Drie jongens aangehouden vanwege vuurwerkbommen

moontan

VWC lid
Drie jongens aangehouden vanwege vuurwerkbommen
26 november 2009 - Functioneel Parket

In een onderzoek van het Functioneel Parket heeft het Regionaal Milieuteam van de politie Kennemerland drie jongens van 16, 18 en 19 jaar uit Heemskerk aangehouden op verdenking van het maken en afsteken van pijpbommen. Met de bommen zijn vermoedelijk een speeltoestel, een lantaarnpaal en prullenbakken vernield.

Pijpbommen zijn metalen pijpen gevuld met ontplofbaar materiaal. Ze geven na ontsteking een enorme knal. Het risico hierbij is dat vlijmscherpe delen van de koperen pijp tientallen meters in het rond vliegen. Ze vormen daarmee een groot gevaar voor voorbijgangers. Deze metaaldelen zijn te vergelijken met granaatscherven. Een ander gevaar is dat de jongeren die de bommen afsteken niet goed kunnen inschatten wanneer de bommen precies ontploffen. Als het te lang duurt gaan ze kijken waarom de bom niet ontploft en lopen ze het risico dat het projectiel in hun gezicht afgaat.

Het onderzoek startte begin november, na klachten van inwoners van Heemskerk. Regelmatig waren zeer harde knallen te horen die door sommigen werden omschreven als ontploffingen. De politie heeft extra gesurveilleerd om te onderzoeken wie hiervoor verantwoordelijk waren. De drie jongens werden betrapt toen zij aan bezig waren met vuurwerk, metalen pijpen en een hamer.

De jongens van 18 en 19 jaar zijn afgelopen vrijdag door de rechter-commissaris voor 14 dagen in bewaring gesteld, de 16 jarige jongen is na verhoor heengezonden. Het onderzoek wordt voortgezet en meer aanhoudingen worden niet uitgesloten

http://www.om.nl/actueel/nieuws-_en/@152290/drie_jongens/

Plaatsgenoten van mij, maar weet niet wie het zijn. Maar ben het voorlopig nog met de gang van zaken eens. In bewaring stellen die jongens, pijpbommen is niet niets! Dingen kunnen puur lelijke dingen veroorzaken.

Typisch jongens die niet weten hoe ze met vuurwerk om moeten gaan, en wat nog net wel en juist helemaal niet kan.
Flinke boete geven! Je zal daar maar met je kinderen oid lopen en worden getroffen.

Ik zie de connectie niet tussen vuurwerk en pijpbommen, typisch weer iets voor de media om het zo te verdraaien.

Ik heb in Beverwijk wel een aantal keren best harde knallen gehoord in de afgelopen weken. En ik kan je vertellen sommige daarvan waren echt niet normaal hard. Me collega woont vlakbij mijn huis. Die zij het ook het waren net explosieven aan die knal te horen.

jammer dat mensen dat doen.
en al doe je zoiets nou doe het dan in een weiland ofzo.
maar om nou dingen te gaan slopen en andere mensen in gevaar te brengen dat snap ik niet helemaal.

Back
Bovenaan