Duits vuurwerk naar Nederland?

leo303

VWC lid
Allen, dit wil ik toch even met jullie delen.

Ik heb, evenals vorig jaar, gemaild met de Regio Politie Twente om te vragen wat hun beleid is inzake het invoeren van Duits consumentenvuurwerk naar Nederland. Ik doel hiermee op het (sier)vuurwerk zoals dit verkrijgbaar is bij Lidl, Aldi, Bauhaus, Kaufland, Trinkgut, enzovoorts. Er is al jaren onduidelijkheid over, de één spreekt over een gedoogbeleid, terwijl anderen het ook wel eens hebben over een zero-tolerance beleid.
Hieronder het antwoord van de politie:

Het antwoord is het antwoord van vorig jaar.
Als er geen Nederlandse beschrijving op staat, is het niet goedgekeurd consumenten vuurwerk.
Het is dan ook niet toegestaan.
Of er tijdens de laatste dagen gecontroleerd wordt kan ik niet zeggen, dat gaat via de afdelingen.
Het beleid is duidelijk. Het mag niet en als je wordt gecontroleerd, ben je het vuurwerk kwijt.

Ik hoop dat ik u voldoende heb geïnformeerd.
Met vriendelijke groet
H**** W*****
Politie Twente
0900-8844
h****.w*****@twente.politie.nl

Dat klinkt al een stuk strenger dan het antwoord van vorig jaar.
Toen was er nog sprake van 'een oogje toeknijpen'.
Zie hieronder het antwoord (van dezelfde persoon) van 2008:

Het is inderdaad niet toegestaan om in Duitsland vuurwerk te kopen en dat in te voeren in Nederland. In het vuurwerkbesluit staat dat het vuurwerk moet zijn voorzien van een nederlandse gebruiksaanwijzing en die ontbreekt op het duitse consumenten vuurwerk.
Het toezichtsbeleid in deze is er wel een met een toegeknepen oog.
De grens van 10 kg die in Nederland mag, is wel een hard criterium.

Kortom, de strekking is dat het niet mag.
Ongeacht wat we ervan vinden, hoe veilig het ook is, enz.

Pas dus op wat je doet en vraag het eventueel nog na bij de politie in je eigen regio, want zo te lezen zijn de controles decentraal geregeld en kan het best zijn dat jouw plaatselijke korps alsnog 'een oogje toeknijpt'.

De nederlandse politie is gewoon een bewapende belastingdienst,reken maar dat ze bij de grens gaan staan om verloren belastingcenten te innen:mad:

En als ik Pritt stift en etiketten meeneem, waarop alleen informatie staat die benodigd is , en deze er daar op plak of op laat plakken door het personeel aldaar?

QUOTE=mi-shell;225135]De nederlandse politie is gewoon een bewapende belastingdienst,reken maar dat ze bij de grens gaan staan om verloren belastingcenten te innen:mad:[/QUOTE]

Da's misschien nog niet eens zo'n gek idee heartworm...
Ik vraag me af hoe goed ze het gaan bestuderen.
Meestal staat er toch dezelfde blabla op, 6 meter afstand, buiten gebruiken, enz.

Da's misschien nog niet eens zo'n gek idee heartworm...
Ik vraag me af hoe goed ze het gaan bestuderen.
Meestal staat er toch dezelfde blabla op, 6 meter afstand, buiten gebruiken, enz.

Jij ziet jezelf al 300 etiketten opplakken??
En dan alsnog 2 lonten aan het vuurwerk hebben zitten, want dat hebben een heel aantal Duitse consumentenpotjes.

De politie is wel dom, maar zo dom... :bonk:

Al zijn er wel zo ontzettend veel Nederlanders die de laatste 3 dagen van het jaar Duitsland in duiken, dat hierop weinig wordt gecontroleerd.
Gewoon lekker in de file meerijden ;)
Maar vorig jaar werd er inderdaad een gedoog-beleid gevoerd, maar alsnog zijn er wel boetes uitgedeeld :frusty:

Al scheelt het dat de straffen enorm meevallen, maar het verziekt toch goed even de Oud & Nieuw sfeer :mad:

En dan alsnog 2 lonten aan het vuurwerk hebben zitten, want dat hebben een heel aantal Duitse consumentenpotjes.
300 ?!
Hoeveel cakes denk je dat de gemiddelde persoon meeneemt :D

Die 2 lonten heb je een punt, al vraag ik me af of de politie het weet en zoja of ze erop letten.

