• BELANGRIJK!

Het in bezit hebben en afsteken van buitenlands vuurwerk is verboden in Nederland en is dus op eigen risico!

Vuurwerkcrew.nl heeft besloten om g��n zwaar knalvuurwerk (zoals de Cobra 6) op het forum te plaatsen.
    Buitenlands knalvuurwerk met een totale inhoud tot 2 gram bus- of flashkruit mag besproken worden.

Deze keuze hebben wij gemaakt op basis van meningen van leden, diverse partijen (winkeliers / importeurs / branche-verenigingen) en de maatschappij die zich steeds sterker afkeert tegen vuurwerk in het algemeen vanwege het misbruik van zwaar knalvuurwerk.
    Uiteindelijk levert het veel negativiteit op voor het imago van vuurwerk, de media staat er vol mee!

Is (zwaar) knalvuurwerk gevaarlijk? Nee, bij gebruik volgens de gebruiksaanwijzing niet.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor vernielingen? Nee, vernielingen worden veroorzaakt door idioot gebruik van het vuurwerk.
    Zorgt (zwaar) knalvuurwerk voor overlast? Volgens de maatschappij zeker en de media dikt dit daarom graag aan!

Stook verstandig en zorg dat je geen overlast veroorzaakt met het afsteken van vuurwerk, zo behouden we met elkaar die mooie vuurwerktraditie in Nederland!

[DISCUSSIE] Hoe gevaarlijk is een nitraat?

Status
Niet open voor verdere reacties.

tomtadeus

VWC lid
hallo,
het is misschien een rare vraag, maar hoe gevaarlijk is een nitraat eigenlijk vergeleken met bijvoorbeeld een strijker? ik dacht altijd dat de strijker gevaarlijker was omdat hij geen lont heeft,.

vuurwerk is ten alle tijden gevaarlijk, als je er maar op een normale manier mee omgaat is er niet veel aan de hand.

maar helaas gebeurd dat niet altijd

hallo,
het is misschien een rare vraag, maar hoe gevaarlijk is een nitraat eigenlijk vergeleken met bijvoorbeeld een strijker? ik dacht altijd dat de strijker gevaarlijker was omdat hij geen lont heeft,.

strijker is in dat opzicht ook zeker gevaarlijker, zelfs als je deze gebruikt zoals het hoort kan er nog zeker wat mis gaan. Ken iemand die er nog redelijk goed is afgekomen met een strijker. Bovenste deel van zen middelvinger is er afgeslagen. Dit omdat de lading direct tegen de strijkkop aan zat

Ik personelijk heb liever een nitraat dan een strijker.. Bij een nitraat heb je gewoon een lont, dat is een goede vertraging omdat je gewoon ziet dat hij aan gaat en je weet dan dat je genoeg tijd heb om weg te rennen.

bij een strijker zie je dat niet.. hij vlamt en rookt en dan gaat hij af. Heb je een fout in je strijker, bijvoorbeeld de vertraging is niet goed.. Kan hij al in je hand ontploffen omdat je het niet ziet aan de buitenkant, bij een nitraat wel.

hallo,

Kijk; het is zo, dat als je normaal met vuurwerk omgaat, het niet gevaarlijk is! Wanneer je er onverantwoord mee omgaat worden de risico's groter. Een nitraat heeft een grote kracht dan een strijker. Een strijker heeft geen lont en je weet dus niet wanneer hij afgaat. Wanneer je hem gelijk weggooit nadat hij aan is gegaan is de kans 0,01% dat het fout gaat. Bij een nitraat zie je wel wanneer hij ongeveer afgaat. Soms is er bij strijker een mis-productie maar dit komt niet vaak voor. Gewoon goed mee omgaan en niet experimenteren en er kan bijna niks gebeuren!

Kijk; het is zo, dat als je normaal met vuurwerk omgaat, het niet gevaarlijk is! Wanneer je er onverantwoord mee omgaat worden de risico's groter. Een nitraat heeft een grote kracht dan een strijker. Een strijker heeft geen lont en je weet dus niet wanneer hij afgaat. Wanneer je hem gelijk weggooit nadat hij aan is gegaan is de kans 0,01% dat het fout gaat. Bij een nitraat zie je wel wanneer hij ongeveer afgaat. Soms is er bij strijker een mis-productie maar dit komt niet vaak voor. Gewoon goed mee omgaan en niet experimenteren en er kan bijna niks gebeuren!

komt niet vaak voor nee, maar als het gebeurt. Degene waar ik over vertelde had nog meer strijkers, en vriend van hem heeft die later onderzocht en zat nog 1 bij waar de lading ook tegen de kop aan zat

Ik hou niet van knal, maar als ik het koop geef mij maar lontjes.
daar kan je altijd zien of hij aan is en hoe ver hij is.

Strijkers vind ik maar gevaarlijke dingen. puur omdat er geen lont aan zit.

Een strijker kent een zeker gevaar, omdat je de vertraging niet visueel kunt toetsen.

Een nitraat kent een zeker gevaar, omdat de kracht (druk) veel groter is dan bij de reguliere strijkers.

Beide knallers kunnen je behoorlijk verwonden als je er onverstandig mee om gaat. Bij Belgische nitraten moet je echter wel heel erg je best doen om vingers, laat staan een hand, te verliezen. Bij de zogenaamde zwaardere exemplaren, bijvoorbeeld uit Italie (denk aan Cobra) is dit weer een heel ander verhaal.

ik leg de strijkers altijd op de grond, en steek ze dan met gestrekte arm aan met een aansteker, dan kan er weinig misgaan toch?

Tja wat is gevaarlijk? Hou de nitraat niet in je hand maar gooi hem weg is mijn advies:bonk:
Enige dat eventueel gevaarlijk kan zijn is het beton dat weg schiet, als dit in je gezicht of je oog komt kan dit redelijk vervelend zijn.

Nee, de vraag was om precies te zijn:

hallo,
Is dus niet vreemd dat strijkers in de discussie betrokken worden :wink:

Ik ben wel eens benieuwd of iemand ooit een door schietend lont heeft gehad met een nitraat... In dat opzicht is het wel mooi dat bijv een Fenix nog een groene vlam heeft voor de knal, toch een extra vertraging.

Ik ben wel eens benieuwd of iemand ooit een door schietend lont heeft gehad met een nitraat... In dat opzicht is het wel mooi dat bijv een Fenix nog een groene vlam heeft voor de knal, toch een extra vertraging.

Moet de vlam van de Fenix het wel doen :wink: (vorig jaar, en velen dit jaar hadden geen vlam)
OT: Ik heb zelf gigantisch veel nitraten gehad in m'n leven, nog nooit een doorschietend lont gehad. Gelukkig gebeurd het niet vaak, en mensen die ik ken hebben het ook nooit gehad (je moet echt een pechvogel zijn)

Natuurlijk kan je hem het beste op de grond leggen, maar zoals iedereen wel weet is het gewoon handiger om hem weg te gooien. Aangezien je anders niet goed het lont bijv. ziet zitten. Maar voor de veiligheid is het gewoon beter om hem op de grond te leggen, als hij dan klapt heb je als enig letsel een piepend oor en geen verminkte arm. Zo wie zo raad ik het aan om vooral het spul van de zuiderburen te nemen, dat is het veiligste i.v.m. de keuringen die ze daar hebben vergeleken met het poolse import spul.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan