Ernstige brandwond door tolletje

moontan

VWC lid
Ernstige brandwond door tolletje

Nee, oud en nieuw werd geen leuk feest voor hem. En van vuurwerk moet-ie nu helemaal niets meer te weten. De 7-jarige Louwrens Hoefnagel liep op oudejaarsavond ernstige brandwonden op aan zijn schouder, toen hij getroffen werd door een zogenaamd tolletje.

Het tolletje werd niet afgestoken op de grond, maar in de lucht gegooid.
Het belandde precies op de schouder van Louwrens
, die samen met zijn broers naar het vuurwerk op de buurt aan het kijken was. Zijn nylon jas en trui gaven vrijwel geen bescherming en binnen de kortste keren stond hij met eerste-, tweede- en derdegraads brandwonden onder de douche. ,,Ik durfde niet te kijken”, zegt zijn moeder Geertje. ,,Pas een paar dagen later zag ik hoe zijn schouder er aan toe was.”

Operatie

De brandwond was zo ernstig dat de huisarts hem op oudejaarsavond nog doorstuurde naar het ziekenhuis in Zwolle. Na behandeling mocht hij weer naar huis. ,,We moeten de wond om de dag verschonen en laten weken in bad. Volgende week beslist de arts in het ziekenhuis of een operatie nodig is.” In dat geval wordt er huid van zijn been genomen en op de verwonde schouder aangebracht. ,,Het verbaasde ons nogal dat Louwrens niet veel pijn heeft. Volgens de arts komt dit omdat er zenuwen zijn afgestorven. Het is dus echt afwachten hoe hij herstelt. Het enige wat zeker is, is dat hij er een litteken aan over houdt.”

Louwrens is niet blij met zijn brandwond op zijn linkerschouder en om pijn te voorkomen, houdt hij zijn hoofd voorlopig iets gedraaid.

Vuurwerk was al niet aan hem besteed, en is nu helemaal uit den boze voor Louwrens. Maar optimistisch als hij is, heeft hij vooral oog voor de leuke dingen: ,,Ik heb lekker veel cadeaus gekregen. Dik Trom, stiften, een kleurboek, snoep...”

http://www.opurk.nl/content/view/19971/2/

Tja, dit is ook realiteit. Doet mij als vader echt wat om te lezen. Het zal je eigen kind maar gebeuren. Welke dwaas werpt dan ook zo een tolletje om zich heen. Bah. Heb erg te doen met het ventje zelf, maar ook met zijn ouders. Ik neem het ze geen van allen kwalijk dat ze vuurwerk op dit moment verafschuwen, ook al was het ook in dit geval weer een staaltje asociaal stookgedrag. :sad:

Mee eens Poz, Ik had de kids opgedragen om hun nylon jassen lekker in huis te laten.
Ze hebben dikke truien aangehad en daarover spijkerjacks.

De oudste wilde in een trainingsbroek naar buiten en ook daarvoor stak ik een stokje.... Spijkerbroek of achter het glas zitten. Hij koos voor de spijkerbroek :p.

Mee eens natuurlijk, maar vergeet niet dat wij ons dat extra bewust zijn. Voor verreweg de meeste mensen ontbreekt dat bewustzijn. Het was opvallend hoe vaak mijn kinderen werden aangesproken op hun vuurwerkbril tijdens de oudejaarsdag. Mensen willen het echt graag goed doen, ouders zeker. Maar het moet ze wel eerst verteld worden.

Heel erg veel winterkleding zit barstensvol nylon. En ik denk niet dat veel mensen speciaal voor oudjaar een leren of anderzins minder brandbare jas zullen kopen. Men zal dus moeten blijven uitkijken.

Het allerbelangrijkste blijft echter het gedrag. Bewust blijven stoken en niet rucksichtlos om je heen smijten met knallers of grondbloemen.

Cameo

Back
Bovenaan