen kan het meegenomen worden, maar zoals ik al zei dan moet je meer op je kerfstok hebben, denk hierbij aan handel- en/of vernieling.

Zoals ik al zei nee. Dan kunnen ze het vinden, maar de rechter zal dit beschouwen als onrechtmatig verkregen bewijs. Zelfde als een agent jou pakt voor een diefstal (daarom komt hij bij jou huis), maar hij vindt een lading aan drugs wordt dat ingenomen, maar hiervoor zul je nooit straf kunnen krijgen.

Ze moeten echt voor dat komen. Ze mogen een pc nooit zomaar meenemen, en al helemaal niet omdat ze denken dat je iets erop hebt staan. Het is dan ook geen goed bewijs. Als ze daar wel voor komen kan het meegenomen worden, maar zoals ik al zei dan moet je meer op je kerfstok hebben, denk hierbij aan handel- en/of vernieling.

@ Babiloot
Ik snap je punt dat de pc nooit zomaar in beslag mag worden genomen. Er moet immers worden voldaan aan de richtlijnen van het Wetboek van Strafvordering, voordat men mag overgaan tot het doorzoeken/in beslag nemen van goederen ter bevordering van het politieonderzoek. Er moet dan voldoende bewijs zijn om iemand als verdachte te kunnen aanmerken van een strafbaar feit.

@ TS
Mochten we ervan uitgaan dat jij een strafbaar feit hebt gepleegd en je wordt hiervoor aangehouden, mag je PC wel in beslag worden genomen. Je hebt je immers schuldig gemaakt aan een strafbaar feit volgens Domein 1 uit het wetboek van strafrecht.

@ Babiloot
Dat verhaal over de drugs is niet helemaal waar. Denk hierbij aan het afvoerpijp arrest, waarbij de politie de bevoegdheid te buiten is gegaan, maar een beroep op art. 359a Sv verworpen is door de HR. Mede door dit arrest leidt het niet tot niet-ontvankelijkheid van het OM of bewijsuitsluiting. Het zal hoogstens tot een lichte strafvermindering komen.

Over de drugs is helaas wel waar. Wij krijgen momenteel les voor een examen van een politie leraar. Hij heeft me dit uitgelegd. Snappen doe ik het ook niet, maar het is toch een feit.

De drugs is die wel sowieso kwijt, maar er kan geen straf voor gegeven worden. Als ik de leraar naar de vakantie spreek zal ik eens vragen waarom dat zo is.

Mijn PC was in beslag genomen in 2008.. stond ook TE VEEL illegaal qua DVDs etc.. e

PC nemen ze in beslag als je wordt gepakt voor handel.

haha als ze die harde schijf gingen doorzoeken zat ik zeker 10 jaar vast u know ;)

Laatst bewerkt:
Ook voor andere verdenkingen kan die in beslag worden genomen, echter moet dit wel een serieuze verdenking zijn.

Mijn PC was in beslag genomen in 2008.. stond ook TE VEEL illegaal qua DVDs etc.. e

PC nemen ze in beslag als je wordt gepakt voor handel.

haha als ze die harde schijf gingen doorzoeken zat ik zeker 10 jaar vast u know ;)

Dan zijn er bij mij zoveel fouten gemaakt in het onderzoek niet dat ik een logboek bij hield maarja...

Back
Bovenaan