Dode door ongeluk met vuurwerk Vietnam

ylke

VWC lid
HANOI - Bij een ongeluk met vuurwerk is in de Vietnamese hoofdstad Hanoi een persoon om het leven gekomen. Drie technici uit Singapore en Duitsland raakten gewond.

Het vuurwerk was bedoeld voor de viering van de duizendste verjaardag van Hanoi en is vermoedelijk te vroeg afgegaan. De explosie deed zich, door nog onbekende oorzaak, voor in het My Dinh stadion, een van de 29 locaties waar vuurwerk zou worden ontstoken.

Door de explosie schudden gebouwen op hun grondvesten en werden de ramen uit auto's geblazen. Er steeg een gigantische rookwolk op. Een ooggetuige zei dat het stadion vol zat met mensen die de show van zondag aan het repeteren waren.

Na het ongeluk sloot de politie snel het gebied rondom het stadion af. De politie weigerde officieel commentaar op het incident. Berichten op websites van Vietnamese kranten over de ramp werden prompt verwijderd nadat ze geplaatst waren. (NOVUM)

Bron: http://www.ad.nl/ad/nl/1013/Buitenl.../Dode-door-ongeluk-met-vuurwerk-Vietnam.dhtml

ik quote van de ChinaDaily:
http://www.chinadaily.com.cn/xinhua/2010-10-06/content_966555.html

HANOI, October 6 (Xinhua) -- Two containers storing fireworks exploded in Vietnam's capital city of Hanoi Wednesday, killing two Germans, one Singaporean and one Vietnamese, said an official with Vietnam's Ministry of Public Security.

The fireworks are to be displayed for the 1,000th anniversary celebration of Hanoi on Sunday, the official told Xinhua over the phone.

The three foreigners were experts who participate in the firework display work, said the official.

The explosion took place in My Dinh stadium where the celebration is to be held. It also left three others injured, said the official.

Initial investigation showed that carelessness in moving fireworks caused the accident, said the official.

Ten ambulances and eight fire trucks came to the site a few minutes after the explosion to extinguish fires and rescue people.

Droevig nieuws dit, zeker voor de familie van de slachtoffers.

Zeker vier mensen zijn vandaag om het leven gekomen in de Vietnamese hoofdstad Hanoi in wat op de ontploffing van een voorraad vuurwerk lijkt. De feiten deden zich voor vlakbij het nationaal stadion. Dat is van officiële bronnen vernomen.

Bij de slachtoffers zouden drie buitenlanders zijn.

Vietnam viert dezer dagen het duizendjarige bestaan van zijn hoofdstad, die gesticht werd in 1010. Komende zondag is er een grote plechtigheid en vuurwerk in het nationaal stadion My Dinh. (afp/ka)

Bron : http://www.demorgen.be/dm/nl/990/Bu...6/Vier-doden-bij-ontploffing-in-Vietnam.dhtml

Hier nog een post van Dieter die ik even in dit topic plaats :

Bij een ongeluk met vuurwerk zijn in de Vietnamese hoofdstad Hanoi woensdag vier personen om het leven gekomen. Drie technici uit Singapore en Duitsland raakten gewond. Dat heeft de Vietnamese politie gezegd.

Het vuurwerk was bedoeld voor de viering van de duizendste verjaardag van Hanoi aanstaande zondag en is vermoedelijk te vroeg afgegaan. De explosie deed zich voor in het My Dinh stadion, een van de 29 locaties waar vuurwerk zou worden ontstoken.

Volgens de politie is uit eerste onderzoek gebleken dat de explosie zich voltrok tijdens het transport van twee containers met geïmporteerd vuurwerk. Het gaat om een ongeluk, zei de politie.

Door de explosie schudden gebouwen op hun grondvesten en werden de ramen uit auto's geblazen. Er steeg een gigantische rookwolk op. Een ooggetuige zei dat het stadion vol zat met mensen die de show van zondag aan het repeteren waren.

Na het ongeluk sloot de politie snel het gebied rondom het stadion af. Berichten op websites van Vietnamese kranten over de ramp werden prompt verwijderd nadat ze geplaatst waren. Fotografen die foto's hadden gemaakt van het incident werden vastgezet en hun foto's werden in beslag genomen.

