FC Urecht doet aangifte van poging tot doodslag

Bericht één.
Onderzoek naar vuurwerkbommen FC Utrecht - ACF Ajax

De wedstrijd FC Utrecht-Ajax is afgelopen woensdag geëvalueerd. Voor, tijdens en na deze wedstrijd misdroegen diverse bezoekers van de wedstrijd zich, met name de meegereisde Ajax-supporters. Alle partijen (Ajax, FC Utrecht, de supportersverenigingen van beide clubs, de gemeente Utrecht, de politie en de veiligheidsregio Utrecht) keuren het wangedrag van de supporters vanzelfsprekend af.

Vijf Ajax-supporters zijn zondag reeds aangehouden. De politie gaat een onderzoek instellen naar de gooier(s) van de twee vuurwerkbommen die tijdens de wedstrijd vanuit het bezoekersvak zijn gegooid. FC Utrecht gaat aangifte doen, waarbij poging tot doodslag dan wel poging tot het aanbrengen van zwaar lichamelijk letsel zal worden opgenomen. De politie en de clubs doen er alles aan om de dader(s) te achterhalen.

In de periode voorafgaand aan de wedstrijd hebben, evenals vorig seizoen bij duels tussen FC Utrecht en Ajax, de supportersverenigingen van beide clubs inspanningen verricht om tot normalisatie van de onderlinge verhoudingen te komen. FC Utrecht en Ajax zijn zeer teleurgesteld over de incidenten van afgelopen zondag, temeer omdat de onderlinge wedstrijden de afgelopen seizoenen in goede orde zijn verlopen.

Bij de evaluatie werd niet alleen besloten dat aangifte zal worden gedaan. In de genoemde evaluatie is tevens besloten dat Ajax volgend seizoen 600 in plaats van 1200 kaarten voor de wedstrijd FC Utrecht – Ajax in de verkoop doet. Dit is nog onder voorbehoud van instemming van de lokale autoriteiten.

bron

Bericht twee: Utrecht doet aangifte tegen Ajax-supporters wegens poging tot doodslag

FC Utrecht beschuldigt enkele Ajax-supporters van 'poging tot doodslag' rond het duel FC Utrecht-Ajax. De club heeft aangifte gedaan bij de politie vanwege het gooien van twee vuurwerkbommen.

FC Utrecht, Ajax, de supportersverenigingen, de gemeente Utrecht, de politie en de veiligheidsregio Utrecht hebben de ongeregeldheden geëvalueerd. Dat berichten FC Utrecht en Ajax op hun clubsite.

FC Utrecht heeft besloten om aangifte te doen 'waarbij poging tot doodslag dan wel poging tot het aanbrengen van zwaar lichamelijk letsel zal worden opgenomen', schrijft de club. 'FC Utrecht en Ajax zijn zeer teleurgesteld over de incidenten van afgelopen zondag, temeer omdat de onderlinge wedstrijden de afgelopen seizoenen in goede orde zijn verlopen.'

Ook wordt het aantal toegelaten Ajax-fans volgend seizoen teruggebracht tot zeshonderd toeschouwers. Dat besluit is nog onder voorbehoud van instemming van lokale autoriteiten, melden beide clubs.

Enkele foto's van de rookpluimen staan op supporterswebsite AFCA.nl

Laatst bewerkt door een moderator:
Wel altijd gek dat dit nooit breed uitgemeten wordt bij de NOS, zoals ze bij Feyenoord wel altijd graag doen. Je moet nu horen via een regionale nieuwszender wat er is gebeurd. En kom op zeg, van 1200 naar 600 supporters? Deze supporterskernen ook al een lekker verleden onderling, dus gewoon weer lekker 5 jaar zonder.

Wel altijd gek dat dit nooit breed uitgemeten wordt bij de NOS, zoals ze bij Feyenoord wel altijd graag doen. Je moet nu horen via een regionale nieuwszender wat er is gebeurd. En kom op zeg, van 1200 naar 600 supporters? Deze supporterskernen ook al een lekker verleden onderling, dus gewoon weer lekker 5 jaar zonder.

