Ede gaat carbidschieten aan banden leggen

moontan

VWC lid
Ede gaat carbidschieten aan banden leggen

EDE - Carbidschieten moet aan banden gelegd worden. Daarnaast komt er een onderzoek naar een centraal vreugdevuur tijdens oud en nieuw. Dat staat in de evaluatie jaarwisseling 2008-2009.

Steeds vaker wordt gezien dat carbidschieters acetyleengas gebruiken. Dit gas, dat onder andere bij lassen wordt gebruikt, geeft veel hardere knallen, maar is ontvlambaar. Carbidschieten moet binnen de bebouwde kom verboden worden, staat in het rapport. Vergeleken bij vorig jaar viel de totale nieuwjaarsschade in Ede mee: 29.000 euro tegen 75.000 euro in 2007. Om dit nog verder omlaag te brengen is het advies onder andere om meer te doen met het project 'Little sister', waarbij inwoners foto's naar de politie sturen van mensen die overtredingen begaan met vuurwerk.

Ook komt er onderzoek naar een groot feest met professioneel vuurwerk in het centrum, en naar de mogelijkheid mensen over te halen hun geld niet aan vuurwerk te geven, maar aan de stichting Staakt het Vuren.

http://www.gelderlander.nl/voorpagina/devallei/4579666/Ede-gaat-carbidschieten-aan-banden-leggen.ece

Het moet goddomme niet gekker worden, heeft die kakkerlak zich in alle gemeenteraden verspreid, om goedwillende, nietwetende mensen hun geld af te troggelen.
Dit is echt bij de wilde beesten af.

Das inbruik op de privacy als mensen foto's sturen van mensen die volgens hun illigale dingen doen xD

Op 9 maart is er een vergadering erover die openbaar is,ga er heen om er notitie van te nemen.
Zie trouwens deze tekst:Als u wilt inspreken, dan kunt u contact opnemen met de commissiesecretaris. De namen en telefoonnummers staan bij de agenda's vermeld.
Meschien dat Fred dit zou willen,want je zou kunnen stellen dat je ons woordvoerder bent geworden:wink:

Vergaderronde raadscommissies maart 2009
Drie van de vier raadscommissies komen bij elkaar in de maand maart 2009. Drie zaken zijn anders dan anders: de raadscommissie Maatschappelijke Zaken vergadert niet op de vaste woensdagavond, maar bij uitzondering op maandagavond 16 maart 2009, de raadscommissie Beheer Fysieke Omgeving slaat een ronde over en de vergadering Algemene Zaken en Middelen begint een half uur eerder: 19.00 uur in plaats van 19.30 uur. Alle vergaderingen zijn openbaar en u bent welkom om de discussies te volgen vanaf de publieke tribune (raadzaal, ingang Bergstraat). De vergaderingen zijn ook live te volgen via www.ede.nl.
U kunt de agenda's en bijbehorende stukken bekijken en downloaden via www.ede.nl.

Als u wilt inspreken, dan kunt u contact opnemen met de commissiesecretaris. De namen en telefoonnummers staan bij de agenda's vermeld.

Voor nadere informatie wat betreft de raadscommissie Beheer Fysieke Omgeving kunt u contact opnemen met de commissiesecretaris, de heer J. de Kam (0318) 68 05 32.

--------------------------------------------------------------------------------
Raadscommissie Algemene Zaken en Middelen (AZ&M)
De volgende onderwerpen staan maandag 9 maart 2009 op de agenda van de raadscommissie AZ&M. Let op: de bijeenkomst begint al om 19.00 uur!!

Presentatie van de plannen van de Jongerenraad.
Beleid politieregio Gelderland Midden - gebiedsgebonden functionaris.
Handhavingsproblematiek Groot Batelaar en Sociaal Pension (Leger des Heils).
Evaluatie jaarwisseling 2008-2009.
Ede Marketing.
Lange Termijn Planning.
Verlenen contragarantie ten behoeve van vestiging veiling Plantion in Ede.
Rechtmatigheidscontrole 2008: normen- en toetsingskader.
Vragen over de commissie kunt u stellen aan de secretaris, de heer J.R. ten Cate, (0318) 68 05 59.

Laatst bewerkt:
Jawe, bedankt voor je info.
Ik overweeg om naar Ede af te reizen, jij gaat ook?
Rest regelen we wel via PM ok?

grtz...
Fred

Ik zit die dag in Wageningen (om de hoek dus). Als ik iets kan betekenen kan dat best :)
Ik moet bekennen dat ik verdomd weinig van carbid(schieten) afweet, maar met hoe meer mensen we er staan, hoe beter!

