Eliassen back in business na brand die levenswerk verwoestte

moontan

VWC lid
Eliassen back in business na brand die levenswerk verwoestte

BD_F2_7334310-amme_1070762h.jpg

AMMERZODEN - Ammerzodenaar Ad Eliassen zal oudjaarsavond 2008 van z'n leven niet meer vergeten. "Ik was op bezoek in Rosmalen.
Bellen de overburen dat mijn zaak in brand stond." De afstand Rosmalen-Ammerzoden legde hij af in recordtempo. "Bij Hedel zag ik het, een rode gloed aan de hemel."
Hij was precies op tijd om zijn levenswerk in vlammen te zien opgaan. "Alles zelf gebouwd om kosten te besparen. Zelf sfeer erin gebracht. Vele tonnen schade."
Een opslagloods van 300 en een kassencomplex van 1.200 vierkante meter gingen verloren. "Plus mijn hele voorraad." Ook een partij vuurwerk ging verloren, maar niet door brand. "Dat vuurwerk lag in een kluis. De sprinklerinstallatie deed zijn werk, maar het was wel allemaal nat, en dus waardeloos."

Over vuurwerk kan Eliassen zich nóg druk maken. Die avond heeft TV Rossum opnamen gemaakt van de brand. De cameraman had zich zo opgesteld dat de kom van Ammerzoden áchter het brandende tuincentrum lag. Toen om 0.00 uur het vuurwerk losbarstte, leek het net alsof al dat vuurwerk uit de loods van Eliassen kwam. Het zal ongetwijfeld een mooi plaatje zijn geweest, maar Eliassen had daarna wel wat uit te leggen. "Dat was heel suggestief gefilmd. Terwijl de brand echt he-le-maal niks met vuurwerk te maken had. Dat heeft mij echt gestoken."

De oorzaak van de brand is nooit echt duidelijk geworden. Het vuur is ontstaan in een afvalbak naast de schuur. "Een vuurpijl? Baldadigheid? Ik weet het niet."

Aanvankelijk had Eliassen 'er geen zin meer in'. "Maar als de rook is opgetrokken zie je aan de horizon toch weer licht."
En dus is nu alles anders, want Eliassen is met ingang van vandaag weer in business. Hij heeft twee tenten gehuurd, met een gezamenlijke oppervlakte van 400 vierkante meter.

Deze dinsdag is hij met een aantal personeelsleden druk bezig de boel in te richten; het is namelijk voorjaar, de mensen willen weer violen en ander voorjaarsgoed in de tuin. "Mijn assortiment zal uiteraard wel kleiner zijn. Ik hoop dat mijn klanten daar begrip voor hebben." Kamerplanten, tuinplanten en aardewerk sierpotten worden met containers en een heftruckje binnengereden.

Dat hij de verkoop hervat vanuit twee tenten is leuk, maar dat kun je niet blijven doen. "Toekomstplannen? Er komt een nieuw tuincentrum. Ik ben in onderhandeling met de verzekering over de schadeuitkering. Pas als er een budget is, kan ik concrete plannen gaan maken." Eliassen kan al wel bevestigen dat het nieuwe tuincentrum net zo groot wordt als het vorige. "Ik ga er vanuit dat ik dit jaar voor de feestdagen officieel kan openen." Momenteel overlegt hij met de gemeente Maasdriel hoe hij zijn vergunningaanvraag aan alle eisen kan laten voldoen. "Ik wil meteen een goede vergunning, zodat ik geen vertraging oploop."

Een leuk uitje voor koopjesjagers: er staan twee containers spullen met rook- of waterschade. "Doe maar een bod."

http://www.brabantsdagblad.nl/regio...siness-na-brand-die-levenswerk-verwoestte.ece

Back
Bovenaan