Europa schiet onveilig vuurwerk af

ylke

VWC lid
Emilie Maclaine Pont en Guido van Gorp

Het Europese Parlement neemt stelling tegen onveilig vuurwerk. Een meerderheid van de volksvertegenwoordigers stemde gisteren in met het voorstel van de Europese Commissie om de vuurwerkveiligheidsnormen eenduidig, transparant en beter controleerbaar te maken. Ook moet de import van gevaarlijke kanonslagen, rotjes en sierpotten uit China een halt worden toegeroepen. Nederlandse fabrikanten, distributeurs en de nationale handhavingsautoriteit staan vierkant achter de Europese plannen. ‘Wij lopen door Enschede voorop in de strijd tegen onveilig vuurwerk’.

De Europese veiligheidsmaatregelen zijn onderdeel van een wetgevingspakket dat de veiligheid van industriële producten moet verhogen. In de komende maanden zal er meer duidelijkheid komen over de concrete uitvoering en interpretatie van deze veiligheidsnormen. Vuurwerkimporteurs uit Nederland wijzen vooral naar het buitenland. ‘De eisen aan vuurwerk zijn hier zo scherp. Een strenger beleid zal in ons land weinig gevolgen hebben’, zegt een medewerker van Breeschoten De Kruiderij BV, een vuurwerkimporteur uit Veenendaal.

Vanaf 2017 zouden deze veiligheidsnormen in de wetgeving van lidstaten moeten zijn opgenomen. Ook moet op de verpakking van geïmporteerd vuurwerk de producent en chemische samenstelling duidelijk vermeld staan. Deze producten zullen herkenbaar gemaakt worden door middel van een specifiek keurmerk. Nederland heeft al zo’n keurmerk en voldoet aan de gestelde veiligheidsnormen, maar omringende landen hebben nog een inhaalslag te maken. Een medewerker van importeur Royal Fireworks BV: ‘Bij onze Duitse collega’s loopt het nog niet zo’n storm, terwijl bij ons alles is veranderd sinds Enschede. De overheid heeft de veiligheidsnormen zijn hier sindsdien ontzettend aangescherpt. Producten worden stelselmatig gecontroleerd door de Vliegende brigade Vuurwerk (de Nederlandse handhavingsautoriteit op het gebied van vuurwerk, red)’.

Nederlandse importeurs ontkurken alvast de champagneflessen en proosten op de verscherpte Europese regelgeving. Hun concurrenten, importeurs uit andere Europese landen, zullen te maken krijgen met nationale handhavingsautoriteiten die strenger zullen toezien op onveilig vuurwerk. Importeurs als Breeschoten De Kruiderij BV en Royal Fireworks BV verwachten naast de veiligheidsmaatregelen voor de consument ook een eerlijkere concurrentie binnen de Europese vuurwerkindustrie.

Bron

Wat heeft Enschede met onveilig vuurwerk te maken? Helemaal niks, maar dat kan aan mij liggen. Een strenger beleid komende jaren? Kan niet, we hebben nu al het strengste beleid voor opslag en invoering van vuurwerk van heel Europa. Vanaf 2017 zal juist Nederland moeten meegaan met de omringende landen, want die hebben de Europese regelgeving al goed geïntepreteerd.

Hoe het dan ook verloopt, ik ben blij als er één centrale regelgeving is omtrent vuurwerk.ik wordt nu langzamerhand een beetje ziek van het gezeik dat er net over grens totaal andere producten te verkrijgen zijn. Trek gewoon één lijn. En nu hopen dat Nederland niet als voorbeeld wordt genoemd.

Niet te vergeten: zij praten over in 2017 "zou moeten zijn... bla bla".
Zeer grote kans dat voor die tijd er wederom een vernieuwde regelgeving is en onze Nederlandse rakkers vanuit hun torentjes in Den Haag een weg hebben gevonden om alsnog aan de ondergrens van de regelgeving te blijven plakken.
Die "eerlijke concurrentie" in vuurwerkland werd 5 jaar geleden al als bijkomstig voordeel aangedragen, maar daar heeft Nederland nog 0,0 van toegelaten.

