Een kuch over de telefoon als sein voor onraad

moontan

VWC lid
Een kuch over de telefoon als sein voor onraad

Via een anonieme tip en een partijtje vuurwerk boven een videotheek komt de
politie in Noord-Holland op het spoor van Frans J., tussenhandelaar in illegaal vuurwerk. Als deze 'een doos gebak' gaat bezorgen, komt het observatieteam in actie. Na twee jaar onderzoek volgt een veroordeling tot een jaar cel voor de Amsterdammer.

In oktober 2007 komt bij Meld Misdaad Anoniem een telefoontje binnen over vuurwerkhandel in een videotheek in Zwanenburg (Haarlemmermeer). Het startschot voor een uitgebreid vuurwerkonderzoek. Een interregionaal milieuteam (IMT) en vier regionale milieuteams (RMT) bijten zich twee jaar lang vast in de zaak en met resultaat. Om vast de clou te verklappen: de milieuteams komen Frans J. (54) op het spoor. J.wordt twee keer aangehouden, tussentijds vrijgelaten en uiteindelijk in2008 veroordeeld voor vuurwerkhandel. En dat terwijl hij in dat jaar niet één keer is betrapt met vuurwerk in zijn handen. Brigadier-coördinator Gerard Schouten: „Hij had geen sleutels bij zich, reed niet met zijn eigen auto, zei niets over de telefoon. Dus eigenlijk deed hij het heel goed.”
Het onderzoek begint op maandag 15 oktober 2007 als agenten van het
RMT Kennemerland de videotheek in Zwanenburg bezoeken. De videotheekhouder
legt de agenten geen strobreed in de weg. Maar al was dat wel het geval geweest, „vuurwerkhandel valt onder de Wet economische delicten en die geeft heel veel mogelijkheden en bevoegdheden”,
aldus Schouten van het IMT. In de leegstaande woning boven de videotheek
stuiten de agenten op een partij vuurwerk van 250 kilo.

Lees het gehele verhaal plus foto,s verder op:

http://www.infomil.nl/publish/pages/70450/jr2009nr6_pag30tm33_vuurwewerkhandel.pdf

Zeer interessant stuk Fred. Is dit gepublicieerd door de politie?

In 2008 is in Beverwijk een jongeman
aangehouden die explots en cobra's verkocht. Dat zijn heel grote strijkers

Bij zijn aanhouding troffen we in zijn auto dozenvol mortieren aan,
waaronder een mortier met een doorsnede van 30 cm. In Nederland geldt
hiervoor een veiligheidsafstand van 400 meter.

Dit stuk komt van het Infomil.
InfoMil is een opdracht van het ministerie van VROM en onderdeel van Agenschap NL. InfoMil informeert overheden over milieubeleid. Zij zijn een schakel tussen de beleidsmakers van het ministerie van VROM en gemeenten, provincies en waterschappen die dit beleid uitvoeren.

Zij publiceren vaak artikelen die met vuurwerk te maken hebben.

Boeiend stuk. Het wordt me niet duidelijk waarom ze het lijntje naar de grote vis niet verder onderzochten. Moet ik dat zoeken in de opmerking, in het laatste kader, dat ze niet hadden verwacht dat dat naar een grote importeur zou leiden? En komen we dan zo weer bij lopende, of afgehandelde, zaken terecht?

Boeiend stuk. Het wordt me niet duidelijk waarom ze het lijntje naar de grote vis niet verder onderzochten. Moet ik dat zoeken in de opmerking, in het laatste kader, dat ze niet hadden verwacht dat dat naar een grote importeur zou leiden? En komen we dan zo weer bij lopende, of afgehandelde, zaken terecht?

Richard, volgens mij:

De Officier van Justitie vond het qua capaciteit niet haalbaar. Deze zaak was te groot. Daar komt bij: je hebt maar tot 31 december. Op 2 januari wil niemand meer vuurwerk kopen, dan is het voorbij. Spijtig? „Nee, deze informatie ligt er nu. We kunnen daar volgend seizoen ons voordeel mee doen.”

Volgend seizoen is dus dit jaar.

Ah,duidelijk, dank je. "De zaak was te groot"...da's toch van de zotte?! van beide kanten bekeken: dat een justitie het niet aankan, en dat de illegale handel zo'n enorme omvang kent... 't is wat

Gerard Schouten. „Een Chinese rol mag vijf kilo wegen. Wij treffen
ze aan van veertien kilo. Uit

Als ik dingen lees als deze... of de stunteligheid waarmee men onderzoekt...

houd maar op,

Kennis van zaken hebben ze niet echt.. Vraag me af waarom deze persoon dit artikel mocht schrijven..

Back
Bovenaan