Enschede herdenkt vuurwerkramp

Enschede herdenkt vandaag de vuurwerkramp die 12 jaar geleden de wijk Roombeek verwoestte. Er kwamen 23 mensen om het leven en bijna 1000 mensen raakten gewond.De herdenking heeft een informeel en sober karakter.

De hele dag kunnen bloemen worden gelegd bij het monument 'het verdwenen huis tussen hemel en aarde'. Burgemeester Peter den Oudsten van Enschede en voorzitter Bram Distel van de Stichting Herdenking Vuurwerkramp doen dat om 15.15 uur.

media_xll_1206398.jpg

Napraten
's Middags is het Huis van Verhalen open. Daar kunnen mensen napraten over de ramp. Ook het wijkcentrum is 's middags geopend. Daar zijn ook afgevaardigden van het gemeentebestuur en de Stichting Herdenking Vuurwerkramp.

In overleg met slachtoffers en nabestaanden is twee jaar geleden besloten het formele karakter van de herdenking te laten vallen. Ontmoeting en gesprek staan nu voorop. Dit jaar hangen in Enschede ook minder vlaggen halfstok. Zondag wordt formeel niet gevlagd, een uitzondering is er voor de vlaggen bij de twee monumenten.

bron

R.I.P Voor alle mensen die overleden zijn die dag. En sterkte gewenst aan de nabestaande en gewonde mensen ! Hoe lang het ook geleden is ...

Een gebeurtenis met oneerlijke gevolgen voor ons vuurwerkliefhebbers. De feitelijke waarheid zal helaas nooit boven tafel komen.

Zo'n 150 mensen kwamen vanmiddag in Enschede af op de herdenking van de vuurwerkramp

Zo'n 150 mensen kwamen vanmiddag in Enschede af op de herdenking van de vuurwerkramp

Vandaag precies 12 jaar geleden werd de wijk Roombeek in één klap verwoest, daarbij kwamen 23 mensen om en raakten 1000 mensen gewond. Tijdens de herdenking werden door burgemeester Den Oudsten en de voorzitter van stichting Herdenking Vuurwerkramp bloemen bij het monument in Roombeek gelegd. Daarna werden om half vier de kerkklokken geluid.

Bron

ik wil de gevolgen voor vuurwerkliefhebber het liefste buiten dit topic laten .
want er wonen mensen in Enschede die hun vriend of familie lid hebben verloren tijdens die grote ramp .
dat verdriet recepteer ik .
er lopen daar ook mensen rond die voor de rest van hun leven , geestelijk of lichamelijk , getekend zijn .
dat is niet niks ik wens die mensen sterkte toe . :sad:
als het volgend jaar uit komt , toch eens bij die herdenking zijn .
dan zie je als fraek ook eens de keer zijde van de medaille dacht ik zo .

ik wil de gevolgen voor vuurwerkliefhebber het liefste buiten dit topic laten .
want er wonen mensen in Enschede die hun vriend of familie lid hebben verloren tijdens die grote ramp .
dat verdriet recepteer ik .
er lopen daar ook mensen rond die voor de rest van hun leven , geestelijk of lichamelijk , getekend zijn .
dat is niet niks ik wens die mensen sterkte toe . :sad:
als het volgend jaar uit komt , toch eens bij die herdenking zijn .
dan zie je als fraek ook eens de keer zijde van de medaille dacht ik zo .

Mooie woorden ! Respect.. het kan me niks schelen. Ook al was oudjaar ingekort tot savonds 22:00 tot snachts 02:00. Er zijn mensen overleden en dat is al erg genoeg :(

Respect tonen, uiteraard! Maar we zitten hier op een vuurwerkforum en deze ramp heeft wel degelijk tot enorme verandering in de regelgeving gezorgd. Het feit dat het in Belgie strenger is geworden kan je misschien ook wel toeschrijven aan een gevolg van...

Ikzelf vind het vreselijk voor de nabestaanden en bovendien heel raar dat het OM nooit een oorzaak heeft gevonden en vreselijk heeft gefaald, maargoed dat doet het OM wel vaker.

het kan me niks schelen. Ook al was oudjaar ingekort tot savonds 22:00 tot snachts 02:00.
Moraalridder, het klinkt wel mooi politiek correct wat je zegt, maar in de realiteit heb je hier helemaal niks aan. Die mensen zijn dood gegaan of gewond geraakt, verschrikkelijk, uiteraard vindt iedereen dat erg, maar dat is verder geen reden om jezelf ook maar in de ellende te gaan storten. Je maakt het alleen maar erger.

Back
Bovenaan