Discussie over vuurwerk afsteken in Eindhoven laait weer op

ylke

VWC lid
EINDHOVEN - Hoewel we nog niet halverwege oktober zijn, is de discussie over vuurwerk weer in volle gang. GroenLinks stelde raadsvragen en wil dat er in Eindhoven vuurwerkvrije zones komen. Niet alleen bij ziekenhuizen en dierenopvangcentra, maar ook in het centrum. In plaats daarvan zou een centrale show kunnen komen op bijvoorbeeld het 18 Septemberplein.

De lokale partij stelde de raadsvragen na een onderzoek van TNS NIPO, waaruit blijkt dat steeds meer mensen voorstanders zijn van een vuurwerkverbod. Inmiddels steekt 69% van de Nederlanders geen rotjes en pijlen meer af.

In de brief aan het College vraagt GroenLinks ook om meer informatie over het handhaven van de afsteektijden. Tussen 18.00 uur en 2.00 uur tijdens Oudejaarsavond- en nacht is het toegestaan om vuurwerk af te steken. Dus de partij wil weten hoe buiten die tijden op die dag, maar ook de dagen daarvoor, wordt gecontroleerd.

Het woord is nu aan het College.

Bron

Prima dat 69% niet afsteekt maar de meeste staan wel te genieten van het vuurwerk van een ander
in de straat en willen dat ook zo houden. :p

Erg interessante stelling dat als men geen vuurwerk afsteekt, dat men dat meteen maar tegen vuurwerk is. Vraag me af of dat ook op gaat voor alle andere activiteiten die de wereld rijk is.

Tjah zo werkt de politiek. Vage statistieken gebruiken in je voordeel.

Dit percentage kun je ook zo draaien dat bijna iedereen van vuurwerk houdt. 69% steekt geen vuurwerk af. 31% wel. Een huishouden bestaat uit gemiddeld 3 mensen. Maar 1 persoon per huishouden steekt het gezamelijke vuurwerk af. Samen genieten ze er van. Dus 31×3=93% houdt van vuurwerk! :bonk:

toch wel vreemd als 31% nog maar vuurwerk afsteekt dat er dan nog steeds grote overlast is.
toch wel vreemd dat er vorig jaar 3 miljoen euro meer (68 miljoen) vuurwerk is verkocht ten opzichte van 2014.
STELLETJE LEUGENAARS!

Geloof ook helemaal niets van deze cijfers. Die zijn zo maar uit de lucht gegrepen als je het mij vraagt.

Ik vind 31% afstekers best veel! Meer dan 5 miljoen vuurwerk liefhebbers in Nederland!

Noem eens 10 andere vrijetijdsbestedingen in Nederland die net zo populair zijn! Ik denk dat dat vrij lastig is.

Ik stond 2 jaar geleden op een flatgebouw in Eindhoven, mijn eigen stad, en ik heb daar ook nog beelden van! Zoveel vuurwerk gezien dat zelf af steken overbodig zou zijn! Daarnaast werd er zoveel vuurwerk afgestoken dat het zicht in rap tempo afnam van 5km ver kijken tot slecht 100meter dit in nog geen 20minuten!

Wanneer komt er nu een einde aan die vuurwerk discussie.. Dit verpest het plezier!

Dat Groenlinks komt echt mijn neus uit.. Ik word echt zo moe van die gasten. Ik denk niet dat deze ooit gaan stoppen met leugens verspreiden en hun hetze tegen vuurwerk.

Gelukkig prikken veel mensen er doorheen. Nooit maar dan ook nog één stem naar Groenlinks!

Ik vind 31% afstekers best veel! Meer dan 5 miljoen vuurwerk liefhebbers in Nederland!

Noem eens 10 andere vrijetijdsbestedingen in Nederland die net zo populair zijn! Ik denk dat dat vrij lastig is.

Dat is wel heeel positief. Ik denk dat het geen realistisch getal is wat jij noemt. Ik zou eerder de totale verkoop(68miljoen €) delen door gemiddeld €250 per persoon = 272.000 mensen

Dat is wel heeel positief. Ik denk dat het geen realistisch getal is wat jij noemt. Ik zou eerder de totale verkoop(68miljoen €) delen door gemiddeld €250 per persoon = 272.000 mensen

Ik nam dit nieuws artikel als bron: 31% van 17 miljoen Nederlanders= ongeveer 5 miljoen vuurwerk afstekers.

Hoezo vuurwerk afsteekverbod in een (winkel)centrum?
Vuurwerk afsteken op 31 december mag vanaf 18.00 uur.
Dan zijn die centra toch net gesloten toch.
En vooral op die datum gaan veel winkels eerder dicht,en kun je bij wijze van spreken een kanon afschieten vanaf 17 of 18 uur.
Ik snap die regel daarom niet.
Maarja, zal wel weer aan mij liggen als jan-met-de-pet burgertje...

Back
Bovenaan