leo303
VWC lid
Allen, dit wil ik toch even met jullie delen.
Ik heb, evenals vorig jaar, gemaild met de Regio Politie Twente om te vragen wat hun beleid is inzake het invoeren van Duits consumentenvuurwerk naar Nederland. Ik doel hiermee op het (sier)vuurwerk zoals dit verkrijgbaar is bij Lidl, Aldi, Bauhaus, Kaufland, Trinkgut, enzovoorts. Er is al jaren onduidelijkheid over, de één spreekt over een gedoogbeleid, terwijl anderen het ook wel eens hebben over een zero-tolerance beleid.
Hieronder het antwoord van de politie:
Het antwoord is het antwoord van vorig jaar.
Als er geen Nederlandse beschrijving op staat, is het niet goedgekeurd consumenten vuurwerk.
Het is dan ook niet toegestaan.
Of er tijdens de laatste dagen gecontroleerd wordt kan ik niet zeggen, dat gaat via de afdelingen.
Het beleid is duidelijk. Het mag niet en als je wordt gecontroleerd, ben je het vuurwerk kwijt.
Ik hoop dat ik u voldoende heb geïnformeerd.
Met vriendelijke groet
H**** W*****
Politie Twente
0900-8844
h****.w*****@twente.politie.nl
Dat klinkt al een stuk strenger dan het antwoord van vorig jaar.
Toen was er nog sprake van 'een oogje toeknijpen'.
Zie hieronder het antwoord (van dezelfde persoon) van 2008:
Het is inderdaad niet toegestaan om in Duitsland vuurwerk te kopen en dat in te voeren in Nederland. In het vuurwerkbesluit staat dat het vuurwerk moet zijn voorzien van een nederlandse gebruiksaanwijzing en die ontbreekt op het duitse consumenten vuurwerk.
Het toezichtsbeleid in deze is er wel een met een toegeknepen oog.
De grens van 10 kg die in Nederland mag, is wel een hard criterium.
Kortom, de strekking is dat het niet mag.
Ongeacht wat we ervan vinden, hoe veilig het ook is, enz.
Pas dus op wat je doet en vraag het eventueel nog na bij de politie in je eigen regio, want zo te lezen zijn de controles decentraal geregeld en kan het best zijn dat jouw plaatselijke korps alsnog 'een oogje toeknijpt'.
Ik heb, evenals vorig jaar, gemaild met de Regio Politie Twente om te vragen wat hun beleid is inzake het invoeren van Duits consumentenvuurwerk naar Nederland. Ik doel hiermee op het (sier)vuurwerk zoals dit verkrijgbaar is bij Lidl, Aldi, Bauhaus, Kaufland, Trinkgut, enzovoorts. Er is al jaren onduidelijkheid over, de één spreekt over een gedoogbeleid, terwijl anderen het ook wel eens hebben over een zero-tolerance beleid.
Hieronder het antwoord van de politie:
Het antwoord is het antwoord van vorig jaar.
Als er geen Nederlandse beschrijving op staat, is het niet goedgekeurd consumenten vuurwerk.
Het is dan ook niet toegestaan.
Of er tijdens de laatste dagen gecontroleerd wordt kan ik niet zeggen, dat gaat via de afdelingen.
Het beleid is duidelijk. Het mag niet en als je wordt gecontroleerd, ben je het vuurwerk kwijt.
Ik hoop dat ik u voldoende heb geïnformeerd.
Met vriendelijke groet
H**** W*****
Politie Twente
0900-8844
h****.w*****@twente.politie.nl
Dat klinkt al een stuk strenger dan het antwoord van vorig jaar.
Toen was er nog sprake van 'een oogje toeknijpen'.
Zie hieronder het antwoord (van dezelfde persoon) van 2008:
Het is inderdaad niet toegestaan om in Duitsland vuurwerk te kopen en dat in te voeren in Nederland. In het vuurwerkbesluit staat dat het vuurwerk moet zijn voorzien van een nederlandse gebruiksaanwijzing en die ontbreekt op het duitse consumenten vuurwerk.
Het toezichtsbeleid in deze is er wel een met een toegeknepen oog.
De grens van 10 kg die in Nederland mag, is wel een hard criterium.
Kortom, de strekking is dat het niet mag.
Ongeacht wat we ervan vinden, hoe veilig het ook is, enz.
Pas dus op wat je doet en vraag het eventueel nog na bij de politie in je eigen regio, want zo te lezen zijn de controles decentraal geregeld en kan het best zijn dat jouw plaatselijke korps alsnog 'een oogje toeknijpt'.