Enschede: Bezwaar tegen opslag vuurwerk.

densta

VWC lid
Bezorgde Enschedeërs roepen hun stadsgenoten op om bezwaar te maken tegen plannen voor de uitbreiding van een vuurwerkopslag in hun stad.

Dat meldt RTV Oost. Het bedrijf Dream Fireworks heeft een vergunning aangevraagd voor de uitbreiding van zijn opslag aan de Lenteweg. Nu mag er 50 ton liggen, maar dat zou moeten groeien naar 350 ton.
Bezorgde buurtbewoners schrijven in een brief dat er ook al twee andere vuurwerkopslagplaatsen in de omgeving staan. Dat zou allemaal een enorm risico zijn. ,,Herinner u de ramp in Roombeek'', schrijven ze. Daar ontplofte 13 jaar geleden een opslag voor professioneel vuurwerk, waardoor 24 mensen omkwamen en een hele wijk werd verwoest.

Bron:http://www.telegraaf.nl/binnenland/21838741/__Bezwaar_tegen_opslag_vuurwerk__.html

veiligheid is totaal anders nu als 13 jaar geleden,
wel logies dat mensen daar nu weer aan terug denken, maar er is zoveel veranderd is tijd.

+ het vuurwerk wat er zou komen te liggen dan is anders als wat er 13 jaar terug lag.
heel ander soort vuurwerk.

Onrust om uitbreiden vuurwerkopslag Enschede
Enschede houdt woensdag een informatiebijeenkomst voor inwoners die ongerust zijn over de uitbreiding van een vuurwerkopslagplaats in die gemeente.

Dream Fireworks wil aan de Lenteweg een bestaande opslag uitbreiden van 50 ton naar 350 ton vuurwerk.

Opslag van vuurwerk is in Enschede een gevoelig onderwerp sinds de wijk Roombeek werd weggevaagd bij de vuurwerkramp op 13 mei 2000.

Op de bijeenkomst voor omwonenden geven brandweer, gemeente, Dream Fireworks en de provincie uitleg over de plannen voor uitbreiding van de opslag.

In de omgeving van het bedrijf aan de Lenteweg zijn nog twee vuurwerkopslagplaatsen gevestigd.

Enorm risico
Het gaat om een kleinere opslag met professioneel evenementenvuurwerk en een opslag in Duitsland, net over de grens bij Enschede. In een brief die in de buurt rondgaat, noemen de bewoners de uitbreiding ''een enorm risico'' en wordt opgeroepen bezwaar te maken.

De bezorgde bewoners krijgen op de bijeenkomst onder meer uitleg over regelgeving en veiligheidseisen. Die zijn aangescherpt sinds de vuurwerkramp in 2000, toen 23 mensen om het leven kwamen en 1000 mensen gewond raakten bij het ontploffen van SE Fireworks.

Bron: http://www.nu.nl/binnenland/3560073/onrust-uitbreiden-vuurwerkopslag-enschede.html

dat artikel klopt niet helemaal .
in dat geval gaat het hier niet over professioneel vuurwerk maar om consumenten vuurwerk .
ik heb gister nog de reportage gezien op tv dat ze bij dream fireworks in de bunker stonden .
op de dozen achter Frits kon je duidelijk zien dat het om 1.4 ging .
dus waar dat vandaan kom weet ik niet .
of ik heb het niet goed begrepen dat kan ook natuurlijk

Het gros van de mensen zegt 1.3 of 1.4 niets, dus een informatie bijeenkomst kan uitkomst bieden.
En natuurlijk zijn bepaalde bewoners teregt bezorgt over vuurwerkopslag in hun gemeente.

Aan de andere kant hebben we nu schaliegaswinning waarbij echt bewezen potentiele gevaren zijn.
Ook hier is men teregt bezorgt. Alleen de overheid ziet Dollar tekens dus gewoon doen...

Zeker weer van die ouwe zeurende opa en omatje. Mensen die ik soms spontaan de nek zou kunnen omdraaien omdat ze meestal geen moer er van weten en met argument loze bezwaren komen of niks slaande opmerkingen pff :) en dan al die bullshit ge*** van de media nog :)

Ik snap de onrust bij de mensen eigenlijk best goed moet ik zeggen.
De meeste mensen denken nog steeds dat consumenten vuurwerk levens gevaarlijk spul is.
Voor importeurs, winkeliers en wij liefhebbers zeer vervelend.
Hier in Enschede blijft het woordje vuurwerk voor vele mensen iets waar ze niet aan terug willen denken.
De media heeft hier ook zeker een vekeerd/onrecht voorbeeld in, al kunnen we daar helaas niets aan veranderen.
En neem daar bij natuurlijk dat het een forse uitbreiding is.

Back
Bovenaan