Onze overheid heeft de neiging om lichtelijk door te slaan, omdat zij denken zo "het goede" te doen. In praktijk blijkt dat 3% (bij wijze van) hier echt bij baadt en de overige 97% het of niet interesseert of er juist last van heeft.
I.c. de importeurs, transporteurs en daarmee uiteindelijk misschien ook ons (door hogere prijzen?).

of het siervuurwerk in belgie of duitsland zo goed is de laatste jaren.
echt niet

Ik heb liever een Hydra's voor de deur staan in plaats van die mini waggel potjes wat de meeste Nederlanders kopen. Geef een paar Euro meer uit en je hebt meteen en veilig product. In België zie ik steeds vaker flapjes onder kleine cakes zitten. En dat zie ik in Nederland nog niet zo gebeuren. In Nederland kopen de meeste Nederlanders ook allemaal een groot pakket. Allemaal kleine waggel potjes.

In Duitsland zitten onder alle kleinere cakes uitklapbare flappen.

Over de kwaliteit in België en Duitsland te spreken. Ook hier wordt alles gekeurd. Vooral in Duitsland die BAM keuring is ook gewoon goed. In Duitsland wordt er ook vuurwerk door machines gemaakt. Neem voorbeelden aan Weco en Helios. Alle producten zoals bijna alle pijlen en cakes zijn goed in Duitsland een machine maakt geen fouten. En de fouten wat een machine maakt dan staat er een iemand die het controleert. Alles wat hier in Nederland verkocht wordt komt regelrecht uit China, met het handje als die Chinezen 10.000 bombettes per dag maken zien ze ook dubbel...

Ik vind het Duits en Belgisch vuurwerk helemaal niet slecht.
Nederlandse mini dingen zijn vaak nog onveiliger... België en Duitsland waren bijvoorbeeld al eerder met twee lonten op cakes.

Waar ze in dit artikel op doelen is vooral het vuurwerk in bijvoorbeeld Polen etc aar heb je meer kans op productiefouten dan hier in Nederland, België en Duitsland. Tenminste in Polen zijn er geen tot weinig veiligheidsvoorschriften. Alleen de dingen die nu door de EU zijn verplicht. Maar hoeveel controle is er daarop in Polen Tjechië en die andere Oostbloklanden. Daar mogen ze officieel ook geen Cobra's etc verkopen in de winkel. Toch wordt het daar vaak gewoon verkocht.

Ik denk zelfs dat Nederland er vooruit op zou kunnen gaan in 2017. Als alle landen gelijk qua wet zouden worden. En ze nemen bijvoorbeeld de wet zoals in België maximaal 2 gram flash. Dan zou dat in Nederland misschien ook kunnen. 75 grams pijlen, echte 25 grams tubes. Dus niet 15 gram voor de bombette en dan nog een mine erbij. En als Nederland weer iets probeert te vinden zou het misschien zo kunnen zijn dat in de categorie flashbangers geen 2 gram in Nederland toegestaan wordt maar 1 grams knallers. Dan gaan wij er tenminste toch nog iets op vooruit! Ik heb liever dat iemand een Silver Cracker afsteekt dan een singleshot onderste boven.

We moeten denk ik gewoon rustig afwachten wat het gaat doen. Maar een ding wee ik zeker, achteruit gaan we niet!

In Duitsland heb je inderdaad nog de fabrieken van Weco en Zink, waarbij Weco voor de Duitse consumentenmarkt vaak de vuurpijlen met de machine laat maken. Verder worden de Zinkpijlen en fonteinen (en de originele Weco Corsair 1309) ook in Duitsland gemaakt, en dat is duidelijk te zien aan de kwaliteit.
Duits en Belgisch vuurwerk is kwalitatief prima, en worden wel degelijk goed gekeurd, en niet zoals bij ons een paar ***lige steekproefjes bij wat klein grut uit China.

Anyway, wanneer 2017 is gepasseerd (of eerder) heeft Nederland geen excuus meer over het feit dat buitenlands consumentenspul "slecht" of "onveilig" zou zijn. Verder slaat die vergelijking met het niet warmlopen bij Duitsland ook volledig mank, omdat Enschede helemaal niets met consumentenvuurwerk te maken had, maar met een berg 4"- 6" saluten, kilo's los flashkruit in gesloten zeecontainers (1.1G) en munitie als landmijnen. Dat weten vrijwel alle regeringen van alle Europese landen en EU-lidstaten zelfs, omdat daar de opslagregels voor consumentenspul en professioneel spul nog enigszins rieël zijn.

