Durf jij nee te zeggen?

moontan

VWC lid
Durf jij nee te zeggen?
Schrok jij je de afgelopen dagen alweer een hoedje bij het horen van luide knallen? Of ben jij juist een van de eersten die een (illegaal) pakketje vuurwerk wist te bemachtigen? Hoe dan ook: voor het kopen, hebben én afsteken van vuurwerk zijn er regels. En die probeert Bureau Halt duidelijk te maken aan jongeren. -

Door Sandy Stevens
Ieder jaar komt er in november een voorlichtingscampagne op gang die waarschuwt voor de gevaren van vuurwerk. Ieder jaar kost vuurwerk weer heel wat vingers en ogen. Vorig jaar waren er zo'n 960 mensen die op de Eerste Hulp terecht kwamen door vuurwerk en er vielen zelfs drie doden. Dat zou niet moeten. Vuurwerk afsteken, kan best leuk zijn, maar je moet er wel je hoofd bijhouden. Letterlijk. En bewaar het gewoon voor 31 december. Dat is ook de dag dat het officieel mag, van tien uur 's ochtends tot twee uur 's nachts. Steek je eerder of later af, dan maak je grote kans om aan het werk te worden gezet door Bureau Halt.

Voorlichting
Dit jaar gaan voorlichters van Halt met ongeveer 500.000 jongeren in de laatste groepen van de basisschool en de eerste klassen van de middelbare school praten. Onderwerpen zijn bijvoorbeeld strafbaar gedrag, zoals het te vroeg afsteken van vuurwerk of het hebben van illegaal vuurwerk. Maar ook wordt er gepraat over de ongelukken die kunnen gebeuren als je met vuurwerk stunt. Ook kunnen leerkrachten zelf in de les aandacht besteden aan vuurwerk. Halt maakte een lesboekje en verschillende films waarin onder anderen een politieagent vertelt over de regels rondom vuurwerk. Op de site is ook een informatiepakket te downloaden. 'Durf jij nee te zeggen?' is dit jaar de leus. De opvolger van de beroemde slogan 'Je bent een rund als je met vuurwerk stunt'.

+ Bureau Halt

newsartimage_175250_430_269_scl.jpg

Haha hier hoeven ze niet aan te komen dan weet ik zeker dat er aan de overkant van de straat een paar harde knallen vertonen. En als ze aan mij voorlichting gaan geven dan word het een hele leuke eindeloze discussie.

Haha hier hoeven ze niet aan te komen dan weet ik zeker dat er aan de overkant van de straat een paar harde knallen vertonen. En als ze aan mij voorlichting gaan geven dan word het een hele leuke eindeloze discussie.
Dat er voorlichting wordt gegeven een erg goede zaak.
Maar als kenner kun je inderdaad eindeloos discussies voeren:D

Ik hoop dan maar dat er geen debielen langskomen die nog nooit van een Zink 930 of Ariane 250 hebben gehoord, of laat staan een TT2006 haha. Lekker met die namen komen waarvan de meeste het nog geen eens begrijpen dan word het leuk. Maar goed dat had ik laatst ook met een jongen uit mijn klas. Die weten niet dat ik hier zit. Die dachten even beter te weten dan mij haha. Ik had ze maar even alles uitgelegt dat 'Supernitraten' niet bestaan. Achteraf had ik natuurlijk ook weer gelijk, want het waren Coloured Flowers. Maar goed uhhh, kom maar met een goede discussie naar Ruben toe die weet er wel raad mee.

Durf het wel maar doe t niet:biertje:
Tja zal altijd een discussie blijven, maar denk dat de meeste kinderen niet schrikken als zo'n voorligter zegt dat door een super nitraat een auto 3 straten verder vliegt, denk dat die kinderen het dan alleen maar liever willen hebben.

vroeger op de 1e van de middelbare school kwamen ze ook, weet nog goed dat een agent een foto liet zien van een dood normale widowmaker en vertelde

Dit is een van de gevaarlijkste stukken vuurwerk hier kun je een auto mee opblazen...

vroeger op de 1e van de middelbare school kwamen ze ook, weet nog goed dat een agent een foto liet zien van een dood normale widowmaker en vertelde

wat zei je laat zien dan? grote *** koek allemaal ik heb ze vroeger ook op school gehad,knallertjes waar amper 5 gram flash in zat werden door hun beschreven als gigantische knallers die ravage aan richten whaha, je kan wel lachen in de klas, zie het gewoon als een gratis uurtje stand up comedian..

In mijn lesli krantje staat zo'n leugen !

Een lawine pijl heeft dezelfde kracht als een hand granaat ...

Dan moet je tog echt je bek gaan houden , als je zoiets zegt :S .

Er staan soms mensen 2 meter vanaf , nou dan ben je met een handgranaat flink verwond ... ik weet dat de scherven ook een hoop doen maar tog ...

Greetz , eric

Ooit heb ik in groep 8 voorlichting gehad.
Ik vond het erg overdreven hoe ze alles vertelde.

Uiteraard moet je goed met vuurwerk om gaan maar zo overdreven?:bonk:

Laatst bewerkt:
In mijn lesli krantje staat zo'n leugen !

Een lawine pijl heeft dezelfde kracht als een hand granaat ...

Dan moet je tog echt je bek gaan houden , als je zoiets zegt :S .

Er staan soms mensen 2 meter vanaf , nou dan ben je met een handgranaat flink verwond ... ik weet dat de scherven ook een hoop doen maar tog ...

Greetz , eric

nou 2 meter van een lawine pijl is ook wat overdreven,ik kan je melden dat je er niet fraai uit zal zien als je 2 meter bij een lawinepijl van daan staat,trommel vliesjes kapot,klap longetje,mischien wat gescheurde orgaantjes,brand wonden.. eric mischien moet je het even proberen 2 meter van een lawine pijl af staan als je hem aan gestoken heb, camera er bij op statief kunnen wij de schade constateren:p

Ik denk juist dat hun hele voorlichting niet goed is. Want wie wilt nou niet als ventje in groep 8 of eerste klas een stukje vuurwerk dat een auto weg kan blazen! ( Niet dat je dat ook in uitvoering brengt, maar ergens anders afsteekt natuurlijk! )

Terwijl als ze gewoon open boek spelen en de daadwerkelijke gevaren etc. toelichten. Ze veel meer bereiken.

Ik denk juist dat hun hele voorlichting niet goed is. Want wie wilt nou niet als ventje in groep 8 of eerste klas een stukje vuurwerk dat een auto weg kan blazen! ( Niet dat je dat ook in uitvoering brengt, maar ergens anders afsteekt natuurlijk! )

Terwijl als ze gewoon open boek spelen en de daadwerkelijke gevaren etc. toelichten. Ze veel meer bereiken.

Precies, door te overdrijven maken ze het alleen maar erger !

Back
Bovenaan