Een van de Duitse medewerkers is de mij bekende Martin van Nico Lunig Events over zijn toestand en zijn colllega is op dit ongenblik niks bekend.

photo_1677.jpg

nog een foto van enkele seconde na de explosie.

Sorry had niet gezien dat er reeds een topic over was.

Een van de gewonden is Martin Schmitz van Nico Lunig Events een goede bekende van mij.
Over zijn toestand en zijn andere collega is op dit ogenblik nog niks bekend volgens Jurgen Kleinschmidt, ook hun zitten met spanning te wachten over berichten over de toestand van de medewekers.
Laten we er het beste van hopen en dat de berichten positief zullen zijn.

Ik heb nog een film van de explosie gevonden, bij het zien er van gaat er wel wat door mij heen omdat je weet dat daar een goede bekende tussen staat.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

+ YouTube Video
ERROR: If you can see this, then YouTube is down or you don't have Flash installed.

Laatst bewerkt:
Dit zijn inderdaad geen leuke beelden en zeker niet als er bekenden van iemand tussen staan. Ik hoop dat je op korte termijn een positief bericht krijgt, heel veel sterkte in ieder geval !

Ik heb gisteren gelijk aan me Vietnamese vrouwtje gevraagd even contact op te nemen met haar broer die in Hanoi woont om te kijken of hij wat meer info kon verschaffen.

Enige wat hij kon vertellen was dat de explosie in de verre omtrek te horen was en dat er korte tijd verschillende knallen te horen waren van (shells waarschijnlijk) en dat de rookpluimen hoog rijkte.
Nagenoeg alle ruiten in de directe omgeving zijn gesneuveld en somigge gebouwen hebben scheuren in de wanden opgelopen.
Binnen een aantal minuten waren de hulpdiensten ter plaatse en is er een gebied van een 750mtr om de plaats direct ontruimt/schoongeveegd.
Media werd idd tegen gehouden/gehinderd al dan niet afgevoerd.
Het vuurwerk zal/zou op diverse plaatsen in de stad tot ontsteking gebracht worden.

Mocht ik meer te horen krijgen zal ik het gelijk posten.

Mij hebben net deze foto's bereikt van de plaats van ongeval....

55972404.jpg

34870619.jpg

66587615.jpg

36213233.jpg

22872084.jpg

77349871.jpg

75175751.jpg

69100694.jpg

53178929.jpg

40625109.jpg

55352337.jpg

49230901.jpg

33807838.jpg

images20490951.jpg

images20490993.jpg

images20490943.jpg

Laatst bewerkt:
Weten ze zeker dat het geen landmijnen of andere explosieven zijn? Want ze nemen het daar niet zo nauw op regels.

Weten ze zeker dat het geen landmijnen of andere explosieven zijn? Want ze nemen het daar niet zo nauw op regels.

Kerel, waar slaat dit in vredes naam nou weer op? waarom zouden duitse pyrotechnici bij een container landmijnen staan?!

denk nou toch in vredes naam eens even na voordat je zoiets debiels plaatst hier! :frusty:

In Vietnam zijn wel degelijk strenge regels.

Zo is vuurwerk afsteken verboden sind een aantal jaren.
Ook staat de productie onder strenge controle aangezien er vroeger nogal wat prive fabriekjes waren die door familie werden gerund om wat bij te verdienen en er regelmatig een schuurtje of huisje het luchtruim verkoos.

Tegenwoordig worden er shows geschoten door gecertificeerde bedrijven bij festiviteiten en o&n.

Er zal natuurlijk altijd wel wat afgestoken worden door particulieren maar dat heb je overal

last update

last update

Dit bericht sond 20 minuten geleden in de duitse krant.
Over de rest van de mensen is op dit moment nog steeds niks bekend alleen dat 1 man zich heeft kunnen redden.....

Bei einer gewaltigen Explosion in der vietnamesischen Hauptstadt Hanoi sind die deutschen Pyrotechniker Siegfried Tomczak und Karl-Heinz Schinella aus Hemer ums Leben gekommen.

Nach verschiedenen Berichten aus Hanoi ereignete sich das Unglück am Mittwoch um 11.40 Uhr Ortszeit (7.40 Uhr unserer Zeit) neben Hanois My Dinh Stadion. Das Stadion ist einer von 29 Standorten für das große Feuerwerk zum 1000-jährigen Geburtstag der Hauptstadt, der am Sonntag gefeiert werden soll.