Ik heb liever een Hydra's voor de deur staan in plaats van die mini waggel potjes wat de meeste Nederlanders kopen. Geef een paar Euro meer uit en je hebt meteen en veilig product. In België zie ik steeds vaker flapjes onder kleine cakes zitten. En dat zie ik in Nederland nog niet zo gebeuren. In Nederland kopen de meeste Nederlanders ook allemaal een groot pakket. Allemaal kleine waggel potjes.

In Duitsland zitten onder alle kleinere cakes uitklapbare flappen.

Over de kwaliteit in België en Duitsland te spreken. Ook hier wordt alles gekeurd. Vooral in Duitsland die BAM keuring is ook gewoon goed. In Duitsland wordt er ook vuurwerk door machines gemaakt. Neem voorbeelden aan Weco en Helios. Alle producten zoals bijna alle pijlen en cakes zijn goed in Duitsland een machine maakt geen fouten. En de fouten wat een machine maakt dan staat er een iemand die het controleert. Alles wat hier in Nederland verkocht wordt komt regelrecht uit China, met het handje als die Chinezen 10.000 bombettes per dag maken zien ze ook dubbel...

Ik vind het Duits en Belgisch vuurwerk helemaal niet slecht.
Nederlandse mini dingen zijn vaak nog onveiliger... België en Duitsland waren bijvoorbeeld al eerder met twee lonten op cakes.

Waar ze in dit artikel op doelen is vooral het vuurwerk in bijvoorbeeld Polen etc aar heb je meer kans op productiefouten dan hier in Nederland, België en Duitsland. Tenminste in Polen zijn er geen tot weinig veiligheidsvoorschriften. Alleen de dingen die nu door de EU zijn verplicht. Maar hoeveel controle is er daarop in Polen Tjechië en die andere Oostbloklanden. Daar mogen ze officieel ook geen Cobra's etc verkopen in de winkel. Toch wordt het daar vaak gewoon verkocht.

Ik denk zelfs dat Nederland er vooruit op zou kunnen gaan in 2017. Als alle landen gelijk qua wet zouden worden. En ze nemen bijvoorbeeld de wet zoals in België maximaal 2 gram flash. Dan zou dat in Nederland misschien ook kunnen. 75 grams pijlen, echte 25 grams tubes. Dus niet 15 gram voor de bombette en dan nog een mine erbij. En als Nederland weer iets probeert te vinden zou het misschien zo kunnen zijn dat in de categorie flashbangers geen 2 gram in Nederland toegestaan wordt maar 1 grams knallers. Dan gaan wij er tenminste toch nog iets op vooruit! Ik heb liever dat iemand een Silver Cracker afsteekt dan een singleshot onderste boven.

We moeten denk ik gewoon rustig afwachten wat het gaat doen. Maar een ding wee ik zeker, achteruit gaan we niet!

Je kan niks met Belgie vergelijken. Belgie draait namelijk nog niet op het CE.
Die moeten ook pas in 2017 over. Wat nu al bepaald is en dat weet ook zo goed als iedereen, is dat Belgie gaan 2grams flash knallers meer gaat toestaan. Zoals het er nu uitziet verdwijnt er een behoorlijk wat aan knalvuurwerk zodra de CE daar in 2017 ingaat.

Hier in NL hebben ze ook gewoon echt tubes met 25grams effecten ( in totaliteit / lont, sijtglading). Dat is ook het maximale in de CE. Alleen sommige NL importeurs hebben vorig jaar in elke tube een mine geplaatst terwijl dit niet perse hoeft. Met 1 shot mine heb je al genoeg om 25gram te mogen schieten. Broekhoff en Rubro hebben dit vorig jaar heel goed gedaan..Dus nogmaals, hier in Nederland hebben we ook gewoon 25gram in zijn totaliteit net zoals nu in Belgie gebruikt word.