Ik weet niet waar jij gezeten hebt, maar de hele week is dit al in het nationale nieuws geweest hoor.

Ben het er volledig mee eens dat dit niet thuis hoort in welk stadion of bij welke sport dan ook. Maar zoals altijd zijn het er een paar die het verzieken voor de rest. Vuurwerk in een stadion is verboden en toch krijgt jan en alleman het mee naar binnen. Kijk eens hoeveel fakkels er bij diverse clubs in een seizoen worden afgestoken? 1x raden waar ze die allemaal stoppen. Een supporter wordt uitvoerig gecontroleerd voordat deze binnenkomt, helemaal als uit-supporter. Kennelijk schort het dan ook aan de controle!

Maar om vervolgens door en voor een paar van de k##-blagen een verbod voor alle uit-supporters op te leggen vind ik echt flauwekul, daar los je het probleem niet mee op. Je moet die gasten aanpakken, dus de rotte eieren eruit halen. En o.b.v. videobeelden lijkt dat deze keer te lukken!

Ik weet niet waar jij gezeten hebt, maar de hele week is dit al in het nationale nieuws geweest hoor.

Ben het er volledig mee eens dat dit niet thuis hoort in welk stadion of bij welke sport dan ook. Maar zoals altijd zijn het er een paar die het verzieken voor de rest. Vuurwerk in een stadion is verboden en toch krijgt jan en alleman het mee naar binnen. Kijk eens hoeveel fakkels er bij diverse clubs in een seizoen worden afgestoken? 1x raden waar ze die allemaal stoppen. Een supporter wordt uitvoerig gecontroleerd voordat deze binnenkomt, helemaal als uit-supporter. Kennelijk schort het dan ook aan de controle!

Maar om vervolgens door en voor een paar van de k##-blagen een verbod voor alle uit-supporters op te leggen vind ik echt flauwekul, daar los je het probleem niet mee op. Je moet die gasten aanpakken, dus de rotte eieren eruit halen. En o.b.v. videobeelden lijkt dat deze keer te lukken!

Ik was voornamelijk thuis en in het ziekenhuis om te werken? Hoezo vraag je dat?

Ik heb toch wel echt het nieuws gevolgd en nog wel het Nederlandse nieuws ook, maar ik heb hier niets van meegekregen.

Hahahahhaha, zodra ze maar supporters van Ajax kunnen benadelen dan is het bij jou goed he?

Lekker topic sluiten, je krijgt toch alleen maar discussies met dit soort berichten....

Maar dan even een algemeene vraag,
Volgens mij kan Dieter er iets meer over zeggen.(ergens begreep ik dat hij dit ontsteekt)

Bij top wedstrijden in de arena, wordt er over het algemeen voor aanvang heel veel zwaar vuurwerk afgestoken.

Over het algemeen mag het dus niet bij andere clubs. wat is hier de reden dan van?
Los van dat ik wel begrijp dat het door een prof ontstoken moet worden.

Wim

Over het algemeen mag het dus niet bij andere clubs. wat is hier de reden dan van?
Los van dat ik wel begrijp dat het door een prof ontstoken moet worden

Precies dat Wim. Wet- en regelgeving schrijft voor dat enkel na goedkeuring door verschillende instanties er door een prof vuurwerk ontstoken mag worden. Vaak alleen ook voor de wedstrijd (vul a.u.b. aan Dieter, tnx!).

Bovenstaande incident gaat om illegaal vuurwerk dat door "supporters" vanuit het ene vak naar een ander vak is gegooid waarmee meerdere (zwaar)gewonden hadden kunnen vallen. Vervolgens ontkom je er niet aan dat er dan een bredere discussie ontstaat over vuurwerk bij evenementen.

PS @mollyman: mijn vraag was meer uit verbazing dus niet zo letterlijk bedoeld. Maar uiteraard tnx voor de uitleg waar je zat!

Back
Bovenaan