Even bink van de straat uithangen met vuurwerk

ylke

VWC lid

Foto: Richard van der Klaauw / Metro

Economische crisis of niet, ook dit jaar knallen we tijdens de jaarwisseling weer voor kapitalen de lucht in. Toch zijn er binnen vuurwerkland verschuivingen te zien. In plaats van ‘veel voor weinig’, is het moto dit jaar: ‘minder, maar goed’. Dat zegt Harry Puplichuizen, commercieel directeur bij Wolff Vuurwerk, één van de grootste distributeurs van vuurwerk in Nederland.

“Ook dit jaar belooft er weer aardig wat vuurwerk afgestoken te worden. Maar we merken wel dat mensen zich steeds meer gaan interesseren voor kwaliteit. Ze zijn bereid om wat dieper in de buidel te tasten, maar willen dan ook wel echt goed spul. De consument wil precies weten wat hij koopt, vandaar dat wij onze verkopers voorzien van goede informatie. Zodat ze alles aan de klant kunnen vertellen.”
Dit jaar is er vooral vraag naar mooi siervuurwerk, al dan niet met harde knal. “Je hebt het dan over zogenoemde ‘cakes’. Grote platte ‘dozen’ die je op de grond zet en waar prachtige luchteffecten uit worden geschoten. Natuurlijk kopen mensen voor de lol nog wel eens een pijl, vooral omdat dat er nu eenmaal bij hoort.”

Volgens Puplichuizen heeft juist het strenge vuurwerkbeleid in Nederland er mee te maken dat er tijdens Oud en Nieuw zoveel door consumenten wordt afgestoken. “Omdat je maar tijdens een korte periode legaal vuurwerk mag afsteken, is het extra speciaal. In andere landen, waar je het hele jaar door vuurwerk mag kopen en afsteken, is dat veel minder.”

Ook speelt de traditie natuurlijk een grote rol. “Veel mensen kopen vuurwerk, omdat ze dat gewoon ieder jaar doen. Net als dat ze geld uitgeven aan sinterklaas en kerst. Vuurwerk is een beleving. Iedereen gaat voor dat ‘oow’-effect. En het mooiste is natuurlijk als jouw ‘oow’ net wat langer duurt dan die van de buurman.”

Bron
 
Mooi, optimistisch en reeel verhaal over vuurwerk. Juist met alle negatieve berichtgeving is het goed als de mensen die er echt verstand van hebben (en dat heb je als commercieel directeur)rustig blijven en aangeven waarom de gemiddelde nederlander vuurwerk koopt. En al helemaal de freaks: Kom maar op met die oooooooooow reacties op de 31e!
 
Back
Bovenaan