Discussie Vara Kassa

moontan

VWC lid
Vuurwerk in handen van iedere particulier is............

Weer 20 voorgoed gedoofde ogen en nog veel ander nog onbekende gezondheidsschade heeft de laatste vuurwerk krankzinnigheid in ons land weer opgeleverd. In de heersende mist van die nacht bleven de zwaar giftige zware metalen en fijn stof hangen en iedereen die zich buiten begaf werd onwetend maar meedogenloos door die vervuiling via de longen in het bloed getroffen.
Hoe leg ik dat zonder naar woorden mijn kind uit? Een overheid die dit ieder jaar tegen beter weten is laat gebeuren. Ik kwam niet verder dan wat mompelen over, "geef het volk zijn voetbal (ook ten koste van wat dan ook) en geef datzelfde volk zijn vuurwerk."
Mensen met longziekten moeten hoogtijd de overheid voor het gerecht slepen en die slachtoffers, (vaak veroorzaakt door anderen terwijl zij stonden te kijken) met hun verloren zicht in een of meerdere ogen zouden een flinke schadevergoeding van die lakse en laffe overheid moeten eisen voor hetgeen onder hun toezicht en met hun toestemming heeft kunnen gebeuren. Het valt niet te begrijpen dat dit ieder jaar weer mag gebeuren ondanks al de schade en gewonden en dierenleed.

http://kassa.vara.nl/discussies/discussie/vadetail/vuurwerk-in-handen-van-iedere-particulier-is/

Ze worden wel steeds leuker..... :D

En het leest zo makkelijk weg ....die nederlandse gierigheid den top !

Dank je Maiko, ben alleen bang dat het weinig indruk maakt. De discussies over het onderwerp, en deze op "Kassa" in het bijzonder, zijn niet oplossingsgericht. Hierdoor kom je in een discussiespiraal waarbij de stellingnemer voor een verbod telkens bij voldoende tegengas overschakelt op een ander aspect of invalshoek. Zo iemand is namelijk niet uit op het verzinnen van een eerlijke oplossing voor alle betrokkenen, maar wil eigenlijk alleen zijn zin doordrammen.

Je ziet het in die discussie al gebeuren op het moment dat Koenie95 een uitstekend stukje tekst plaatst. Discussiestarter gooit de discussie direct over een andere boeg en wordt zelfs persoonlijk door liefhebbers "debielen en kneuzen" te noemen. Dat noem ik geen discussie voeren, dat is gewoon beledigen.

Eigenlijk zou je als fatsoenlijk mens niet eens aan zo'n discussie deel moeten willen nemen, maar soms kan ik me niet beheersen :wink:

Mooie post hoor Nick :D Alleen ben ik idd ook bang dat het weinig uithaalt..ben benieuwd waar onze commonsence nu weer mee op de proppen komt.
Of zou zijn mond eindelijk zijn gesnoerd? Nee vast niet... :wink:

word er wel een beetje moe van. Elk jaar weer hetzelfde. vanmorgen las ik nog een bericht op NOS dat burgemeesters willen overleggen over een vuurwerkverbod. Moet ik me nu ongerust maken?
Persoonlijk vind ik een vuurwerkshow heel mooi en leuk, maar rond oud en nieuw stook ik toch liever zelf;-)
greetzzz
PS: ik kon het ook niet laten om toch te reageren.

Heb het artikel weer weggehaald omdat het ergens anders al stond.

Laatst bewerkt:
Euh, Cameo, als je hem wijst op een spelfout, moet je zelf je posts ook even door de spellingscontrole halen... :wink:

Weet ik Richardus, maar je kunt spelfouten in posts niet meer wijzigen als ze eenmaal ingevoerd zijn. Een gedrocht van een forumsysteem daar :bonk:

Maar de discussie gaat verder. Al heb ik weinig vertrouwen in een goede afloop. Men WIL gewoon niet anders.

