Fikse celstraf geëist voor handel in illegaal vuurwerk

ghoost

VWC lid
Fikse celstraf geëist voor handel in illegaal vuurwerk

Bron: http://www.hardenberg.nu/nieuws/reg...-geeist-voor-handel-in-illegaal-vuurwerk.html

Rheezerveen – De officier van justitie heeft maandag voor de rechtbank in Almelo een gevangenisstraf van acht maanden geëist tegen een voormalige inwoner van Rheezerveen.

De 31-jarige man wordt ervan verdacht dat hij rond mei 2012 illegaal vuurwerk van de zwaarste categorie verkocht via internet.

De man liep tegen de lamp tijdens een internetsurveillance van de politie. Agenten troffen een advertentie aan voor illegaal vuurwerk en wisten via het bijbehorende e-mailadres achter de naam van de verdachte te komen. Ze deden zich voor als klant en plaatsten een bestelling om te kijken of er ook daadwerkelijk geleverd zou worden. Niet veel later zat de politie met tien stuks zeer zwaar knalvuurwerk.

De man werd enkele weken daarna aangehouden en bleek thuis ook nog wat te hebben liggen. Bovendien kwam uit nader onderzoek naar voren dat hij nog zeker aan twee anderen vuurwerk had geleverd. Omdat er sprake was van zeer zwaar vuurwerk, vond de aanklager een forse celstraf op zijn plaats.

De verdachte zelf verscheen niet op de zitting om zijn verhaal te doen. De rechtbank beslist over twee weken wat er met hem moet gebeuren.

Ik dacht dat uitlokking bij wet verboden was? Of mag het op deze manier in eens weer wel.
Overigens ligt het aan mij? Ik vind 8 maanden wel bizar hoog.
Zeker als je kijkt dat hij maar 10 stuks knal vuurwerk heeft geleverd. En ze maar bewijs hebben van 2 andere klanten?

De man werd enkele weken daarna aangehouden en bleek thuis ook nog wat te hebben liggen
Wat had hij thuis liggen hoeveel kilogram? En wat was het 1.1 spul?

Kan uit dit bericht nou niet echt halen, dat het een hele grote handelaar was?
8 maanden is zoals ik het uit dit bericht dus kan opmaken heel erg veel...

Uitlokking is inderdaad bij wet verboden maar daar maken ze wel weer een mooi verhaaltje omheen zodat het wel binnen de wet past.

Zelf vind ik 8 maanden ook best hoog, het gaat om 10 zware knallers en bij hem thuis lag ook nog wat, daar maak ik niet echt uit op om welke hoeveelheid het gaat.
Om wat voor vuurwerk het gaat is inderdaad ook niet duidelijk, want wat noemen zij nou zeer zwaar?

De rechter zal de uitspraak wel doen en dan komt het geval van "uitlokking" vast wel ter sprake, en 8 maanden celstraf is inderdaad wel een hele behoorlijke eis en ik ben van mening dat ze een beetje de weg kwijt zijn qua strafmaat ( ik heb er geen idee van wat deze man had liggen en heeft geleverd ) maar het kan nauwelijks in verhouding staan. Andere vergrijpen die niets met vuurwerk te maken hebben, vaak ernstigere zaken, worden veel lager bestraft :bonk:

Uitlokking is iemand opzettelijk een strafbaar feit laten verrichten en in dit geval heeft de politie de man uitgelokt hun illegaal vuurwerk te verkopen en dus illegaal te handelen in vuurwerk. Echter kun je het ook zo zien dat de man al bezig was met de illegale handel en de politie dit alleen deed om hem op heterdaad te kunnen betrappen en ik weet niet of dat ook uitlokking is?

idd, geen uitlokking...maar goed, het is nu nog een eis van de officier he? Daadwerkelijke straf wordt nog opgelegt bij de uitspraak.

Daarbij zijn volgens mij sinds vorig jaar de straffen voor illegaal vuurwerk excessief gestegen...puur ter afschrikking, maar goed...dat zou met meer kunnen doen...

Politie, de Vliegende Vuurwerk Brigade & ILT leggen de laatste jaren, volgens hun eigen zeggen: "de focus op keihard optreden tegen bompakketen die per post worden verstuurd". Als ik dit artikel goed begrijp, laat de Politie dit pakket zelf per post versturen? Hmmm beetje tegenstrijdig met eerdere uitspraken. Er waren ook andere manieren om erachter te komen of de betrokken persoon in vuurwerk handelde.

