Ernstig letsel door vuurwerkbom

densta

VWC lid
ULFT - Een 14-jarige jongen uit Ulft zal waarschijnlijk enkele vingers moeten missen. Hij raakte vrijdag zwaargewond toen een zelfgemaakte pijpbom bij zijn hand ontplofte.

Volgens de politie had de jongen samen met enkele vrienden kruit van vuurwerk verzameld in een metalen buis. Na het aansteken leek de lont te weigeren. Toen de jongen de pijpbom wilde pakken explodeerde die alsnog. De jongen is urenlang geopereerd.

In Bredevoort is een soortgelijke vuurwerkbom gevonden en afgegeven bij de politie.

Bron tv gelderland http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/456481/Ernstig-letsel-door-vuurwerkbom.htm

Ff link erbij gedaan voor vermoedelijke foto

Verschrikkelijk voor zo'n jonge knul dat hij zijn leven lang getekent is door een stommiteit op jeugdige leeftijd.
Is volgens mij al de derde keer in korte tijd dat zoiets gebeurt.
Vraag me af waar ze die ideëen vandaan halen, want voor zover ik me kan herinneren ben ik dit soort dingen niet (zoveel) verleden jaar tegen gekomen.
Hoop dat men hier lering uit trekt en dat er geen slachtoffers meer vallen.

Gebeurd elk jaar wel een paar keer, en dat al vele jaren lang. Wanneer houden ze toch er eens mee op?

Een complex probleem. Tragisch ook. Jongeren van een zekere beinvloedbare leeftijd maken elkaar gek met het soort idiote ideeen als het maken van zo'n pijpbom. Zelfs mijn dochter van 9 kan bedenken dat dat geen goed idee is, maar intellect speelt op zo'n moment geen rol. Zo'n pijpbom maken en afsteken wordt gezien als iets stoers en er wordt eigenlijk geen rekening met de mogelijke gevolgen gehouden.

Hoe voorkom je nou dat ergens in Nederland een knulletje met deze verkeerde ideeen in zijn hoofd zichzelf of iemand anders iets aandoet? Ten eerste zijn ze onzichtbaar. Ouders en leraren zijn eigenlijk nooit op de hoogte van deze activiteiten en kunnen dus niet ingrijpen.

Verder lijkt het een golfbeweging en spelen de media en internet een grote rol. Vorig jaar rond deze tijd stond de krant vol met Croftybom incidenten. Dat liegt er ook niet om, als je gootsteenontstopper in je ogen krijgt. Internet, onder meer Youtube, speelde een belangrijke rol in het elkaar opjutten tot steeds ernstiger akties. En ineens was het gerommel met Croftybommen voorbij. Nu lijken de pijpbomincidenten elkaar op te volgen. Ik maak me er ernstig zorgen om en zou zo niet weten hoe je dit effectief kunt voorkomen. Tragisch ...

Cameo

Het blijft triest om dit soort berichten te lezen. Aan de ene kant denk ik dat die jongen nog 'geluk' heeft gehad dat hij niet ernstiger gewond is geraakt.

Het is inderdaad erg lastig om deze jongens tegen te houden. Er is op internet nou eenmaal van alles te vinden. Ik ben zelf docent scheikunde en afgelopen weken zijn er regelmatig leerlingen bij mij gekomen met vragen of ik bepaalde dingen kon laten zien die ze op internet hadden gevonden (inclusief uitgebreide instructie). Gelukkig kan ik ze er dan nog op wijzen dat het veel te gevaarlijk is (zelfs voor een docent scheikunde met alle veiligheidszaken erom heen!), maar dan blijft het hopen dat ze het zelf niet doen.

Gaan we weer. Vingers weg, bommen los :frusty:

Ernstig letsel door eigen gemaakt vuurwerkbom

ULFT - Een 14-jarige jongen uit Ulft zal waarschijnlijk enkele vingers moeten missen. Hij raakte vrijdag zwaargewond toen een zelfgemaakte 'pijpbom' bij zijn hand ontplofte.

Volgens de politie had de jongen samen met enkele vrienden kruit van vuurwerk verzameld in een metalen buis. Na het aansteken leek de lont te weigeren. Toen de jongen de 'pijpbom' wilde pakken explodeerde die alsnog. De jongen is urenlang geopereerd.

In Bredevoort is een soortgelijke vuurwerkbom gevonden en afgegeven bij de politie.

Bron tv gelderland http://www.omroepgelderland.nl/web/Nieuws/nieuwsartikel/456481/Ernstig-letsel-door-vuurwerkbom.htm

Ff link erbij gedaan voor vermoedelijke foto

Zo kan het ook XD Staat al stuk beter :p
Rood hoort weg, groen der bij :p

Triest, maar eigen schuld, dikke bult.

Waarschijnlijk heeft hij met een hamer op de KLCO4 geslagen en dat is vervolgens ontploft.

Sowieso hebben ze alle stoffen vermengt zonder waarschijnlijk Handschoenen/luchtwegen maskers etc.

