Elektronisch ontsteken legaal?

royduin

VWC lid
Visco lont verkopen mag niet, lont in bezit hebben mag wel, doorlonten mag niet maar hoe zit het met elektronisch ontsteken? Die apparaten lijken me legaal? Maar het gebruik valt zeker weer onder "knutselen met vuurwerk" en is dus illegaal?

Heb aardig rond gezocht maar het antwoord hierop niet kunnen vinden...

Visco lont verkopen mag niet, lont in bezit hebben mag wel, doorlonten mag niet maar hoe zit het met elektronisch ontsteken? Die apparaten lijken me legaal? Maar het gebruik valt zeker weer onder "knutselen met vuurwerk" en is dus illegaal?

Je geeft zelf het antwoord al.

Wat ik me dan weer afvraag, is waarom zoveel members dan toch het risico willen en durven te nemen om toch electronisch te schieten. Meestal niet eens met een prut systeem maar gewoon met cobra systemen..

Ik ben zelf in deze ook geen heilig boontje, en gewoon de afgelopen jaren de showtjes op deze manier geschoten...achteraf eigenlijk meer uit onkunde betreffende de wetgeving omtrent dit onderwerp.

Net als met wiet, echt edn typisch nederlands gedoogbeleid, wat van geen kant klopt. Maar ja, daar zijn we nederlanders vior...

Wat ik me dan weer afvraag, is waarom zoveel members dan toch het risico willen en durven te nemen om toch electronisch te schieten. Meestal niet eens met een prut systeem maar gewoon met cobra systemen..

Ik ben zelf in deze ook geen heilig boontje, en gewoon de afgelopen jaren de showtjes op deze manier geschoten...achteraf eigenlijk meer uit onkunde betreffende de wetgeving omtrent dit onderwerp.

Het zou ook maar een klein risico zijn lijkt mij? Alsof de politie speciaal gaat controleren of jij niet toevallig je vuurwerk met een schietkist ontsteekt? Daarbij is er met het in bezig hebben niets mis. Dus de tijd dat je daadwerkelijk strafbaar bent is minimaal.

Ik ben er ook niet voor dat een dergelijk systeem aan de gewone man gepromoot wordt, maar ik zou elektronisch ontsteken vele malen veiliger vinden dan handmatig met een torch.

Wellicht ooit in de toekomst een mogelijkheid, een sterk versimpelt kastje voor de gewone consument.

Het elektronisch afschieten van vuurwerk blijft een grijs gebied. Duidelijk staat in het vuurwerkbesluit dat je vuurwerk niet mag modificeren! Men wil voorkomen dat er projecten worden doorgelont waardoor het vuurwerk eigenlijk in een andere klasse zal vallen. Naar ons inzien is het gebruik van Talon ontstekers geen modificatie. Je verandert immers niks aan het vuurwerk/lont.

Veiligvuurwerk.com

Ik ben er ook niet voor dat een dergelijk systeem aan de gewone man gepromoot wordt, maar ik zou elektronisch ontsteken vele malen veiliger vinden dan handmatig met een torch.

Wellicht ooit in de toekomst een mogelijkheid, een sterk versimpelt kastje voor de gewone consument.

Totdat de buurman zijn garagedeur opent met zijn afstandsbediening en jouw vuurwerk onverwachts ontstoken wordt. :idea:

Het elektronisch afschieten van vuurwerk blijft een grijs gebied. Duidelijk staat in het vuurwerkbesluit dat je vuurwerk niet mag modificeren! Men wil voorkomen dat er projecten worden doorgelont waardoor het vuurwerk eigenlijk in een andere klasse zal vallen. Naar ons inzien is het gebruik van Talon ontstekers geen modificatie. Je verandert immers niks aan het vuurwerk/lont.

Veiligvuurwerk.com

Dat is toch precies hetzelfde als je cakes gewoon doorlont en via tyraps de lontjes aan elkaar maakt? Dan verander je niets aan t vuurwerk en lont.

strikt genomen zou een talon ontsteker op een viscolont gezet niet illegaal zijn toch?
Want je modificeert het vuurwerk niet. Je knutselt er niet mee.
Van prof ontstekers weet ik het ff niet. Die vallen volgens mij weer onder een andere klasse.
greetzz

Goeie vraag.

Als je die Talon ontsteker strak tegen de cake aanzet ipv op het begin van de visco, dan verander je in feite ook de Wettelijke vertraging die een cake heeft.

@rickagovv, dan verander je de gevarenklasse.

Goeie vraag.

Als je die Talon ontsteker strak tegen de cake aanzet ipv op het begin van de visco, dan verander je in feite ook de Wettelijke vertraging die een cake heeft.

je zou hem dan dus wel aan het begin(of einde) van het lont moeten zetten. Dan heb je de vertraging er bij. Maar omdat je al op afstand staat heb je de vertraging niet nodig.
ik weet het niet

Goeie vraag.

Inderdaad maar als je met een torch tot vlak aan het schietlont of snellont komt dan is het ook een fractie van een seconde eer de eerste bombette wegschiet of vuurpijl de lucht in gaat. Je staat er dan wel juist naast dus veeeeeel gevaarlijker

meschien een idee voor een certificaat voor consument. een soort cursus bij een een door de overheid goed gekeurd bedrijf waar je als consument kan laten zien/leren hoe je der mee moet omgaan. met een examen en dan een bewijs dat je het gehaald hebt?????

is dit een optie

meschien een idee voor een certificaat voor consument. een soort cursus bij een een door de overheid goed gekeurd bedrijf waar je als consument kan laten zien/leren hoe je der mee moet omgaan. met een examen en dan een bewijs dat je het gehaald hebt?????

is dit een optie

Aan die optie heb ik ook weleens gedacht. Lijkt mij ook een goed alternatief voor een totaalverbod. Weet alleen niet in hoeverre dit realistisch is.

Ben ik ook voor.
En dan het mogelijk maken om met die vergunning cat3 te mogen aanschaffen en afsteken.
En zo verdient de staat ook nog eens centen aan het uitgeven van die vergunningen. Ik weet zeker dat er veel animo voor is,vooral onder de freaks natuurlijk.

Back
Bovenaan