Extra vuurwerkverboden in Midden-Delfland

recemonster

VWC lid
Het moet niet gekker worden:

woensdag 12 december 2012, 14:46

Rondom de jaarwisseling mag er in Midden-Delfland niet overal vuurwerk worden afgestoken. Burgemeester en wethouders hebben besloten, dat het niet mag op speelplaatsen en een gebied van 15 meter daaromheen. Verder geldt er een vuurwerkverbod voor een gebied van 50 meter rondom een dierenasiel, kinderboerderijen en weilanden waarin zich dieren bevinden.

De gemeente Midden-Delfland is een campagne tegen vuurwerkvandalisme gestart, onder het motto 'Wie onze speeltuin sloopt is stom'. Tijdens deze campagne wordt onder meer op de gemeentewebsite www.middendelfland.nl een filmpje vertoond. Hierin is te zien, dat spelende kinderen niet blij zijn met vandalen in hun speeltuin.

Bron: http://www.wos.nl

Gemeente treedt op tegen vuurwerkvernielingen(12-12-2012)

‘Wie onze speeltuin sloopt is stom!’

De gemeente wenst iedereen een leuk en gezellig Oud- en Nieuwfeest. Siervuurwerk afsteken kan de feestvreugde verhogen, maar vernielingen worden niet geaccepteerd. Niet alleen volwassenen hebben last van het vernielzuchtige gedrag van enkelen tijdens de jaarwisseling, ook kinderen snappen niet waarom zij hun speeltuintjes na de jaarwisseling kapot terugvinden. Hun speeltoestellen vernield door vuurwerk! Nu kunnen ze er niet meer fijn spelen. En misschien liggen er zelfs nog gevaarlijke restanten van vuurwerk en dat mag natuurlijk niet in handen van onze kinderen terecht komen. De kinderen pikken het niet langer, kijk maar eens naar hun boodschap op het filmpje!

http://www.youtube.com/watch?v=dk1OOLAnLFs

Het gemeentebestuur van Midden-Delfland geeft deze kinderen groot gelijk! Zij doet daarom een beroep op alle vuurwerkafstekers om respect te hebben voor andermans eigendommen. Blijf weg uit speeltuintjes en verniel niets. Nog steviger dan in vorige jaren wordt opgetreden tegen vernielingen.
Het afsteken van vuurwerk is in Midden-Delfland - zoals in heel Nederland - alleen toegestaan in de periode van 31 december vanaf 10:00 uur tot 1 januari 02:00 uur. Buiten die periode mag nergens vuurwerk worden afgestoken.

Speeltuintjes verboden terrein

Midden-Delfland gaat dit jaar zelfs nog een stap verder: ook binnen de toegestane periode is het verboden om in speeltuintjes en het gebied van 15 meter daaromheen vuurwerk af te steken. Niet alleen de politie, maar ook de ambtenaren van de gemeente die op straat zijn, houden een oogje in het zeil.

Meld vernielingen

De gemeente roept vaders, moeders en alle andere inwoners op, om mee uit te kijken naar potentiële vernielers en naar personen die vuurwerk afsteken op plaatsen waar dat verboden is. Bel direct 112 als u ziet dat er vernielingen of andere overtredingen worden gepleegd: in speeltuintjes, maar ook daarbuiten. Denk bijvoorbeeld aan lantaarnpalen, bushokjes, brievenbussen en particuliere eigendommen.

Maak daarbij foto’s of video’s of onthoud signalementen zodat de politie de overtreders makkelijker op kan sporen. Overtreders kunnen een boete van de politie tegemoet zien en de kosten van de schade worden op de dader(s) verhaald.

Bron: http://www.middendelfland.nl

Zo heel gek vind ik het idee niets eens, of is dat hier vloeken in de kerk?
Hoe leuk het ook is om overal maar gewoon af te steken, kan me voorstellen dat men het rondom bejaardentehuizen, winkelcentra, asiels en kinderspeelplaatsen liever niet heeft met het oog op overlast en vandalisme.

Liever dit dan een algeheel verbod..

Niet afsteken bij een dierenasiel,kinderboerderijen of weilanden ben ik het wel mee eens.
Je kan op zat andere plekken gaan afsteken en dan hebben die dieren er ook geen last van.

Dus je mag geen cake de lucht in laten schieten op een pleintje?
Dat vind ik wel complete onzin, gewoon extra opletten op vandalisme...

Hier zijn de kinders vanaf 10 jaar zelf al met rotjes en erger aan het gooien in speeltuinen overigens...

Ik vind dit toch echt wel een hele slechte actie... Omdat ze een paar schoffies niet kunnen pakken wat het leuk vind om te slopen moeten ze het verbieden om binnen een straal van 15 meter van een speelplaats niet te knallen? Ben trouwens ook erg benieuwd hoe streng dit gehandhaafd zal worden en of het überhaupt wel gehandhaafd kan worden, het lukt ze immers nu ook niet om die schoffies te pakken te krijgen.

Ik vind het wel een goede actie dat ze verbieden te knallen binnen een gebied van 50 meter rondom een dierenasiel, kinderboerderijen en weilanden waarin zich dieren bevinden. Dit vind ik niet meer dan normaal.

Vaak zijn speelpleinen de enige plekken in wijken waar jongeren terecht kunnen om vuurwerk af te steken zonder dat omwonenden er last van hebben. In een stad als Rotterdam gaat dat zeker op met zijn drukke wegen en ik kan mij voorstellen dat het langs de grachten van Amsterdam ook niet bepaald ruim is.

