Doorknallen of kappen? Dit vinden jullie van een mogelijk vuurwerkverbod

omepje

VWC Moderator
Forumleiding
De luchtkwaliteit was tijdens de jaarwisseling slechter dan in India en ook dit jaar veroorzaakte vuurwerk weer veel incidenten. Het debat over een mogelijk vuurwerkverbod is in volle gang.

Op Facebook vroegen wij in een poll om jullie mening: 76 procent stemde op ‘Ja, kap er toch mee’ en 24 procent stemde op ‘Nee, lekker doorknallen’.

VUURWERKVERBOD
Een middenweg was er niet, maar uit de reacties van LINDA.-lezers blijkt dat de meeste mensen toch een stuk genuanceerder over een vuurwerkverbod denken. Zo zijn veel lezers van mening dat siervuurwerk moet blijven, maar dat illegaal vuurwerk harder aangepakt moet worden.

‘Met het vuurwerk op zich is niets mis, met de mentaliteit van een groot deel van de mensen op dit moment wel’, zegt Merel. ‘Ik vind de keuze wel een beetje kort door de bocht’, voegt Margot daaraan toe. ‘Dat we het leuk vinden om siervuurwerk af te steken, wil niet zeggen dat ik het oké vind dat sommige rotte appels het nodig vinden om rotzooi te gaan trappen.’

HANDHAVING
De meerderheid zou graag meer handhaving zien, zodat de buurt niet in een ‘oorlogsgebied’ verandert tijdens de jaarwisseling. ‘Ik ben niet tegen vuurwerk, maar wel voor verbetering van de huidige regelgeving’, zegt Eva. ‘Betere handhaving lijkt me sowieso wel een goed punt.’

Maar het handhaven van vuurwerk rondom de jaarwisseling is voor de politie “niet te doen”, zegt politiewoordvoerder Robbert Salome. Alleen bij ernstig overlast wordt ingegrepen. “De focus ligt op zwaar illegaal vuurwerk, en op meldingen over branden of vernielingen. Het is ondoenlijk om alles te controleren.”

ELLENDE
Ook de leeftijd van vuurwerkafstekers wordt tijdens oud en nieuw niet gecontroleerd. “Als er een groep twaalfjarigen vuurwerk afsteekt, dan grijpen we niet in. Dat is de verantwoordelijkheid van de ouders”, zegt de politiewoordvoerder. In Arnhem ging het mis in de lift van een flat waardoor een vader en een zoon om het leven kwamen. “Als je het normaal gebruikt is het prachtig, maar je kan er ook enorme ellende mee uithalen”, aldus de politiewoordvoerder.

Brenda komt onder de poll met een andere oplossing: ‘Ik ben dol op vuurwerk en wil ervan blijven genieten. Spreek je uit tegen familie of vrienden die illegaal vuurwerk afsteken, buren die de flessen op de rijweg laten staan. Straf je kids als ze voor 18.00 uur op 31 december al vuurwerk afsteken’, schrijft ze. ‘Handhaving door de politie is moeilijk, maar wij mensen kunnen ook gewoon eens ‘handhaven’ en opvoeden.’

https://www.linda.nl/nieuws/vuurwerkverbod-jaarwisseling-meningen/

Back
Bovenaan