"Steeds vaker wordt gezien dat carbidschieters acetyleengas gebruiken. Dit gas, dat onder andere bij lassen wordt gebruikt, geeft veel hardere knallen, maar is ontvlambaar."
:frusty:
Kent de schrijver wel de werking van carbid bij het carbidschieten:bonk:.
Carbid met water vormt zover ik weet acetyleengas, er is dus niets veranderd. Beide zijn ontvlambaar, lijkt me wel handig als je een knal wil veroorzaken:rolleyes:.
Dat je los gas uit een gasfles zou gebruiken, tjah zal je vast beter kunnen doseren maar denk dat het misschien nochwel wat veiliger is als met carbid werken.

Ook komt er onderzoek naar een groot feest met professioneel vuurwerk in het centrum, en naar de mogelijkheid mensen over te halen hun geld niet aan vuurwerk te geven, maar aan de stichting Staakt het Vuren.

Dikke vinger :bye:.
Mocht vuurwerk toch verboden worden op een of andere manier door die mongolen, dan koop ik voor het geld waarvoor ik normaal vuurwerk koop wel benzine, ga ik lekker een paar dagen lang in de auto rondrijden, daarmee lawaai maken op rustige weggetjes en de lucht vervuilen, want dat mag dan nog wel gewoon, heb je nog meer vervuiling ook, wat wil je nog meer?
Misschien ook wel bij Bonte en consorten de hele dag door de straat rijden, lekker schone lucht krijgt hij dan binnen, lekker veel overlast, maarja, dat is gewoon legaal :).

Dikke vinger :bye:.
Mocht vuurwerk toch verboden worden op een of andere manier door die mongolen, dan koop ik voor het geld waarvoor ik normaal vuurwerk koop wel benzine, ga ik lekker een paar dagen lang in de auto rondrijden, daarmee lawaai maken op rustige weggetjes en de lucht vervuilen, want dat mag dan nog wel gewoon, heb je nog meer vervuiling ook, wat wil je nog meer?
Misschien ook wel bij Bonte en consorten de hele dag door de straat rijden, lekker schone lucht krijgt hij dan binnen, lekker veel overlast, maarja, dat is gewoon legaal :).

hahahaha
geld doneren aan stichting staakt het vuren, moet niet lachwekkender worden op de vroege middag!

:p

Door onvoorziende omstandigheden kon ik niet er heen gaan en zelfs de uitzending via internet niet zien.
Maar hier nog een krantenstukje.

Aanbevelingen kliklijn, vuurwerkshow en veilig carbidschieten bij jaarwisseling
Door: Freek Wolff | dinsdag 10 maart 2009 12:05
EDE - Na de evaluatie van de jaarwisseling heeft de werkgroep, met de burgemeester, politie en brandweer, aanbevelingen gedaan voor een volgende keer. Dit gaat over een zogenoemde kliklijn, het carbidschieten en een vuurwerkshow. Of het ook beleid wordt, is nog niet zeker. De commissieleden van algemene zaken reageerde maandagavond positief op deze ideeën en was blij dat de jaarwisseling van 2008-2009 rustiger was verlopen dan het jaar ervoor.

'Little Sister' is het nummer van een telefoon dat een vuurwerkteam van de politie die nacht op zak kan hebben. ,,Bij klachten of overlast kan dit nummer dan rechtstreeks gebeld worden, zodat het vuurwerkteam sneller in actie kan komen. Het kan alleen uitgevoerd worden met medewerking van politie'', licht woordvoerder Henk Faas toe.

Bovendien is het de vraag of de gemeente het gebruik van acyleteengas moet verbieden, omdat dit ook soms gebruikt wordt bij het carbidschieten. ,,Acyleteen zit in gasflessen en wordt onder meer gebruikt om te lassen. Dit gebruik van gasflessen is natuurlijk gevaarlijk, zodat we kijken of je het gebruik van acyleteengas voor het schieten met bussen moet verbieden of dat er aan voorwaarden voldaan moet worden'', zegt Faas.

Verder wordt er onderzocht of er draagvlakgeld en ideeën zijn om tijdens oudjaarsavond in het centrum van Ede een evenement te organiseren, dat afgesloten wordt met een vuurwerkshow. ,,Sommige steden doen dat ook'', vertelt Faas, die benadrukt dat alle drie aspecten aanbevelingen zijn.

Back
Bovenaan