Maar goed. In Rotterdam leggen ze ook speelplekken aan. Waarna mensen klagen over spelende kinderen/jongeren en er dan een mosquito wordt geplaatst. Gevolg, weg jongeren bij speelplek en overlast ontstaat elders. En dan vraagt men zich nog af hoe het komt dat jongeren geen gebruik maken van de beschikbare speelplaatsen. :frusty:

Overigens werkt alleen maar spreken van verboden toch niet, als je geen alternatieven biedt.
Men zou er goed aan doen om aan te geven waar jongeren wél rustig hun vuurwerk af kunnen steken.

Gewoon in de straat voor de deur denk

Het mag maar 1 keer per jaar 14 uurtjes lang, ik laat me echt niet wegjagen door mensen die overlast hebben, hun zijn tenslotte wel degene die om 00:00 als eerste buiten staan om naar je vuurwerk te kijken

Dat er in de buurt van het dieren asiel niet gestookt mag worden begrijp ik en ik hoop dat dit ook niet gedaan word. En van die speeltuin kan ik in princiepe ook begrijpen aangezien er elk jaar weer speeltuintjes in vlammen opgaan etc. Wel is het jammer omdat een speeltuintje vaak een ontmoetingsplek voor jongeren is , maar helaas heb je er altijd tussen zitten....

Ze hebben inderdaad groot gelijk, als wij als liefhebbers slopen zo ver mogelijk tegen willen gaan moeten we niet over deze maatregel zeiken maar er juist blij om zijn.

tja eigenlijk moeten dit soort dingen niet echt hoeven .
want eigenlijk vind ik het van vanzelfsprekender dat je bijvoorbeeld niet bij een kinderboerderij staat te stoken .
maar goed als je vlak bij een kinderboerderij winkel centra etc etc woont word het wel wat lastig .
is zo n maatregel dan nog wel te handhaven dat is dan de grote vraag .
echt kundig ben ik niet op dat gebied dus heb ik hier niet echt een mening over :shy:

Wat een totale idiotie! Speeltuinen zijn prima locaties om vuurwerk af te steken. De boel slopen is al verboden, dus deze regel is nutteloos en uitermate irritant. De regel om niet te stoken in de buurt van een dierenasiel of kinderboerderij of dieren in een weiland lijkt me dan weer vrijwel vanzelfsprekend, dus dat vind ik goed.

‘Wie onze speeltuin sloopt is stom!’

De gemeente wenst iedereen een leuk en gezellig Oud- en Nieuwfeest. Siervuurwerk afsteken kan de feestvreugde verhogen, maar vernielingen worden niet geaccepteerd. Niet alleen volwassenen hebben last van het vernielzuchtige gedrag van enkelen tijdens de jaarwisseling, ook kinderen snappen niet waarom zij hun speeltuintjes na de jaarwisseling kapot terugvinden. Hun speeltoestellen vernield door vuurwerk! Nu kunnen ze er niet meer fijn spelen. En misschien liggen er zelfs nog gevaarlijke restanten van vuurwerk en dat mag natuurlijk niet in handen van onze kinderen terecht komen. De kinderen pikken het niet langer, kijk maar eens naar hun boodschap op het filmpje!
Allemaal leuk en aardig, maar diezelfde kinderen stoken zelf ook de hele ochtend en middag in die speeltuinen. Het is niet alsof de lieve onschuldige kindertjes met de jaarwisseling bang binnen zitten, en de volgende dag, als ze weer naar buiten kunnen, hun speeltuin kapot vinden. En dat voor zover het überhaupt "hun" speeltuin is, en voor zover het überhaupt "onze" kinderen zijn! Als ze wat ouder zijn gaan ze misschien nog wel zelf slopen ook als ze aan cobra's en lawinepijlen kunnen komen. Laat de kinderen zelf maar denken en ga alsjeblieft niet alles voor ze lopen invullen.

Wat een totale idiotie! Speeltuinen zijn prima locaties om vuurwerk af te steken. De boel slopen is al verboden, dus deze regel is nutteloos en uitermate irritant. De regel om niet te stoken in de buurt van een dierenasiel of kinderboerderij of dieren in een weiland lijkt me dan weer vrijwel vanzelfsprekend, dus dat vind ik goed.

Allemaal leuk en aardig, maar diezelfde kinderen stoken zelf ook de hele ochtend en middag in die speeltuinen. Het is niet alsof de lieve onschuldige kindertjes met de jaarwisseling bang binnen zitten, en de volgende dag, als ze weer naar buiten kunnen, hun speeltuin kapot vinden. En dat voor zover het überhaupt "hun" speeltuin is, en voor zover het überhaupt "onze" kinderen zijn! Als ze wat ouder zijn gaan ze misschien nog wel zelf slopen ook als ze aan cobra's en lawinepijlen kunnen komen. Laat de kinderen zelf maar denken en ga alsjeblieft niet alles voor ze lopen invullen.

Ik denk eerlijk gezegd niet dat kinderen van 6 jaar een wip opblazen ;)

Ik kan het wel ergens begrijpen maar zoals je zegt wel onpraktisch als je wilt afsteken. Speeltuinen liggen meestal lekker vrij van de huizen en heb je ruimte. Kinderen zelf spelen met oudjaar echt niet in de speeltuin. Veel te koud, kennen toch niet wippen want die zit dan vast gevroren

Back
Bovenaan