De kleine potjes in Belgie en Duitsland zijn net zo onveilig als de kleine potjes die in NL worden verkocht. Een voetje eronder is leuk maar in NL is niemand het gewend om die te gebruiken en vergeten het dan ook vaak. Daarbij word een product CE gekeurd zonder dat er gebruik word gemaakt van het voetje. De keuring gaat zoals een consument het potje zou kunnen afsteken. Dus, uit de doos halen, neerzetten en aansteken. In Duitsland hebben ze de extra voetjes als vele jaren en mensen zijn het gewend om deze te gebruiken.

Ja, er is nog veel NON CE vuurwerk in NL wat gewoon gevaarlijk spul is maar na aankomend jaar zijn we daar ook van af. Dit is namelijk het laatste jaar dat de NON CE spullen verkocht mogen worden.

Een hydra kan je ook niet vergelijken met een klein potje. Deze zijn namelijk bijna maximaal gevuld en dus zwaarder.

Het vuurwerk wat in Duitsland gemaakt word is misschien maar 5 a 10% van wat er in Duitsland word afgestoken. De rest komt gewoon uit China. Waarom? Omdat de Europese productie eigenlijk te duur is voor het bedrijf zelf.

Het grappige is dat Royal zegt dat het in Duitsland nog niet zo een storm loopt?! Terwijl ze daar vorig jaar voor 95% alles maximaal uit de CE hebben toegestaan. Ze hadden nog eerder 25grams dan wij! Ik denk dat wij ook Champagneflessen moeten gaan inkopen. Want in 2017 is het alles of niets. Of het gaat compleet los of het is compleet verboden! We gaan het zien.

Inderdaad heeft Duitsland bijna alles uit categorie 2 toegestaan (behalve flashknallers). Categorie 3 zouden ze ook mogen, maar dat doen ze niet, omdat ze als lidstaat dit mogen weigeren (ook categorie 2 zelfs). Leeftijdsgrens hebben ze ook verhoogd van 16 naar 18, omdat dit ook mag. In België wordt in 2017 net als in Duitsland alleen categorie 2 toegestaan (en natuurlijk categorie 1), met naar alle waarschijnlijkheid ook de flashknallers en matten uit categorie 2 (0,5 gram per knaller en 25 gram per mat). Misschien wordt het nog wel wat voor Nederland, we wachten af...

1 zin vindt ik de grootste kolder van allemmal : gevaarlijke kanonslagen uit China, voor de rest reageer ik maar niet ......

1 zin vindt ik de grootste kolder van allemmal : gevaarlijke kanonslagen uit China, voor de rest reageer ik maar niet ......

Ze bedoelen denk ik die knallers die je kan kopen in Belgie die volgens CE mogen. Die zijn namelijk levensgevaarlijk binnen onze landsgrenzen. :P

Kruiterij en Royal..... dat zijn toch al die profblokken die ik overal met oud en nieuw in de straat zie staan?

2017? Dan zitten we in diepe crisis en waarschijnlijk oorlog. Dan hebben we echte bommen!
Laat ze maar komen.. In Duitsland en Engeland staan dan toch zo een 5.000 patriots opgesteld met daarnaast nog het echte luchtafweergeschut dus. die vliegtuigen met bommen komen nooit aan. ontopic :P

Je kan ... het zien![/QUOT]

Hartstikke bedankt voor de uitleg. Dus toch een paar dingetjes die ik niet wist of onjuist waren! Leren we weer wat van elkaar!

Volgens mij mag in België geen nieuwe (2 grams) knaller geproduceerd worden?

Oke, dacht dat in Nederland per se een mine toegevoegd moest worden! De cakes van Broekhoff en Rubro deden zeker niet onder voor de 25gram p.t. cakes van Originals uit België nee.

Als op een cake zou staan voetjes uitklappen is het toch ook de bedoeling dat het door het VROM etx zo getest wordt? Anders zou tijdens de test een onveiligere manier getest worden. Maar het klopt wel, de consiment in Nederland klapt voetjes vaak niet uit. Vaak komen ze er de dag erna met het opruimen pas achter. Maar een plicht op voetjes bij kleine cakes zou geen overbodige luxe zijn. Een stuk veiliger, in duitsland gebruikt iedereen ze. Iedereen weet er van. Er zit zelfs een plastic over de cakes en de plakbandjes daarvan zitten op de voetjes die kom je dus meteen tegen. Als een verkooppunt erop zou wijzen...

