Enschede laat emotie vuurwerkramp zwaar wegen

FireDragon

VWC lid
DEN HAAG/ENSCHEDE - Frits Pen heeft de Raad van State ingeschakeld om zijn vuurwerkopslag aan de Lenteweg te mogen uitbreiden. Enschede houdt dit tegen. „Ik ben Enschedeër, dan is het toch te gek voor woorden dat de gemeente het prima vindt dat ik naar Duitsland kan ophoepelen met mijn consumentenvuurwerkbedrijf.”
De teleurgestelde vuurwerkondernemer Frits Pen zegt dit deze donderdag bij de Raad van State. Pen is niet te spreken over de opstelling en handelwijze van de gemeente. Die weigert hem een omgevingsvergunning te verlenen voor uitbreiding van zijn vuurwerkopslag aan de Lenteweg, op het Euregio Bedrijventerrein. Pen wil zijn opslag van 50 naar 370 ton uitbreiden. Enschede vindt de huidige 50 ton al teveel maar Pen’s bedrijf Dream Fireworks Entertainment zit er al lang en daarom mag hij blijven zitten.

Maximaal twee

Enschede heeft een zogenoemd vuurwerkbestemmingsplan vastgesteld waarbij ze het aantal vuurwerkbedrijven beperkt tot twee, die beiden maximaal 50 ton consumentenvuurwerk mogen opslaan. „Ik snap best dat vuurwerk gevoelig ligt na dat vreselijke ongeluk 15 jaar geleden. Maar dat was evenementenvuurwerk, consumentenvuurwerk is daar mee niet te vergelijken,” aldus Pen.
De gemeentewoordvoerster erkent dat niet alleen in het vuurwerkbestemmingsplan maar ook in het bestemmingsplan voor het Euregio bedrijventerrein de vuurwerkopslag tot 50 ton is beperkt.

Duitsland

Als Pen de rechtszaak over de omgevingsvergunning voor 370 ton opslag verliest is het einde verhaal. Het besluit van de gemeente zorgt volgens hem juist voor meer risico en onveiligheid. „Met een opslag van 370 ton hoef ik niet meer zo vaak met vrachtwagens tussen de Lenteweg en mijn Duitse vestiging te rijden,” benadrukt Pen. „Het is een feit dat het vervoer van vuurwerk de meeste veiligheidsrisico’s oplevert.”
Uitspraak binnen enkele weken.

BRON

Back
Bovenaan