Dongenaar maakt carbidbussen van oude gasflessen

dennis-pyro

VWC lid
DONGEN - Je kunt het zo gek niet bedenken of je vindt het wel op Marktplaats.
Internet is uitgegroeid tot een winkel zonder grenzen, waar wordt verkocht en gekocht. Marco Janssen uit Dongen is een van de velen die de weg naar Marktplaats hebben gevonden. Hij biedt carbidbussen te koop aan.

BS_16844098_168440_2236496h.jpg

Carbidschieten is een oude traditie om het nieuwe jaar te verwelkomen of om een bruidspaar 'los' te schieten. Meestal worden daarvoor oude melkbussen gebruikt. Omdat melkbussen ook al weer van de vorige eeuw zijn en er niet betrouwbaarder op zijn geworden, gebruikt 'kleine' Marco Janssen oude gasflessen. Een vriend van hem heeft de flessen met een snijbrander 'verbouwd' tot melkbussen. Hij vraagt 55 euro voor een carbidbus.

"Omdat het een Nederlandse traditie is, schilder ik de bussen rood- wit-blauw", aldus Janssen. Volgens de kraanmachinist is de klap het mooist als de opening 18 cm doorsnee is, en hij kan het weten, want hij oefent sinds jaar en dag in het buitengebied van Dongen met carbid, maar alleen met oud en nieuw.

"Carbidschieten is echt iets voor mensen die buiten wonen. In een woonwijk moet je er niet aan beginnen. Het is een goedkope manier om lol te hebben: voor 5 euro kun je een kilo carbid kopen bij de Boerenbond en kun je de hele dag vooruit. De politie komt ieder jaar even kijken of het wel veilig verloopt. Het is niet verboden, en de politie weet ook niet goed wat ze ermee aan moet, maar je moet wel weten wat je doet", zegt Marco, die het carbidschieten leerde van zijn vader, 'grote' Marco.

Carbid is een zwart-donkergrijs gesteente dat ontstaat als je cokes en gebrande kalk versmelt in een elektrische oven. Als je er water bij doet, krijg je acetyleengas, dat zo explosief is dat een vlammetje voor een flinke klap zorgt. Carbid werd ook gebruikt om mollen te verjagen. Een stukje carbid in de mollenpijp reageert met het grondwater en het gas jaagt de mol op de vlucht. Smeden gebruikten carbid om ruwijzer te ontzwavelen en carbidlampen met een fijn afgesteld waterreservoir en een blokje carbid zorgden in vroeger tijd voor verlichting van fiets en motor. Bekend is ook de uitdrukking 'het is een aardige man maar hij moest carbid lusten'. Tegenwoordig noemen we zo iemand gewoon 'behoorlijk irritant'.

http://www.bndestem.nl/regio/ooster...ar-maakt-carbidbussen-van-oude-gasflessen.ece

Is dit niet kei link.
Er zit toch nog steeds een beetje gas in zo'n gasfles.
Als je die te lijf gaat met een gasbrander, dan wil ik daar nie tte dicht bij gaan staan hoor.

Is dit niet kei link.
Als je die te lijf gaat met een gasbrander, dan wil ik daar nie tte dicht bij gaan staan hoor.

Ik ken een man die maakt terrashaarden van zulke gasflessen, Je moet gewoon goed weten wat je doet dan gebeurd er niks.

Is dit niet kei link.

Dat is voor hem de voorpret :wink: Zelf schiet ik met oude brandblussers, werkt ook zeer goed! De stalen wand van gasflessen en brandblussers is veel dikker dan de stalen wand van een melkbus. Bovendien gaan deze redelijk uitsterven!
Goed initiatief van deze jongen! De melkbussen worden gewoon ouder en dus minder veilig, liever 55 euro kwijt dan een stuk gezicht! Kan dit alleen maar toejuichen! Keep up the good work!

Back
Bovenaan