Het probleem van het gedogen is, dat je nooit weet waar je aan toe bent. Daarom geven ze ook aan: het mag niet. Klaar. Je kan echter wel mazzel hebben met de controle dat ze je 'misschien' door laten gaan als je geen vreemde spullen bij je hebt.

vorig jaar werd er inderdaad een gedoog-beleid gevoerd
maar dat lag eraan hoeveel vuurwerk uit duitsland je meenam naar nederland
bij kleine hoeveel heden deden ze niet moeilijk maar als je met een kofferbak vol gesnaait wordt laten ze je echt niet door rijden en ben je het vuurwerk wel wijt

Die 2 lonten heb je een punt, al vraag ik me af of de politie het weet en zoja of ze erop letten.QUOTE]
Je kunt ook die stikker op de 2e lont plakken. Heb je een gebruikersaanwijzing en 1 lont:D

Laatst bewerkt:
aantal gram bij landen

dui 150
nl 500 vershil 350 gram en dan is de duitsevuurwerk onveilig vast en zekerhet haat daar echt niet over het gaat puur over de prijs vershil

aantal gram bij landen

dui 150
nl 500 vershil 350 gram en dan is de duitsevuurwerk onveilig vast en zekerhet haat daar echt niet over het gaat puur over de prijs vershil

in Duitsland is het aantal gram per cake opgeschroefd hoor:wink: Naar 500 gram en als er een fontein in de cake verwerkt zit mag er zelfs 600 gram kruit inzitten.

En wil je aub een keer letten op hoe je typt, kan best wat meer aandacht aan besteed worden lijkt mij! Is al irritant als 1 iemand niet normaal typt, stel je voor als iedereen zo zou typen. Dan wordt het 1 groot zooitje hier op het forum

Ontopic weer!

in Duitsland is het aantal gram per cake opgeschroefd hoor:wink: Naar 500 gram en als er een fontein in de cake verwerkt zit mag er zelfs 600 gram kruit inzitten.

En wil je aub een keer letten op hoe je typt, kan best wat meer aandacht aan besteed worden lijkt mij! Is al irritant als 1 iemand niet normaal typt, stel je voor als iedereen zo zou typen. Dan wordt het 1 groot zooitje hier op het forum

Ontopic weer!

Hij heeft dislectie (of hoe je dat ook schrijft), reken hem er niet op af.
Misschien dat een moderator een beetje kan helpen?

Back ontopic

Ik heb gister op een feestje met een agente gesproken en ik vroeg voor de duidelijkheid of er nogsteeds een gedoogbeleid geld wat betreft vuurwerk kopen in Duitsland. Ze zei dat er geen gedoogbeleid (meer?) is, en dat je het gewoon lekker in Duitsland mag afsteken.

Ik weet dus nogsteeds niet of er dit jaar een gedoogbeleid geld of niet. Kan iemand me dit beter uitleggen?

Gr. pyroattack

Nee. Misschien dat sommige agenten dit persoonlijk een gedoogbeleid geven. Maar officieel mag het niet.

De politie is wel dom, maar zo dom... :bonk:

Al zijn er wel zo ontzettend veel Nederlanders die de laatste 3 dagen van het jaar Duitsland in duiken, dat hierop weinig wordt gecontroleerd.
Gewoon lekker in de file meerijden ;)
Maar vorig jaar werd er inderdaad een gedoog-beleid gevoerd, maar alsnog zijn er wel boetes uitgedeeld :frusty:

Al scheelt het dat de straffen enorm meevallen, maar het verziekt toch goed even de Oud & Nieuw sfeer :mad:

Wat betreft die 2 lonten.. dit is niet typisch duits ofzo.. dit heb je in Nederland ook.
Zie onder andere de Thriller van Lesli.

Ze zei dat er geen gedoogbeleid (meer?) is, en dat je het gewoon lekker in Duitsland mag afsteken.

Heb je enig idee wat nou precies jou vraagstelling is ? Natuurlijk mag je gewoon in Duitsland vuurwerk afsteken, waarom ook niet :p

Je bedoelt waarschijnlijk of je het zonder problemen mee over de "grens" gaat en kunt krijgen :cool:

Het Duitse vuurwerk over de grens krijgen lijkt me op zich geen probleem, maar er blijft natuurlijk altijd een kans dat je gepakt wordt. Dat is met alles zo wat verboden is.

Laatst bewerkt:
Staat er ook een Nederlandse handleiding op de Weco potten in Duitsland? Want dan is het dus legaal om die mee naar Nederland te nemen toch? Als er alleen een duitse handleiding op staat maar die pot is ook in Nederland te koop is dus het niet toegestaan toch?

Staat er ook een Nederlandse handleiding op de Weco potten in Duitsland? Want dan is het dus legaal om die mee naar Nederland te nemen toch? Als er alleen een duitse handleiding op staat maar die pot is ook in Nederland te koop is dus het niet toegestaan toch?

Nee.
Nee.
Ja.
:)

Het over de grens vervoeren van vuurwerk door particulieren is per definitie een economisch delict. Daar kan een handleiding of wat dan ook niks aan veranderen.

Back
Bovenaan