digitale burgerinitiatief verbod vuurwerk

moontan

VWC lid
Novum) - Het eerste digitale burgerinitiatief pleit voor een verbod op consumentenvuurwerk. Initiatiefnemers zijn GroenLinks-raadsleden Arno Bonte en David Rietveld uit Rotterdam en Den Haag. Zij willen dat vuurwerk alleen nog door professionals mag worden afgestoken.

Voor een burgerinitiatief zijn veertigduizend handtekeningen nodig. Met ingang van dit jaar mogen die ook digitaal worden ingezameld. Een plan met voldoende steun moet door de Tweede Kamer in behandeling worden genomen. Het burgerinitiatief 'Meer plezier met minder vuurwerk' is volgens de opstellers het eerste dat gebruikmaakt van de mogelijkheid van digitale ondertekening.

De GroenLinks-raadsleden stellen dat de Nederlandse vuurwerktraditie aan zijn eigen succes ten onder gaat door het hoge aantal slachtoffers, de luchtverontreiniging, de geluidsoverlast en de maatschappelijke kosten. Ook vinden ze het onacceptabel dat dertig procent van de mensen door vuurwerk de straat niet meer op durft. "De openbare weg is van iedereen en niet alleen van de vijftien procent van de bevolking die graag vuurwerk afsteekt."

Het initiatief kan ondertekend worden op internet. Donderdag rond 16.00 uur stond de teller op twintig digitale handtekeningen. Uit een eerdere peiling in opdracht van Bonte en Rietveld zou zijn gebleken dat een meerderheid van de Nederlanders het plan steunt.

http://www.elsevier.nl/web/Artikel.htm?contentid=218139

Ook vinden ze het onacceptabel dat dertig procent van de mensen door vuurwerk de straat niet meer op durft.
http://www.elsevier.nl/web/Artikel.htm?contentid=218139

Dus als er iemand met een diploma dikke proff. blokken afsteekt zijn ze ineens niet bang meer. Dit klopt toch niet! Ik ben het echt zat nou. Wij moeten er ook iets aan gaan doen voordat alles voorbij is!

We staan nog voor op de poll ook, dus wat zeggen ze met hun ''meerderheid'' Iedereen ff stemmen!

Vuurwerkverbod?

Graag, dat zou jaarlijks een hoop ellende schelen
40% (167)
Verbod? Pak liever de vandalen aan!
43% (181)
Een truc van de milieulobby, daar trap ik niet in
17% (69)

Ook vinden ze het onacceptabel dat dertig procent van de mensen door vuurwerk de straat niet meer op durft.

Is dit echt onderzocht, of met hetzelfde natte vinger werk gedaan zoals de SSHV te werk gaat?
Zou in mijn straat iig niemand weten die niet de deur uit durft.

heb dit ook net gelezen en begin het nu echt zat te worden die lui die ons de regels op willen leggen met wat wij moeten doen.

het is nu tijd om ons een te laten horen.

vuurwerkcrew, laten we een vuist maken en een tegen platform beginnen met als slogan:

HANDEN AF VAN ONZE PASSIE, VUURWERK!

ben bang dat ik niet meer kan genieten zoals gisteravond was weer geweldig.

en als de mensen bang zijn dan snap ik niet dat de straat uit loopt om mijn vuurwerk show te bekijken met kinderen en de mensen klappen en juichen en we er 1 groot feest van maken met kinderen die een vuurwerkbril op hebben en dat er elk jaar dat we dit doen nooit een gewonden zijn gevallen.

dit omdat wij onze hobby beoefenen zoals het hoort, volgens de regels en wij niet met onze zatte koppen vuurwerk afsteken waardoor de meeste ongelukken gebeuren en stoerdoenerij.

Hebben jullie de berichten al doorgelezen die daar op Petitie.nl staan?
Het is de vuilste oplichterij! Ik zie meerdere berichten met dezelfde teksten en beroepen onder verschillende namen! :angry:

Ik begin nu echt boos te worden en ben het echt zat nu! Deze man (wat je man noemt) MOET gestopt worden.

