Discussie: over de veiligheid in China

R@lph

VWC lid
Goedenavond medefreaks,

Na een msn gesprek met Pyro-Rola kwam ik het idee om een discussie te starten op VWC over de veiligheid in de Chineze vuurwerkfabrieken. We waren een beetje aan het prutsen op MSN toen we opeens op de welbekende waterzak kwamen, die sommige fabrieken boven de werktafels hebben hangen.

Deze waterzak kan weinig uithalen als er echt wat gebeurd. Nu kwam ik met de volgende stelling.

Zijn de vuurwerkwinkels verplicht om wat aan de veiligheid van deze fabrieken te doen?

Met deze stelling kan je alle kanten op. Vorig jaar of twee jaar geleden was er een grote ontploffing in een belangrijke export haven voor vuurwerk. Een groot deel van die haven is nu buiten gebruik. Wat natuurlijk erg veel geld kost omdat er minder of geen inkomsten zijn.

Nu had het misschien ook voor een deel voorkomen kunnen worden als er meer geld besteed word aan de veiligheid. Alleen nu het punt. Wie zou dit moeten gaan betalen?

Als die belangrijke export haven niet op volle toeren draait, kost alles extra geld. Het vuurwerk wat daar lag opgeslagen moet nu eerst naar een andere haven gebracht worden. De prijzen zullen misschien stijgen omdat er een behoorlijke productie verloren is gegaan.

Terwijl het ook zou kunnen zijn dat ze wat veiligheidseisen meerekenen in de prijs. Zoals anti statische vloeren en een fatsoenlijk sprinklersysteem.

Tot zover de beginpost. Nou mensen brand maar los.

De regels:
Niet schelden
Niet flamen
Respecteer elkaars mening

Let the discussion begin! :p:):bye:

Voor een sprinkler systeem is het dan waarschijnlijk al te laat, bij importeurs in bunkers is het wat anders. De bunkers zitten daar allemaal apart van elkaar afgeschermd, bij vuurwerk fabrieken in China ligt het vuurwerk gewoon open en bloot buiten, en zijn de hokjes waar het vuurwerk word gemaakt verder met niks beveiligd (op een waterzak na), elk hokje staat daar naast elkaar dus vuur kan zo ''overspatten''.

Zoals jij al op MSN zei is dat importeurs zelf voor veiligheids apparatuur/techniek moeten zorgen voor de fabrieken waar zei het vuurwerk vandaan halen. Ik weet niet of dat ooit zou gaan lukken, ik vind dat de fabrieken uit China zelf daarvoor moeten zorgen maar daar is waarschijnlijk geen geld voor.

Groeten,
Pyro-rola

toevallig lach ik vanacht over dit onderwerp te piekeren .
niet alleen de arbeids omstandenigheden zijn belangrijk
maar ook de minimum leefttijds catagorie dat daar werkt .
als onze goede friend hier achterkomt dan zou hij toch wel een punt hebben dacht ik

Is overigens in bijna alle landen daar zo, Is daar normaal en zal voorlopig wel niet veranderen.

als de it's een partij televisies koopt van philips is het toch ook niet aan it's om te zorgen dat philips veilig is? enkel is het wel zo mocht de veiligheid daar verbeterd gaan worden dat je het ook in jou portomonee gaat voelen...

er is niet één importeur bij een fabriek, dus dan zouden die verschillende importeurs uit verschillende landen bijeen moeten komen om de veiligheid binnen zo'n fabriek te regelen? Gaat niet lukken.
Dan zou dus de fabriek zelf dat moeten doen. Dat houdt in hogere prijzen naar de afnemer toe, en hogere prijzen voor ons (bedenk dat elke verhoging weer een aantal malen over de kop gaat voor het onze portemonnee bereikt).

Natuurlijk wil ik individueel geen lieve Chineesjes de dood in jagen, maar gebeuren er nou significant veel ongelukken daar in vuurwerkfabrieken? Er zijn er ook gewoon meer van. Deze mensen werken al eeuwen met vuurwerk en weten daar heel goed mee om te gaan, en zijn er gewoon broodnuchter in.
Ik denk dat de verdere arbeidsomstandigheden heel wat ongezonder en mensonvriendelijker zijn, dan de veililgheidsmaatregelen daadwerkelijk grote risico's met zich meedragen. Natuurlijk zijn die theoretisch groot vanuit ons angstvallige Hollandse denken, maar vanuit dat nuchtere Chinese denken die constant met dat explosieve spul werken?
Het zou belangrijker zijn iets aan werkomstandigheden, werktijden etc. te doen voor die Chinezen. Dat merk je nu al, nu het kapitalisme daar ook aan z'n opmars bezig is, en zal zeker ook aan de afnemer en consument doorberekend worden.

Zullen we deze discussie dan ook gaan voeren over de mijnbouw in China (nee, dit is geen mijnbouwforum dus dat doen we niet)? Werken onder de grond met voldoende stutting is heel gevaarlijk en er gebeuren ongelukken, maar zie je ook die belachelijke werkschema's die ze er op nahouden waardoor er juist ongelukken ontstaan?

Back
Bovenaan