Een ton schade door jeugd

moontan

VWC lid
Een ton schade door jeugd

DELFT - De politie heeft dertien jongeren (15 to 22 jaar) gearresteerd op verdenking van een reeks vernielingen met zware explosieven in hun wijk Tanthof.
De groep wordt verantwoordelijk gehouden voor 100.000 euro schade aan woningen en straatmeubilair.

De politie maakte gisteren bekend dat aan de arrestaties een maandenlang rechercheonderzoek is vooorafgegaan. Dat was begonnen na een explosie bij een woning aan de Veulenkamp op nieuwjaarsochtend. De politie vermoedt dat de jongeren wraak op de bewoner wilden nemen, omdat die zich ergerde aan het vele vuurwerk dat ze in de straat afstaken. Dat is hem duur komen te staan: de schade aan zijn woning was bijna 60.000 euro.

Het incident stond niet op zichzelf. In december bliezen illegale vuurwerkbommen tot twee keer toe de entree van een portiek aan het Koekamp weg. Een HTM-wachthuisje voor de tram aan de Ghandilaan moest het ook ontgelden. Zwaar vuurwerk richtte hier voor 7500 euro schade aan. De politie verdenkt de groep ook van vernielingen aan het Pijlstaartpad, de Koekamp, de Veulenkamp, de Rietgorsstraat en Ghandilaan. Ook zouden ze het voetbaldoel aan de Dasstraat, een bushokje aan de Fuutlaan en een verkeerslicht hebben vernield.

De politie heeft de afgelopen maanden gegevens verzameld van de jeugd die in de wijk woont. Elke keer als er sprake was van overlast, werden de namen en signalementen van betrokken jongeren genoteerd. „Zo ontstond langzamerhand een beeld van de in de wijk opererende jongeren. Die informatie bleek van cruciaal belang voor het slagen van het politieonderzoek,’’ aldus een woordvoerder. Vermoed wordt dat de jongeren indruk op elkaar wilden maken met het vandalisme.

De groep werd vorige maand aangehouden en is voorlopig op vrije voeten gesteld. De meeste verdachten moeten zich in juni voor de rechter verantwoorden. Ze kunnen daarnaast een forse schadeclaim van de gedupeerde huiseigenaren, de gemeente, woningcorporatie Duwo en de HTM verwachten.

Volgens de politie is het sinds de arrestaties rustig in de wijk.

http://www.ad.nl/denhaag/delft/3155032/Een_ton_schade_door_jeugd.html

100.000 euro schade aan woningen en straatmeubilair.

ik heb een boel rare dingen gelezen hier . maar dit spant de kroon

Ik vraag mij ook af hoe ze aan 60000 euro voor vandalisme aan een woning komen. Volgens mij typisch gevalletje van te veel willen declareren.

Heel goed dat dit tuig wordt aangepakt en dat ze de rekening gepresenteerd krijgen. Het zijn onder meer dit soort schoffies die het voor iedereen verpesten. De politie is hier gestruktureerd te werk gegaan en heeft de overtreders succesvol weten te achterhalen. Nu moet ik wel zeggen dat ze er behoorlijk de tijd voor genomen hebben, maar dat was kennelijk nodig.

Nu hopen dat dit een voorbeeld stelt voor andere lokale raddraaiertjes (in de dop) die komend seizoen misschien foute ideeen krijgen.

De schadepost aan de woning verbaasd mij ook, Jupilerfreak. Wat zouden ze er hebben afgestoken; een 12 inch salute tegen het voorraam of iets dergelijks? :bonk: Politie overdrijft nogal eens met het naar buiten brengen van aantallen. Zo bleek een vondst van 700kg illegaal vuurwerk, in een nieuwsbericht vorig jaar, uiteindelijk te gaan om 70kg. Foutje van de persvoorlichter. Het scheelt dan misschien 1 nulletje, maar voor de beeldvorming is het een wereld van verschil.

Cameo

60,000 euro heb je snel hoor. Als jij een muur ontzet door bijv een salute want dat kan dan kunnen de prijzen erg ver omhoog lopen hoor. Heb zelf in de bouw gezeten en dan moet alles er weer uit en er weer opnieuw ingezet worden. Duur klusje.

Back
Bovenaan