Gezien ik het ontzettend eens ben met de reactie van Vince, zal ik zelf maar wat in elkaar flansen:
Het was zo'n 7 jaar terug, ik was toen een jaar of 10, en mijn vader was voor het eerst naar België gegaan samen met een vriend die een KvK vergunning had, om bij Alpeco even flink in te slaan. Destijds vond ik vuurwerk al super leuk, heel de dag buiten staan met veel te veel rotjes, en maar met een stijve hand die dingetjes aanteken en weggooien, prachtig! 30 december gingen wij ook nog even wat extra spul in Nederland halen, van Ferro (ben niet heel bekend met NL sier) bij de lokale fietsenwinkel. Die nacht van 30 op 31 december is natuurlijk hartstikke killing, maar eenmaal de nacht doorgekomen, was het toch echt zover!
Ik stond strak van de zenuwen, en was om 6 uur al aan het springen naast m'n bed. Om 7 uur met papa (ook een echte freak) naar beneden gegaan, en ontbeten. Toen maar eens de tv aangeslingerd, en dan merk je pas echt hoe tergend langzaam de tijd gaat. 5 voor 10, schoenen aan, jas aan, aansteeklont aan, en naar buiten! De straat op, lont in de hand, rotje in de andere hand, lontje aansteken, en dan die heerlijke geur van ontbranding, weggooien, en dan *pang*, een knal. Magisch. Zo dus de hele dag door, mijn broertjes kwamen ook even buiten kijken; die vinden het wel mooi, maar steken zelf niet heel veel af.
Eenmaal in de late middag naar binnen gegaan, om maar eens te kijken wat papa heeft ingeslagen in België; Petard Hua Liang (zou leuk zijn als iemand hier nog meer info over heeft, destijds een slof van 1000 stuks voor 4 euro meegenomen), een aantal Big Ben Crackers, en een Sahara Thunder, werd mij later verteld. Eenmaal na het eten, ging mijn vader ook maar even naar buiten om wat af te steken, hij begon rustig aan, met een piano. Ik werd als kind helemaal leip van al dat geflits en die snippers, en ben tot op de dag van vandaag nog helemaal gek van rollen/matten/hoe je het noemen wilt. De avond duurde voort, en ik ging zelf ook weer lekker rotjes afsteken, samen met wat babypijltjes, en grondbloemen. Vroeger waren crackling balls altijd erg in trek bij mij, maar de prijzen tijdens de vuurwerkverkoop waren vaak zo idioot hoor, ik meen 4 euro voor 8 stuks, dus hadden we dit jaar maar 1 doosje. Super zuinig mee geweest, want ik vond dat echt prachtig.
Om 9 uur maar naar binnen, want als jochie van 11 is zo lang wakkerblijven niet niks. Lekker geslapen, en om half 12 weer wakker gemaakt, om beneden bij het gezin aan te sluiten om lekker naar het jaaroverzicht van weet-ik-veel-wat te kijken. Dan begint het aftellen, 3…2…1… Gelukkig Nieuwjaar! Dan moet iedereen elkaar zoenen en dergelijke, maar ik hoorde buiten al veel vuurwerk, dus rende als een idioot naar buiten, ik zag de grootste pijlen, de mooiste blokken, en de hardste knallers. Papa kwam ook al gauw naar buiten met de Big Bang Crackers, het quickmatch werd aangestoken en de knallen vlogen in het rond. Ik vond het prachtig, en wilde steeds meer zien. Toen eenmaal de Sahara Thunder naar buiten werd getild, keken veel mensen die kant op; daar zou wel wat geweld uit moeten komen. En dat kwam er ook; gigantische mines, en oerharde knallen, een compleet spektakel. "Nou", dacht de buurman, "dat moeten we even overtreffen", en voor ik het wist, lag er een Chinese rol op straat, die daarna werd aangestoken. Ik heb tot vandaag nog nooit zulke luide knallen gehoord; echt pure terror voor je oren. Mijn moeder, die ook van vuurwerk houdt, deed haar oren dicht, samen met veel andere mensen. Ik stond naast mijn vader, die allebei genoten.
Opeens was het heel erg stil in de straat, en was het alweer afgelopen… Jammer, maar een geweldige avond gehad!
Nu, met nog maar 10 dagen op de teller, kan ik niet wachten om de straat weer in vuur en vlam te zetten! Ik vind het altijd wel leuk om zulke verhalen te typen (groot deel is trouwens echt waar), en natuurlijk ook om te lezen!
Hoop dat jullie het wat vonden,
Toedeloe