Maar goed het is geen uitlokking in ieder geval maar de werkwijze van de Politie is wel enigszins tegenstrijdig.

Volgens mij is hier totaal geen sprake van uitlokking. Eerder andersom zelfs, je zou kunnen zeggen dat hij zelf de politie heeft uitgelokt. De schuldige heeft uit eigen beweging met zijn illegale handel in de openbaarheid geadverteerd en als hij logisch na zou denken had hij kunnen inschatten dat hij zich hiermee kwetsbaar heeft opgesteld. Hij heeft zichzelf feitelijk op een presenteerblaadje aangeboden en de politie hoefde in deze alleen nog maar even het spelletje mee te spelen om het bevestigd te zien en zo de zaak definitief rond te krijgen. Veel makkelijker kun je het ze niet maken.

Uitlokking zou bijvoorbeeld zijn wanneer de politie iemand uit zichzelf benaderd (dus iemand die vooraf zeker niet uit zichzelf adverteert met illegale handel en waarvan niet 100% duidelijk is dat hij/zij ook zonder toenadering in staat zou zijn om een strafbaar feit te plegen) om iets illegaals te leveren en deze persoon uiteindelijk tot de levering (het strafbare feit) weet over te halen. In dat geval zet de politie zelf iemand aan tot het plegen van een strafbaar feit en ook dat "aanzetten tot" is bij wet verboden.

Kortom, als je uit jezelf in de openbaarheid adverteert/reclame maakt met illegale praktijken zoals die gozer in dit artikel, ben je in eerste instantie altijd zelf al de "uitlokker". Of zoals koningin Maxima zou zeggen: "Een beetje dom..." :bonk:

Volgens mij is hier totaal geen sprake van uitlokking. Eerder andersom zelfs, je zou kunnen zeggen dat hij zelf de politie heeft uitgelokt. De schuldige heeft uit eigen beweging met zijn illegale handel in de openbaarheid geadverteerd en als hij logisch na zou denken had hij kunnen inschatten dat hij zich hiermee kwetsbaar heeft opgesteld. Hij heeft zichzelf feitelijk op een presenteerblaadje aangeboden en de politie hoefde in deze alleen nog maar even het spelletje mee te spelen om het bevestigd te zien en zo de zaak definitief rond te krijgen. Veel makkelijker kun je het ze niet maken.

Uitlokking zou bijvoorbeeld zijn wanneer de politie iemand uit zichzelf benaderd (dus iemand die vooraf zeker niet uit zichzelf adverteert met illegale handel en waarvan niet 100% duidelijk is dat hij/zij ook zonder toenadering in staat zou zijn om een strafbaar feit te plegen) om iets illegaals te leveren en deze persoon uiteindelijk tot de levering (het strafbare feit) weet over te halen. In dat geval zet de politie zelf iemand aan tot het plegen van een strafbaar feit en ook dat "aanzetten tot" is bij wet verboden.

Kortom, als je uit jezelf in de openbaarheid adverteert/reclame maakt met illegale praktijken zoals die gozer in dit artikel, ben je in eerste instantie altijd zelf al de "uitlokker". Of zoals koningin Maxima zou zeggen: "Een beetje dom..." :bonk:

JUIST!

Dit is dus de reden waarom mensen ALTIJD opgepakt zullen worden als je illegaal handelt. Eens moet je de overdracht doen en dat kan een stille zijn.

De officiële maatstaven qua straffen zijn ook hoog zo valt in verschillende documenten te lezen... ikzelf had ook een straf van 33 weken moeten krijgen volgens de officier van justitie maar uiteindelijk werd dit 240 uur... zo zal het bij deze vent ook wel gaan...

De straffen zullen wel steeds hoger worden verwacht ik, het komt steeds meer in de media en er zijn er toch steeds weer die het proberen. Door hoger te gaan straffen word dit ook in de media opgepakt en hoopt men dat het toch langzaam verleden tijd word, dat men zich in deze handel zich wil mengen.
Als je er nu nog in wil stappen moet je natuurlijk ook niet gaan klagen, als je gepakt word en een forse straf krijgt.

Back
Bovenaan