Hydra's met kleine cakes vergelijken is hetzelfse als appels met peren vergelijken... Daar doelde ik ook niet op.

Ja dit klopt, ik doelde er eigenlijk alleen op omdat dat mog veiliger is. Bijna alle pijlen in Duitsland een van de grootste dingen wat vaak fout gaat wordt daar door machines geproduceerd. Ik denk dat de kosten miet veel uit elkaar liggen.

China:
- Goedkope arbeidskrachten
- Dure vervoerskosten
- Invoersrechten
- Minder stabiel qua kwaliteit.

Duitsland (machines):
- Minder arbeidskrachten door machines.
- Daardoor goedkopere kosten
- Geen invoersrrechten
- Op grondstoffen wordt belasting betaald
- Lage vervoerskosten
- Betere/Stabielere kwaliteit
Dus ik vraag mij af waarom er een groot prijsverschil zal zijn?

In Duitsland lijkt het wel alsof vuurwerk minder leeft. De supermarkten etc bieden alles aan. Hier heel veel vuurwerkwinkels.
Daar wordt er minder ingespeeld op 500 grams cakes en 25 gram per tube cakes heb ik afgelopen jaar niet eens langs zien komen. In Duitsland liggen ze wel voor op buskruitknallers. Neem een voorbeeld aan de Kubisch Knallers. Zou al een vooruitgang zijn in Nederland. Het is wel goedkoper, maar okm dat is appels met peren vergelijken. Door alle veiligheidsvoorschriften in Nederland en belasting is het wel nodig om hogere prijzen te vragen voor vuurwerk wil je je kostenposten eruit halen.

Nogmaals bedankt voor het antwoorden. En het zou kunnen zijn dat ik nu weer onzin vertel. Maarja, probeer ook maar wat bij te leren en wat te posten! :wink:

Je kan ... het zien![/QUOT]

Hartstikke bedankt voor de uitleg. Dus toch een paar dingetjes die ik niet wist of onjuist waren! Leren we weer wat van elkaar!

Volgens mij mag in België geen nieuwe (2 grams) knaller geproduceerd worden?

Oke, dacht dat in Nederland per se een mine toegevoegd moest worden! De cakes van Broekhoff en Rubro deden zeker niet onder voor de 25gram p.t. cakes van Originals uit België nee.

Als op een cake zou staan voetjes uitklappen is het toch ook de bedoeling dat het door het VROM etx zo getest wordt? Anders zou tijdens de test een onveiligere manier getest worden. Maar het klopt wel, de consiment in Nederland klapt voetjes vaak niet uit. Vaak komen ze er de dag erna met het opruimen pas achter. Maar een plicht op voetjes bij kleine cakes zou geen overbodige luxe zijn. Een stuk veiliger, in duitsland gebruikt iedereen ze. Iedereen weet er van. Er zit zelfs een plastic over de cakes en de plakbandjes daarvan zitten op de voetjes die kom je dus meteen tegen. Als een verkooppunt erop zou wijzen...

Hydra's met kleine cakes vergelijken is hetzelfse als appels met peren vergelijken... Daar doelde ik ook niet op.

Ja dit klopt, ik doelde er eigenlijk alleen op omdat dat mog veiliger is. Bijna alle pijlen in Duitsland een van de grootste dingen wat vaak fout gaat wordt daar door machines geproduceerd. Ik denk dat de kosten miet veel uit elkaar liggen.

China:
- Goedkope arbeidskrachten
- Dure vervoerskosten
- Invoersrechten
- Minder stabiel qua kwaliteit.

Duitsland (machines):
- Minder arbeidskrachten door machines.
- Daardoor goedkopere kosten
- Geen invoersrrechten
- Op grondstoffen wordt belasting betaald
- Lage vervoerskosten
- Betere/Stabielere kwaliteit
Dus ik vraag mij af waarom er een groot prijsverschil zal zijn?