Dus SOWIESO hebben al die jongentjes fijndeeltjes ingeademd, hebben ze nog mazzel gehad dat er geen Zwavel zuur is ontstaan door Kaliumchloraat en zwavel.

Zoals al in het bericht staat, verschillende knallers, lekker slim dus.
Verschillende samenstellingen mengen!

Helaas vind ik dit niet jammer voor die jongen, als je er mee kloot, weet je wat de gevolgen zouden moeten zijn.

Gaan we weer. Vingers weg, bommen los :frusty:
Ik vind het toch wel aardig op z'n plaats in deze context.
Vuurwerk is gebruikt om een pijpbom te maken.
Ja een bom, want die dingen kunnen onvoorstelbaar veel kracht bevatten.

En dat het zelfgemaakt is, lijkt me duidelijk.

Waarschijnlijk heeft hij met een hamer op de KLCO4 geslagen en dat is vervolgens ontploft.

De oorzaak stond al in het bericht;
Na het aansteken leek de lont te weigeren. Toen de jongen de pijpbom wilde pakken explodeerde die alsnog.

Zoals al in het bericht staat, verschillende knallers, lekker slim dus.
Verschillende samenstellingen mengen!

Waar haal je vandaan dat het verschillende soorten kruit betrof?
Er staat slechts dat het om kruit van vuurwerk ging.

Helaas vind ik dit niet jammer voor die jongen, als je er mee kloot, weet je wat de gevolgen zouden moeten zijn.

Vindt je behoorlijk crue, die jongen was pas 14...

Iemand moet toch eens op alle scholen van Nederland eens plaatjes laten zien van de gruwel die kan gebeuren rond Oud & Nieuw als je je hersenen niet gebruikt of in een groepsverband zit en stoer wilt doen. Want dit begint toch wel een beetje zorgwekkend te worden dat er alweer een slachtoffer is door een bommetje.

ULFT - Een 14-jarige jongen uit Ulft heeft ernstig letsel aan één van zijn handen opgelopen toen een zelfgemaakte “pijpbom” onverwachts bij zijn hand ontplofte. Hij zal vermoedelijk enkele vingers moeten missen.

De pijpbom zoals die in Bredevoort is
aangetroffen. foto: politie
De politie waarschuwt voor het populaire geknutsel met pijpbommen, waarover op internet volop informatie beschikbaar is.
Maandagmiddag 21 december werd in Bredevoort een pijpbom gevonden. De vader van de kinderen die het projectiel vonden, heeft het bij de politie gebracht. De metalen pijp zat nog vol kruit, het lontje bleek voortijdig te zijn gedoofd.

Vorig jaar verloor een 14-jarige jongen in Epe op de Veluwe, een hand met een dergelijke vuurwerkbom. Het knutselen met vuurwerk is verboden.

Het incident in Ulft vond vrijdagmiddag 18 december plaats. De jongen knutselde met enkele vrienden in het speeltuintje aan het Mezenpad in Ulft met vuurwerk. Ze verzamelden kruit van ander vuurwerk in een metalen buis van ongeveer 30 centimeter lang. De beide uiteinden van de buis werden dichtgeknepen, waarna een aangebracht lontje werd aangestoken en voor de ontsteking moest zorgen. Toen de knal niet kwam wilde de 14-jarige het voorwerp oppakken waarbij de explosie alsnog plaats vond en de jongen ernstig letsel aan zijn hand opliep.
Hij is per ambulance naar het ziekenhuis in Nijmegen gebracht en daarna vervoerd naar het academisch ziekenhuis in Utrecht, waar hij voor een urenlange operatie werd opgenomen. Vermoedelijk zal hij enkele vingers moeten missen.

Ouders, leerkrachten, maar ook anderen die signalen of informatie hebben over het experimenteren met vuurwerk, wordt dringend gevraagd dit te melden bij de plaatselijke politie.

Tips over illegaal vuurwerk kan men ook melden bij het regionale vuurwerkteam via 0900-8844 of anoniem via 0800-7000.

Ouders, leerkrachten, maar ook anderen die signalen of informatie hebben over het experimenteren met vuurwerk, wordt dringend gevraagd dit te melden bij de plaatselijke politie.

Ik vraag me af wat de politie met zo'n melding gaat doen. Bij die kinderen langs gaan en ze waarschuwen?
De pest in dit soort dingen is dat er te veel informatie over op internet te vinden is en dat het te makkelijk is om dit soort dingen te maken. Ik denk dat het voor buitenstaanders vaak lastig is om erachter te komen of iemand een pijpbom maakt. Dit soort ideeën ontstaan vaak spontaan en worden dan meteen in elkaar gezet.

Denk dat het meer een taak voor de ouders is om hun kroost eens liefdevol door elkaar heen te schudden zodat er weer een paar hersencellen op de juiste plek vallen. Maar helaas staan teveel ouders toe dat hun kinderen met illegaal vuurwerk bezig is en wat al niet meer.

Het was niet het geval, maar als hij op KCLO4 met een brandstof erbij gemixt had geslagen, zou er niks aan de hand zijn. KCLO3 is juist gevoelig, even je zaakjes op orde zetten he :wink:

Back
Bovenaan