Am Stadion war ein internationales Team von Pyrotechnikern - darunter drei Hemeraner - mit dem Ausladen der in Containern angelieferten Feuerwerkskörper beschäftigt. Zwei Behälter mit Feuerwerkskörpern sind plötzlich in Brand geraten und explodiert. „Der Grund sind Fehler beim Transport-Prozess“, wird Nguyen Duc Nhanh, Direktor der Polizei in Hanoi, zitiert.

Metalltrümmer wurden außerhalb des Stadions geschleudert
Die Explosion war so gewaltig, dass Metalltrümmer außerhalb des Stadions geschleudert wurden. Im 200 Meter von der Unglücksstelle entfernten Sportkrankenhaus zerbarsten die Fensterscheiben. Ein gewaltiger weißer Rauchpilz stieg über dem Stadion empor. „Der Rauch war nicht, als wenn jemand Sachen verbrennt. Viele Menschen eilten auf die Straße. Es waren sechs oder sieben Explosionen“, zitiert die Agentur AFP eine Augenzeugin. Es dauerte eine halbe Stunde, um die Flammen zu löschen. Mehrere Krankenwagen eilten zum Stadion. Zeugen berichten von einem umgestürzten, ausgebrannten Transportcontainer.

Am späten Nachmittag Ortszeit wurden trotz des Unglücks die Vorbereitungen für das Jubiläumsfest fortgesetzt.

Vier Tote und drei Verletzte bestätigte am Abend die Polizei in Hanoi. Erst in der Nacht konnte die Identität der Brandopfer geklärt werden. Neben einem Vietnamesen und einer Frau aus Singapur handelt es sich um die beiden deutschen Pyrotechniker aus Hemer. Ein dritter Hemeraner Pyrotechniker konnte sich offenbar in letzter Sekunde retten.

Gegen Mitternacht starb auch das letzte Fünkchen Hoffnung, dass es sich bei der Nachricht, die Hemer aus Hanoi erreichte, um einen Falschmeldung handeln könnte. Dann wurde es Gewissheit. Siegfried Tomczak und Karl-Heinz Schinella sind in Vietnam ums Leben gekommen.

Siegfried Tomczak wurde nur 55 Jahre alt. Der Hemeraner hatte seinen Ausgleich zum stressigen Berufsleben als Soldat und zu seinem großen Engagement in der Kommunalpolitik in der Pyrotechnik gefunden, ein Hobby, in das er sein ganzes Herzblut steckte. Jahrelange Erfahrung und ungeheures Fachwissen machten ihn zu einem großen Feuerwerker. „Böllermann“ wurde er in Fachkreisen genannt. Bei „Rhein in Flammen“ in Koblenz zum Beispiel hatte er seit Jahren das Kommando. Mit großer Begeisterung war er nach Vietnam gereist, wo er bei einem der größten Feuerwerke der Welt in einem internationalen Team mitarbeiten sollte.

Bizar om dit te zien, als je daar zelf afgelopen zomer gewoon ben geweest.

Hopelijk gaan we dit nooit van dichtbij mee maken zeg, wat heftig!

Een van de overleden pyrotechnici aan het werk bij Rhein in Flammen.

In memory Siegfried Tomczak
0273543rheininflammen54.jpg

Laatst bewerkt:
Echt dramatisch nieuws dit! Heb er geen woorden voor. Martin ken ik ook, die daar nu ook is. Het is niet geheel duidelijk of hij gewond is en ja hoe ernstig.

ik heb overigens begrepen dat de gewraakte vuurwerkshow wél gewoon door gaat ondanks de slachtoffers die er gevallen zijn. dit kan ik dus echt niet snappen!

hier nog een foto van Martin:

PIROTECNICA_GARDIN_LUVIGLIANO_SETUP_15-11-2009_008.JPG

Martin midden op de foto in leren jas, foto genomen vorigjaar in Italie waar ik ook was

Gisteren bereikte ons het goede nieuws dat Martin Schmitz bij de explosie niet gewond is geraakt.

Laatst bewerkt:
Back
Bovenaan