In Duitsland lijkt het wel alsof vuurwerk minder leeft. De supermarkten etc bieden alles aan. Hier heel veel vuurwerkwinkels.
Daar wordt er minder ingespeeld op 500 grams cakes en 25 gram per tube cakes heb ik afgelopen jaar niet eens langs zien komen. In Duitsland liggen ze wel voor op buskruitknallers. Neem een voorbeeld aan de Kubisch Knallers. Zou al een vooruitgang zijn in Nederland. Het is wel goedkoper, maar okm dat is appels met peren vergelijken. Door alle veiligheidsvoorschriften in Nederland en belasting is het wel nodig om hogere prijzen te vragen voor vuurwerk wil je je kostenposten eruit halen.

Nogmaals bedankt voor het antwoorden. En het zou kunnen zijn dat ik nu weer onzin vertel. Maarja, probeer ook maar wat bij te leren en wat te posten! :wink:

De cake word getest zonder hulpmiddelen. Daarom moet je straks een cake altijd zonder probleem op een vlakke ondergrond kunnen plaatsen zonder dat eze omvalt. Bij de batchtesten is het dat wanneer bij een test van maximaal 80 stuks van 1 artikel er 2 a 3 zouden omvallen de hele batch afgekeurd word. Dat betekend dat de importeur zijn paar honderd dozen aan product A kwijt raakt. Ga er maar vanuit dat er vanaf dit jaar veel strenger geproduceerd word ivm de verplichte CE.

Als ze in de CE zouden verplichten om bij cake met minder dan 12schots een uitklapbaar voetje beschikbaar te stellen dan zal de cake ook zo getest worden. Helaas is dit niet het geval.

In Belgie mag er geen nieuwe knalvuurwerk geimporteerd worden. Bestaande nummers (goedkueringsnummers) mogen t/m 2017 gebruikt worden.

Als je de Duitse webshops afstruint dan kom je genoeg 25grams cakes tegen. En deze zal je niet zo snel bij de Lidl vinden want daar zijn ze waarschijnlijk te duur voor.

Bij pijlen gaat het vaak fout omdat ze verkeerd gebruikt worden. Als er een te harde wind staat dan moet je geen pijlen gebruiken. Of ze nou uit Duitsland of uit China komen maakt geen enkel verschil. Ik heb denk ik in mijn leven misschien maar 1 pijl uit China uit elkaar zien klappen op de grond en ik heb er een behoorlijk aantal afgestoken.

Waarom shopt iedereen nog in China als het in Europa zo goedkoop zou zijn?
Weco die maakt veel van zijn eigen pijlen en een aantal eigen cakes maar ik denk dat Weco nog steeds 80 a 90% van zijn handel in China haalt. En Weco is simpelweg de grootste importeur van Europa. Dus als er iemand geld heeft om te investeren in Machines dan zijn hun het wel.

De fabrieken in Spanje kunnen alle effecten zelf maken maar ook hun kopen steeds meer producten in China.

En dat is echt niet voor niets. Al denk ik persoonlijk wel dat met de stijgende kosten in China de productie in Europa steeds interessanter word. Ik verwacht dat de productie in Europa de komende 5 a 10 jaar flink zal stijgen.

Weco werkt met half fabricatie, die ze uit China bestellen en dan in Duitsland in elkaar zetten. Dit gaan we de komende jaren nog meer zien bij grote importeurs,het is een stuk goedkoper een container met karton en houten over te laten komen dan vuurwerk dat al volledig in elkaar zit.

Idioot hè, waarom ze alles uit China halen heeft naast de goedkopere kosten ook met de absurd strenge en overtrokken vuurwerkveiligheidsregels te maken in Nederland. Daardoor is er geen eigen pyroindustrie meer mogelijk.

Bovendien, al het vuurwerk is gevaarlijk, zolang je maar te dichtbij staat en het verkeerd gebruikt. Hetzelfde geldt met broodmessen of slijptollen.

Wat betekent dit concreet?

Deze plannen waren toch al bekend van 2017 dat we in Cat. 1-4 gingen gaan werken en nog steeds enorm verschil in de landen zitten. Er zijn eigenlijk maar 2 landen anti-vuurwerk. Duitsland en Nederland, in de rest van de Unie kun je gewoon vuurwerk kopen. België doet de laatste tijd een beetje omtrend vuurwerk maar heb meer het idee dat dat Vlaanderen is ipv Wallonië

Back
Bovenaan