Ik heb er zojuist melding over gemaakt bij Petities.nl.

Laatst bewerkt:
Zielig om onder verschillende namen te doen, krijg er nu ook echt genoeg van.
Ik had niet gedacht dat het zover zou komen, overigens ken ik niemand die er bang voor is.
En mensen die ik ken, die er een hekel aan hebben vinden wel dat het die ene dag door moet gaan omdat het al een oude traditie is.

Geheel verbod op consumenten vuurwerk kan er toch niet komen,

Als GBV of andere importeurs slim genoeg zijn om een rechtszaak te starten.

Want het is in strijd met de Europese grond wet,

Vrije handel word mensen ontnomen en dat is verboden :bye:
Zelfde als wat er gebeurt in belgië ^^
en er zijn 50% MINDER incidenten dan vorig jaar, dus ik vind dat ze niet moeten zeiken.

:angry:

In dit kader weer een nieuw bericht, ik vond hem op een blog pagina.
Lees hem goed, want dit bericht spant echt de kroon
Voor het eerst worden wij brave vuurwerkafstekers vergeleken met militairen die oorlog voeren.

Waande u zich de afgelopen dagen door het geknal van mortierbommen in Gaza ? Kreeg u gisteravond om klokslag twaalf uur spontaan een astmatische aanval ? Moest u vannacht een sprintje trekken om ongeschonden uw woning te bereiken bij thuiskomst ? Heeft u vannacht bibberend in bed gelegen omdat u bang was dat er een vuurpijl op het rieten dak zou belanden ? IJsbeert uw hond vandaag nog steeds zenuwachtig door de woonkamer ?

Houdt u desondanks wel van siervuurwerk ? Wilt u liever dat gemeenten centrale vuurwerkshows organiseren ter vervanging van het vuurwerk dat ieder voor zich afsteekt ? Bent u voorstander van een verbod op het afsteken van vuurwerk door niet-professionals ? Denkt u ook dat het veel veiliger is dat het afsteken van vuurwerk bij oud en nieuw voortaan alleen gebeurt door professionals die een vergunning hebben voor een vuurwerkshow ?

Teken dan deze petitie.
http://willemzwijgtnietmeer.web-log.nl/willemzwijgtnietmeer/2009/01/burgerinitiatie.html

Ben zelf van mening dat zo'n online petitie niet waterdicht is, wanneer er slechts gecontroleerd wordt op emailadres is de uitslag eenvoudig te manipuleren.
Als ik wil maak ik binnen no-time 50 emailaliassen aan en met een telefoonboek zijn daar ook al snel net zoveel namen en adressen bij gezocht.
Het is zelfs toegestaan om meerdere stemmen vanaf één huisadres te doen, zolang het emailadres maar verschillend is...
Wil je een beetje zekerheid hebben over daadwerkelijk geldige stemmen dan zullen die voorwaarden toch gewijzigd moeten worden.
Denk daarbij bijvoorbeeld aan; slechts één stem per huisadres en ip + ondertekening d.m.v. het ingeven van een code via de telefoon, waarbij het telefoonnummer ook daadwerkelijk geregistreerd moet staan op de naam van de stemmer.

Wel is het zo dat er nu al een controle is vanuit de overheid op valse stemmen, enkele honderden stemmers wordt namelijk verzocht nogmaals schriftelijk hun stem te bevestigen met als bijlage een copie ID-kaart of paspoort.
Dus des te meer er gesjoemeld is door stemmers, des te groter de kans is dat dit wordt ontdekt en dat alle stemmen ongeldig worden verklaard.

Verder kent de wet burgerinitiatieven, nog wat andere eisen;
Uw voorstel moet verder aan de volgende regels voldoen:

1) Uw voorstel is nieuw: de laatste twee jaar is het onderwerp niet in de Tweede Kamer aan de orde geweest.
2) Uw voorstel gaat over een onderwerp waarover de Tweede Kamer beslist, dus over een kwestie die de rijksoverheid en níet een andere overheid aangaat en géén privé-kwestie is.
3) Uw voorstel mag niet indruisen tegen in ons land diep gewortelde normen en waarden.
4) Uw voorstel gaat niet over de Grondwet, de belastingen of de begrotingswetten.

