Eindhoven pakt uit met vuurwerkshow oud en nieuw: gratis optredens en plek voor veel

Pirke

VWC lid
EINDHOVEN – De Lichttoren in Eindhoven is tijdens de komende jaarwisseling het decor voor de eerste centrale vuurwerkshow die de gemeente laat organiseren. Op het bordes voor het torentje komt bovendien een podium voor optredende artiesten.

Mark Wijdeven 30-10-23, 16:50 Bron: ED
De gratis vuurwerkshow is het alternatief dat de gemeente heeft gelanceerd omdat er vanaf dit jaar een vuurwerkverbod is in de stad.

,,We hebben gekozen voor een iconische plek”, zegt projectmanager Patrick van de Voort van Eindhoven247 dat van de gemeente de opdracht heeft gekregen om het evenement te organiseren. Hij zegt dat de kruising voor de Lichttoren dichtgaat. De Emmasingel, het 18 Septemberplein, de Mathildelaan en de Boschdijktunnel worden helemaal evenemententerrein.

Het is een feest voor en door Eindhovena*ren

Patrick van de Voort, Eindhoven247
Er is daar plek voor 12.500 mensen. ,,Maar we weten absoluut niet wat erop afkomt”, aldus de organisator. Hij benadrukt dat het gaat om een vuurwerk-, licht- en projectieshow.

Voor en na de show kan het publiek gratis genieten van optredens van Eindhovense artiesten. Voor middernacht komen rapper Fresku en zanger Joël Borelli op het podium. Na de vuurwerkshow volgen dj La Fuente, Rugged en Dansado & de Feestmeester. En behalve Eindhovense artiesten werken vooral Eindhovense bedrijven mee. ,,Het is een feest voor en door Eindhovenaren.”

‘Er wordt een nieuwe traditie geboren’
Het evenement heeft de naam New Years EHVE gekregen. De organisatie rekent er al op dat er een nieuwe traditie is geboren. De optredens, het aftelmoment en de vuurwerkshow worden waarschijnlijk ook uitgezonden op Studio040 zodat iedereen kan meekijken.

Eindhoven heeft voor de komende jaarwisseling voor het eerst een lokaal vuurwerkverbod. De gemeenteraad heeft daar jarenlang op aangedrongen. In de coronatijd was er twee keer een landelijk vuurwerkverbod, maar toen werd er desondanks nog veel afgestoken.

https://www.ed.nl/eindhoven/eindhoven-pakt-uit-met-vuurwerkshow-oud-en-nieuw-gratis-optredens-en-plek-voor-veel-publiek~a4768ceec/

Het is toch geweldig dit! 12,500 man die dit bij kunnen wonen en 231,230 mensen die het nakijken krijgen op studio 040. (da's geen HD hè!:p)
Is dat een nieuwe traditie? Ik haak in ieder geval af en ze zoeken het maar uit, ik hou het bij het oude.

,,We hebben gekozen voor een iconische plek”, zegt projectmanager Patrick van de Voort van Eindhoven247 dat van de gemeente de opdracht heeft gekregen om het evenement te organiseren.

Opmerkelijk waar zo een organisatie als Eindhoven247 zich met bezig houd.
Blijkbaar geven ze lezingen bij Event Safety Institute.

Daar zie je ook dit filmpje over ordeverstoringen:

Lijkt me duidelijk dat het de gemeente dunnetjes door de broek loopt.

Mooi toch, alle politie die kant op om de orde te bewaken en kan de rest van Eindhoven lekker stoken.

Tenminste nog vuurwerk. Genoeg gemeentes die een verbod invoeren en vervolgens geen centrale vuurwerkshow organiseren. Over kansloos gesproken :bonk:

Niemand mag vuurwerk afsteken, dat doen WIJ wel voor jullie!

‘Er wordt een nieuwe traditie geboren’ lekker verder blijven dromen met die geforceerde zwangerschap

Tenminste nog vuurwerk. Genoeg gemeentes die een verbod invoeren en vervolgens geen centrale vuurwerkshow organiseren. Over kansloos gesproken :bonk:

Een centrale vuurwerkshow voor hoe lang het duurt, zal niet lang duren voordat deze vuurwerkshow vervangen wordt door een stomme lichtshow.

Precies. Het eerste jaar is er nog een vuurwerkshow. Het jaar daarop is het te duur en natuurlijk te milieubelastend. Zo hopen ze dat onze traditie langzamerhand verdwijnt. Ondanks een vuurwerkshow blijf ik het hele idee van een show op Oud & en Nieuw waarvan een gemeente hoopt dat er veel mensen op af komen, al dan niet onder invloed van drank en drugs, een kansloze missie. Ik wil verdomme gewoon zelf mijn vuurwerk blijven afsteken. En als ik daar mee klaar ben lekker proosten op het nieuwe jaar:tongue2:

Ik wil verdomme gewoon zelf mijn vuurwerk blijven afsteken.

Maar dat snappen die vuurwerkhaters niet, het gaat niet alleen om het kijken naar vuurwerk maar vooral om het zelf aanschaffen en afsteken van vuurwerk. Er gaat vaak een heel ritueel aan vooraf.

Back
Bovenaan