'Een strijkertje? Het zijn nu echt bommen'

"Het vuurwerk is afkomstig uit landen als Polen, Tsjechië, Slowakije en Italië. Daar is vuurwerk met flitspoeder of flash toegestaan. Het explosieve poeder is samengesteld uit aluminium of magnesium gemengd met kaliumchloraat of nitraat. Daarmee worden harde knallen en mooie flitseffecten bereikt. Door de open grenzen in Europa wordt het vuurwerk eenvoudig naar Nederland vervoerd"

En waarom is het dan in die landen niet gevaarlijk. Dat zeggen ze er nooit bij...

idd vraag ik me al altijd af, waarom is het in landen zoals Polen,Tsjechië,Slowakije en Italie niet gevaarlijk en in Nederland wel?

"Het vuurwerk is afkomstig uit landen als Polen, Tsjechië, Slowakije en Italië. Daar is vuurwerk met flitspoeder of flash toegestaan. Het explosieve poeder is samengesteld uit aluminium of magnesium gemengd met kaliumchloraat of nitraat. Daarmee worden harde knallen en mooie flitseffecten bereikt. Door de open grenzen in Europa wordt het vuurwerk eenvoudig naar Nederland vervoerd"

En waarom is het dan in die landen niet gevaarlijk. Dat zeggen ze er nooit bij...

Ik mag hopen dat ze bij die redactie kaliumperchloraat bedoelen. Als er chloraten inzitten is het inderdaad gevoelig voor frictie of spontane ontbranding onder bepaalde omstandigheden. :bonk:
In knalvuurwerk uit Italië zit altijd perchloraat of nitraat- flash. Uit Polen ,Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Kroatië etc. meestal ook. In België, Spanje-knallers en in Nederlands siervuurwerk moet altijd perchloraatflash of nitraatflash zitten en ook van de EU/CE-eisen. Chloraten zijn uit de pyro-industrie bijna compleet vervangen door perchloraten vanwege de instabiele eigenschappen van chloraten (en zeker in combinatie met zwavel..).

Back
Bovenaan