Eindhoven krijgt geen inleverpunt voor vuurwerk, knallers blijven liggen op zolders e

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
Vuurwerk dat vanwege het nieuwe verbod niet wordt afgestoken, blijft in Eindhoven voorlopig liggen op zolderkamertjes en in schuurtjes. De stad krijgt geen inleverpunt omdat er simpelweg geen tijd en ruimte meer is om het te organiseren.

Burgemeester John Jorritsma heeft dat gezegd in de gemeenteraad naar aanleiding van een oproep van 50PLUS. De ouderenpartij vroeg om een generaal pardon om veiligheidsproblemen te voorkomen door vuurwerk dat een jaar lang in huis moet blijven liggen.

Illegale markt
Het vuurwerkverbod is vorige maand afgesproken om de druk op het zorgpersoneel met oud en nieuw te beperken. De ziekenhuizen zijn al meer dan druk genoeg met het coronavirus.

Veel liefhebbers hebben echter nog vuurwerk in huis omdat ze het op de illegale markt of in het buitenland hebben aangeschaft.

Het is onmogelijk om dat op korte termijn te regelen en dat doet me pijn

Burgemeester John Jorritsma
Jorritsma vertelde dat hij in het wekelijkse crisisoverleg met de regioburgemeesters (veiligheidsberaad) heeft aangedrongen op landelijk beleid om vuurwerk van straat te krijgen.

Volgens de burgemeester is het Openbaar Ministerie bereid om mee te werken aan straffeloos inleveren van knallers en vuurpijlen. De gemeente Alkmaar is zelfs al begonnen met een inzamelactie.

Klein lichtpuntje
Maar voor een landelijke inleveractie kreeg Jorritsma tot dusver nul op het rekest bij de top van het ministerie van Justitie en Veiligheid, zei hij. ,,Helaas is de wereld weerbarstig. Het is onmogelijk om dat op korte termijn te regelen en dat doet me pijn. Het is op dit moment niet uitvoerbaar terwijl we het allemaal goed vinden om te doen.’’

Ook lokaal zijn er nog te veel hobbels, legde hij uit. Er zijn strenge regels voor de opslag en het vervoer van vuurwerk. Zo is er op het hoofdbureau van politie in Eindhoven een depot waar maximaal maar 25 kilo vuurwerk mag liggen. En ook de eigen regels en richtlijnen van de gemeente bieden geen ruimte.

De burgemeester bood de gemeenteraad een heel klein lichtpuntje. ,,We zijn in het veiligheidsberaad nog aan het broeden. Als er de komende dagen alsnog witte rook komt voor een actie dan sta ik vooraan.’’

https://www.ed.nl/eindhoven/eindhov...ggen-op-zolders-en-in-schuurtjes-br~a7bcf5ca/

het doet mij ook pijn...al die onzin die voorbij komt en alle burgermeesters die elkaar na papagaaien...legaal vuurwerk thuis ineens gevaarlijk.....HA HA HA...30 jaar lang geen problemen en liggen tienduizenden kilos vuurwerk het jaar door in huizen maar in twee weken tijd is ineens vuurwerk levensgevaarlijk, zelfs helemaal met kinderen in huis ..man..man. De beste stuurlui staan weer eens aan wal, zoals zo vaak bij ambtenaren..

Back
Bovenaan