Ik wordt hier zo moedeloos van!
Dat zijn weer uitspraken van die oogarts. Ik neem aan dat als je oogarts bent, dat je dan wel een aardige studie genoten hebt en je wel een kop met verstand hebt dat je het letsel niet alleen aan vuurwerk kunt toeschrijven.
Een voorbeeld: Hoeveel mensen belanden jaarlijks op de eerste hulp door een ongeluk met klussen? Neem nou een slijptol bijv. daar zit een gebruiksaanwijzing bij, okee, maar wat als je die niet opvolgt? Er zijn zat klussers die denken even iets doorslijpen en dan geen veiligheidbril of oorbeschermers opdoen omdat ze zegmaar een minuutje iets willen doorslijpen. En laat nou net in die minuut het nou goed fout gaan, van zo'n schijf die met grote snelheid in het rond draait, vliegen stukken metaal en stukken van zo'n schijf af, krijg je zo'n stuk in je ogen, dan kun je blind zijn of worden, bovendien maakt zo'n machine nogal herrie waar je je gehoor mee beschadigd. Om nog maar te zwijgen wat er kan gebeuren als zo'n machine uit je handen slaat en je bijv. in je been pakt. Er zijn met dergelijke machines veel doe-het-zelvers op de eerste hulp beland, heel wat meer dan het aantal vuurwerkslachtoffers. Maar daar hoor je nooit wat over. En ik heb ook nooit gehoord dat slijptollen (en cirkelzagen bijv.) niet in handen horen van een leek, maar in handen van een geschoold iemand. Die vent moet z'n hersens een keer gebruiken (als die ze heeft tenminste en waar ik wel van uit ga) dat er zat bezigheden zijn die veel gevaarlijker zijn dan vuurwerk afsteken. Wat denkt ie wel van al het (elektrisch)gereedschap dat iedereen zonder problemen bij alle bouwmarkten het hele jaar door kan kopen? En dat is nog niet alles. Dan nog het verkeer, hoeveel ongelukken gebeuren daar jaarlijks? En wat te denken van alle bestrijdingmiddelen tegen ongedierte en onkruiden wat ook iedereen zomaar kan kopen?
Maar nee, als het over vuurwerk gaat, dan moet het altijd weer een miljoen keer overdreven worden, en dit lees je elk jaar weer. Het is elk jaar weer hetzelfde liedje BAH!!!!!

Wel goed om te zien dat "onze kant" nog steeds beter te beargumenteren is.
Wij hoeven tenminste geen dingen te verzinnen zoals "vuurwerk is bijna nergens toegestaan", wat door koenie95 vakkundig onderuit gehaald wordt.
Maar ach ja, de tegenpartij wil de echte feiten gewoon niet onder ogen zien, en ziet niet in dat een vuurwerkverbod belachelijk weinig uit zou halen.
Ze staan er bijv. zelfs niet eens bij stil dat bij iets simpels, en net zo "nutteloos" als vuurwerk, als het bosje bloemen bij hun op tafel gigantisch veel bestrijdingsmiddelen zijn gebruikt, en daar krijgen wij dus ook een deel van binnen (lijkt me dus wel zo eerlijk dat zij dan een deel van "onze" vervuiling binnen mogen krijgen :devil:). Zo zijn er nog talloze andere (kleine) dingen op te noemen (zowel vervuilend, overlastgevend als schade-gevend) die ze zelf kunnen doen of laten om voor een wat betere wereld te zorgen, maar toch kiezen ze ervoor om een ander dat maar te laten doen, zelf willen ze uiteraard niks inleveren.

Maar het begint zo vermoeiend te worden onze hobby telkens maar te blijven verdedigen.. :(
Hoe vaker dit zo in het nieuws komt, hoe meer mij het gevoel bekruipt dat we er vroeg of laat een einde aan gaan zien komen. Ik hoop dat ik nog jaaaaren ongelijk heb, maar ik ben die anti-campagnes zo ontzettend beu...

Dat wel inderdaad, o&n wordt er niet plezieriger op door dit soort lastercampagnes (want dat zijn ze grotendeels).
Valt me eigenlijk nog mee dat ze niet eens moe van zichzelf worden, ookal zal het merendeel van de klagers misschien wel niks beters te doen hebben, en is het gewoon een tijdverdrijf voor ze.

Ach. Ieder jaar komt deze discussie weer terug. En ieder jaar ebben de negatieve geluiden zo halverwege januari weer weg.

2 jaar geleden dacht ik alweer, begon Arno Bonte met zijn vuurwerkpetitie. De overheid moest deze petitie in behandeling nemen en kwam tot de conclusie dat er geen verbod op consumentenvuurwerk kwam. Afgelopen jaar probeerde hij het weer. Dit keer gaf de 2e kamer vantevoren al aan dat hier niet meer over gesproken zou worden.

Nu gaan de burgemeesters er dus over praten. Deze zullen er wat negatiever tegenover staan als de 2e kamer aangezien zij er geen geld mee verdienen. Maar ook dat zal wel weer aflopen met een sisser.

Het wordt eens tijd dat de ogen van de antivuurwerkmensen eens geopend worden. Er zijn immers maar weinig mensen die zich storen aan rotjes en siervuurwerk op 31 december. Het geknal vanaf oktober is al verboden en het vuurwerk waar iets mee op te blazen valt is dit ook.

Wat heeft een vuurwerkverbod dan voor een zin? Worden er dan geen auto's meer in brand gestoken? wordt een lawinepijl in een prullenbak dan dubbel verboden ipv. gewoon verboden? worden er dan geen stenen meer door bushokjes gegooid? wordt er dan vanaf oktober niet meer geknald?

:shocked:

Back
Bovenaan