Eis: 15 maanden voor megavuurwerkvangst Woudenberg

ylke

VWC lid
WOUDENBERG - Tegen een 38-jarige man uit Leusden die meer dan 3500 kilo illegaal vuurwerk in zijn bezit had, heeft het Openbaar Ministerie een gevangenisstraf geëist van 15 maanden.

Omdat de man voor het eerst de fout in ging, wil het OM dat 12 maanden van die straf voorwaardelijk zijn. Daarnaast bestond de eis maandagmiddag uit een werkstraf van 240 uur.

De 37-jarige man werd eind vorig jaar op heterdaad betrapt met een bestelbus vol illegaal vuurwerk. Het ging onder meer om honderdduizendklappers, nitraatbommen en ander gevaarlijk knalvuurwerk.

Uiteindelijk werd in de bus en op twee adressen in Leusden en Woudenberg meer dan 3500 kilo vuurwerk in beslag genomen. Ook zou de man een hennepplantage hebben gehad.

Bron

Beetje vreemde gang van zaken in Nederland, pas geleden werd er iemand met een aantal knallers en bommen veroordeeld tot 180 uur en hier praten we over 3500 kilo. Maar krijgt hij nu 3 maand cel en 240 uur. Of enkel 240 uur?

Er staat: DAARNAAST krijg hij 240uur werkstraf. Dus EN / EN in dit geval :wink:
Een voorwaardelijke celstraf van 12 maanden, van de in totaal 15 geëiste maanden is ook wel een erg kromme verdeling.

De 3 maanden cel lijkt me gewoon extreem weinig voor deze hoeveelheden illegaal vuurwerk, ongeacht de categorie. 240uur werkstraf is in Nederland het maximale dat opgelegd kan worden, dit kan nog wel aangevuld worden met studiestraffen etc, maar dat is veelal bij jongeren.

Als hij de straf nog voor komend oud en nieuw uit kan zitten is het nog wel te overzien, maar natuurlijk altijd zonde als zulke mensen worden gepakt.

"Jammer als ZULKE mensen gepakt worden"??
Met 3500 kilo opgeslagen en een hennepteelt denk ik niet dat dit een fijne buurman is.
ZULKE mensen pakken meestal iedere mogelijkheid aan om grof geld te verdienen en gaan (soms) over lijken. Dus ik vind het niet jammer dat hij gepakt is.

Grote kans dat hij deze 3 maanden al in voorarrest heeft uitgezeten, dus niet eens meer de cel in hoeft.
Denk dat deze man van geluk kan spreken met deze rechter. Er zijn mensen die met dezelfde hoeveelheden zijn gepakt en veel zwaarder zijn gestraft.

De 3 maanden cel lijkt me gewoon extreem weinig voor deze hoeveelheden illegaal vuurwerk

Ik vind het genoeg hoor, zeker als je kijkt wat pedofielen in verhouding voor straf opgelegd krijgen.
Pas geleden stond hier in bndestem een artikel van een 68 jarige man die een kind had misbruikt. Deze man kwam er vanaf met een taakstrafje van 240 uur. Dus in verhouding daarvan vind ik 3 maanden + 240 uur taakstraf nog bizar veel :wink:

Bron:
De rechtbank in Dordrecht heeft een 68-jarige oud-conciërge van basisschool De Horizon in Dordrecht veroordeeld tot een taakstraf van 240 uur.
De rechter acht bewezen dat de man een meisje heeft misbruikt. In twee andere gevallen is er volgens de rechtbank te weinig bewijs. Het misbruik vond plaats van 2002 tot 2005.

"Jammer als ZULKE mensen gepakt worden"??
Met 3500 kilo opgeslagen en een hennepteelt denk ik niet dat dit een fijne buurman is.
ZULKE mensen pakken meestal iedere mogelijkheid aan om grof geld te verdienen en gaan (soms) over lijken. Dus ik vind het niet jammer dat hij gepakt is.

Aannames, aannames, aannames..

Voor nu vind ik het jammer dat hij gepakt is. Want voor nu kan ik niets slechts er over zeggen, behalve dat er hoogstwaarschijnlijk mooi spul tussen zat.

Dat is alles.

