Dwangsom vuurwerkwinkel Alphen

moontan

VWC lid
Dwangsom vuurwerkwinkel Alphen

Kabalt's Vuurwerkhal aan de Kalkovenweg in Alphen heeft een dwangsom gekregen omdat het vorige maand de regels van de Mileudienst heeft overtreden.
Het gangpad tussen het opgeslagen vuurwerk was, in twee gevallen, niet breed genoeg. De boete wordt geïnt als Kabalt bij de volgende controle, in december 2011, opnieuw de fout ingaat.

De hoogte van de dwangsom is onbekend. De Milieudienst heeft in 2010 vier vuurwerkverkopers uit Alphen drie keer gecontroleerd. "De eerste keer was een voorcontrole. Dat was voordat het vuurwerk in de verkoop ging. De tweede en derde keer was op verkoopdagen", vertelt een woordvoerster van de Milieudienst West-Holland.

HPM Vuurwerk (Antonie van Leeuwenhoekweg) heeft een waarschuwing gekregen omdat het vuurwerk niet ver genoeg van de muur stond. De Milieudienst legt hen een dwangsom op als ze de volgende keer opnieuw in de fout gaan. Melvin Kabalt's Vuurwerkwinkel uit de Leeghwaterweg kreeg een waarschuwing voor het te hoog opstapelen van vuurwerk en het te dicht bij de muur opslaan van knalgoed. Firma Van Dongen (Rontgenweg) had een te smal gangpad en te hoog opgestapeld vuurwerk. Beide bedrijven hadden de euvels bij de nieuwe controles opgelost. Zij zijn niet bestraft.

http://www.alphenstadfm.nl/nieuws/7813/Dwangsom_vuurwerkwinkel_Alphen.htm

Als het voor onveilige situaties zorgt dan vind ik een dwangsom terecht, wie niet horen wil moet maar voelen en regels zijn regels. Maar in de hectiek van de losse verkoopdagen kan ik mij best voorstellen dat dit soort details, een te smal gangpad en niet ver genoeg van de muur, snel kan gebeuren. Als dit verder niet voor onveilige situaties heeft gezorgd dan vindt ik een dwangsom juist weer wat overdreven. Te hoog opstapelen dat doe je toch echt bewust. Ze zijn nu alledrie in ieder geval gewaarschuwd!!

Te dicht bij de muur is gewoon stom omdat dit simpel is op te lossen doormiddel van latten en gaas.

De gangpaden hoeven niet allemaal 75 cemtimeter breed te zijn want in het vuurwerkbesluit staat dat er per kluis tenminste 1 gangpad van 75 cm breed aanwezig moet zijn.
Over de andere gangpaden wordt niet over breedte gesproken. Dit kan leuke discussies opleveren met de controlerend ambtenaar.

tja, de deuren moeten ook allemaal dicht. Dat gebeurt ook niet tijdens hectische verkoop bij 75 % van de winkels.

greeetzzz

tja, de deuren moeten ook allemaal dicht. Dat gebeurt ook niet tijdens hectische verkoop bij 75 % van de winkels.

greeetzzz

Als deze deuren via een speciale magneet wordt opengehouden mag dat wel. Deze magneet laat de deur los als er brand/rook in de bunker is.

@p-aart-y,
Kan jij ons vertellen dat het mag aart ?, want wij mochten deze methode niet gebruiken bij onze kluizen.

Ik weet in ieder geval dat bij ons de deuren wel open stonden, maar dat die makkelijk dicht geschopt konden worden. Dus niet echt vastgezet, maar blokjes ervoor. Ik snap wel dat die deuren dicht moeten(tenminste bij ons moest dat) maar het is gewoon niet praktisch.
maargoed regels zijn regels.

greetzzz

@p-aart-y,
Kan jij ons vertellen dat het mag aart ?, want wij mochten deze methode niet gebruiken bij onze kluizen.

Hallo Rowy,

Dit kan per gemeente verschillen,het heeft te maken van met advies van de regionale brandweer aan de gemeente.
Ik weet ook dat niet elke gemeente dit toestaat bij kleine opslagplaatsen.

Het gaat om magneetcontacten,die zijn gekoppeld aan je brandmeld-systeem,zodra het brandmeld-systeem een melding geeft,gaan de magneten van elkaar los.
Het voordeel is dat je met je kluisdeuren open mag werken.

Bij het bedrijf waar ik werk, verkoopt deze fireclosers.
het zijn vrijloop deurdrangers met brand contact.
werkt op 24 volt gelijk spanning.

@p-aart-y,

Wij gebruiken ook electromagneten op de deuren en voorzover ik weet mag het nu in heel nederland ( aanpassing vuurwerkbesluit)
Het is de meest veilige oplossing want bij alle soorten alarm, handbrandmelder, rookmelder of het aanslaan van de sprinkler (pomp) gaat automatisch alle deuren die op een magneet staan dicht.
Met wigjes of dozen blijft de deur altijd open en dat gebeurt in de realiteit bij bijna elke vuurwerkwinkel.

Back
Bovenaan