Film: Van vuurwerkterrein van J.N. Schuurmans naar nieuw voetbalstadion Cambuur

pyrofan#1

VWC lid
Beelden zijn van yt kanaal: Gemeente Leeuwarden:

Het vuurwerkterrein van Schuurmans kent een lange geschiedenis. 132 jaar lang werd er vuurwerk gemaakt, opgeslagen en verhandeld in binnen- en buitenland. Het bedrijf was zelfs hofleverancier van het koninklijk huis en droogde kruit voor defensie. Nu wordt het terrein klaargemaakt voor het nieuwe Cambuurstadion en alle winkels die daaromheen komen. We nemen een kijkje op het terrein en in de geschiedenis.

Jammer zeg, een stuk geschiedenis gaat verloren.
Het stadion zou op zijn minst het "Schuurmans Stadion" moeten heten of "JNS Schuurmans Stadion - Leeuwarden".

Ik ben Vroegah zo,n beetje begonnen met de piraatjes van Schuurmans 5 in een pakje en in verschillende diktes meen ik mij te herinneren. En knallen wat ze deden. Toevallig liep ik gisteren tegen bengaalse lucifers aan van Schuurmans uit 2006. Gelijk maar wat pakjes meegenomen.

image.jpeg

image.jpeg

Een aantal keer geweest, paar rondleidingen gehad op het comlex. Blijft imposant om te zien.

Jammer dat de historie verloren gaat, JNS heeft een grote betekenis gehad in het wereldje hier.
Waarschijnlijk is iedereen er wel groot mee geworden, of jet nou al 30, 20 of 10 jaar liefhebber bent van vuurwerk, het begon met Schuurmans/ Diamond Collection.

Voor mij waren het toch echt...
Astronauten,
Moon Travellers,
Flittering Whistle Rocket,
Flashing Diamond
De 2 grote Romeinse Kaarsen (groen en blauw dacht ik)
Blizzard (draaizon)
Diamond Screamer,
Jumbo Bamboo Cracker
Ceasars Gold pijlenpakket (de grote losse pijlen in een pakket).

En kan er vast nog zo'n 20 opnoemen als ik verder blijf dagdromen.

En later de American Dream pakketten, die vond ik toch wel erg gaaf. Geen idee waarom.

Een aantal keer geweest, paar rondleidingen gehad op het comlex. Blijft imposant om te zien.

Jammer dat de historie verloren gaat, JNS heeft een grote betekenis gehad in het wereldje hier.
Waarschijnlijk is iedereen er wel groot mee geworden, of jet nou al 30, 20 of 10 jaar liefhebber bent van vuurwerk, het begon met Schuurmans/ Diamond Collection.

Voor mij waren het toch echt...
Astronauten,
Moon Travellers,
Flittering Whistle Rocket,
Flashing Diamond
De 2 grote Romeinse Kaarsen (groen en blauw dacht ik)
Blizzard (draaizon)
Diamond Screamer,
Jumbo Bamboo Cracker
Ceasars Gold pijlenpakket (de grote losse pijlen in een pakket).

En kan er vast nog zo'n 20 opnoemen als ik verder blijf dagdromen.

En later de American Dream pakketten, die vond ik toch wel erg gaaf. Geen idee waarom.

Jij was toch ook van het Mercurius Vuurwerk? Hier werd het in ieder geval volop verkocht tezamen met de Diamond Collection.

Meestal had ik China pakketjes van Mercurius Vuurwerk, maar ik keek altijd de dagen na Oud en Nieuw vol bewondering naar al die mooie afgestoken vuurwerkjes van Diamond Collection wiens labels lang voorop alle andere lagen. Mercurius Vuurwerk had toen al de "Gold Collection" lijn geloof ik en dat waren simpele maar prachtige labels. Voor mij na die van Diamond Collection misschien we de mooiste labels van die tijd.

Back
Bovenaan