Is het inderdaad een handelaar zoals jij aanneemt, kan ik er inderdaad niet meer zitten :rolleyes:

Trust me, het zijn niet alleen aannames.
Ik formuleerde opzettelijk nogal generiek, omdat Dinkydau het had over ZULKE Mensen.
Enig sarcasme kon je er wel in lezen. Je kunt niet iedereen over 1 kam scheren, hoe goed/slecht iemand ook is.

In dit geval ging het niet om exclusieve spullen voor eigen gebruik, maar de reguliere knal spullen in de illegale handel. 3500kg is ALTIJD een handelaar.

Ik formuleerde opzettelijk nogal generiek, omdat Dinkydau het had over ZULKE Mensen.
Enig sarcasme kon je er wel in lezen. Je kunt niet iedereen over 1 kam scheren, hoe goed/slecht iemand ook is.

In dit geval ging het niet om exclusieve spullen voor eigen gebruik, maar de reguliere knal spullen in de illegale handel. 3500kg is ALTIJD een handelaar.

Als het inderdaad regulier spul is, zal het me weinig doen inderdaad. Maar zou zonde zijn als het wat exclusievere dingen waren.

Anyway, gepakt is gepakt, en dat zuigt voor hem.

Beetje vreemde gang van zaken in Nederland, pas geleden werd er iemand met een aantal knallers en bommen veroordeeld tot 180 uur en hier praten we over 3500 kilo. Maar krijgt hij nu 3 maand cel en 240 uur. Of enkel 240 uur?

Wel nee joh hoe kom je daar nu bij, je weet toch dat je veel beter iemand in elkaar kunt trappen en veel minder straf krijgt dan in dit geval... vreemde gang van zaken, pfff hoe kom je er bij. :bonk:

Iedereen die niet genoegen neemt met wat er hier en in België legaal beschikbaar is (best veel mensen) is afhankelijk van handelaren zoals deze. Daarom vind ik het jammer. Er staat niet in het artikel of het een aardige of onaardige persoon en ik zeg alleen dat het zonde is, zonde zowel van het vuurwerk als van de handel.

Verder geldt voor mij: onschuldig tot het tegendeel bewezen is. De man is in ieder geval schuldig aan het in bezit hebben van illegaal vuurwerk, maar meer weten we niet, dus daar kunnen we geen uitspraken over doen.

Wat hennep betreft, je noemt het erbij alsof dat het nog erger maakt, maar ik zie echt niet in waarom dat de persoon automatisch meer kans zou geven om "slecht" te zijn. Er zijn ontzettend veel mensen die wiet kweken en het nieuws daarover is van net zo'n slechte kwaliteit als over vuurwerk. Bij een plantage stel ik me een groot veld voor met katoen of suikerriet. Wietplantages van grote schaal komen voor, maar meestal is het zwaar overdreven. Dat het hier als bijzaak genoemd wordt geeft voor mij aan dat het waarschijnlijk niks voorstelde, maar toch wordt het woord plantage erbij gehaald.

Dan hennep. Hennep is fout, want niemand verbouwt hier hennep. Mensen verbouwen op z'n minst cannabis - dat is de juiste overkoepelende naam - maar beter nog: wiet, de drugs. Hennep zijn cannabisplanten om kleding, olie en andere producten van te maken. De katoenindustrie houdt niet zo van concurrentie, en daarom wordt het woord hennep gecriminaliseerd door de media. Hetzelfde gebeurt met nitraten, zoals ook in dit artikel weer onjuist benoemd als "gevaarlijke" nitraat"bommen". Citaat van wikipedia:
"Hennep is de benaming voor cannabissoorten die vrijwel geen roesverwekkend THC bevatten, en bijvoorbeeld gebruikt worden voor de fabricage van vezels, garens en touw."
Dit is juist en zo worden de termen door kenners ook gebruikt.

Deze man had mooi spul, maar ook erg listig spul waar ik nooit mijn handen aan zou branden, ik weet uiteraard niet precies wat er allemaal gevonden is, maar hij had ook bloedmooie pijlen.

En achja Cannabis..... Wie heeft het niet gerookt, en hoe zwart wit is nederland, je mag wiet in de koffieshop kopen, maar ze mogen het niet inkopen.......

Dan houd ik mij mond maar over de belastingen die de koffieshops moeten afdragen ;)

Zena vuurwerk is al "zwaar" illegaal vuurwerk dus waar hebben we het over?

En dit gebeurd zooo vaak en ik heb nog nooit gehoord dat er daadwerkelijk wat gebeurd. Storm in een glas water

Back
Bovenaan