Deze petitie gaat dus op punt 1 al gelijk stuk, want zowel het centraal afsteken van vuurwerk als een algeheel verbod op vuurwerk is al aan de orde geweest in 2008 in de Tweede Kamer; http://www.elsevier.nl/web/10153118...-Vuurwerk-voortaan-op-vaste-plek-afsteken.htm
Dus zelfs al zou ze het lukken alleen geldige stemmen te verkrijgen, dan krijgen ze alsnog te horen "sorry, is in de laatste twee jaar al behandeld".

Verder vind ik het ook niet echt een burgerinitiatief wanneer twee raadsleden van een politieke partij zo'n initiatief opzetten.
Die zouden juist van zoiets moeten uitgesloten zijn, omdat ze anders via een middel wat er eigenlijk niet voor bedoeld is als politieke partij de gang van zaken in de Tweede Kamer kunnen beïnvloeden.

Meer info over burgerinitiatieven en de eisen, kunnen alhier gevonden worden;
http://www.tweedekamer.nl/hoe_werkt_het/uw_mening_telt/burgerinitiatief/index.jsp

grtz Frans

Dit soort petities hebben totaal geen nut.
Het gaat bij een burgerinitiatief om een onderwerp wat je in de Tweede Kamer wil besproken zien.
Er is nog steeds geen signaal vanuit de Tweede Kamer dat er een vuurwerkverbod op handen is. Sterker nog minister Cramer wijst een vuurwerkverbod af.
Zo'n initiatief kan zelfs tegen je werken, want wat indien je met deze petitie wel genoeg stemmen krijgt en die van Groenslinks niet.
Dan is dat een schot voor open doel voor de partijen die tegen zijn, want die zeggen dan "goed idee, laten we bespreken of vuurwerk moet blijven"...

Maar goed, we blijven dan altijd nog hangen op het punt dat dit afgelopen jaar al besproken is in de Tweede Kamer en dus niet wordt behandeld als burgerinitiatief.

Mijn email aan de webmaster:

Ik wil u op de hoogte brengen dat er met dit:
http://www.petities.nl/petitie/burgerinitiatief_meer_plezier_met_minder_vuurwerk Initiatief wordt gefraudeerd, er worden meerdere berichten geplaatst met dezelde tekst en het beroep onder verschillende namen.

Antwoord:
Klopt, de petitionarissen moeten het nog allemaal gaan opruimen. Maar de ondertekeningen komen in grote getalen binnen, dus er is per definitie een achterstand. U kunt ze helpen door ze een lijstje te mailen met alle verdachte adressen, dan kunnen ze die heel snel vinden en aanvinken voor verwijdering.
Dank u wel voor uw betrokkenheid.

Laatst bewerkt:
Beetje raar dat ze daar geen filter voor hebben, die gewoon IP's filterd, natuurlijk kan je daar nog makkelijk omheen komen, met bijvoorbeeld proxy servers of een tool om tijdelijk te verbergen achter een IP, maar velen zullen dit niet weten, die daar op reageren.

Dat hele online gebeuren is zoiezo een hoax zelfde gedoe met geenstijl toen was er een contest met de Geenstijl dorittos das alleenmaar die naam geworden omdat tijdens de wedstrijd op die site is opgeroepen op de naam Geenstijl te stemmen meer niet. Zelfde als hier iedereen stemt nu toch wel omdat het nu helemaal hot is. Zou je dit in de zomer doen reageerd er geen drol :s

Ik heb overigens rond de middag een algemene email gestuurd naar de commissie die over de burgerinitiatieven gaat.
Geachte heer/mevrouw,

Ik heb geconstateerd dat per 1 januari ook digitale petities met digitale handtekeningen rechtsgeldig zijn geworden.
Nu kan ik echter op uw website nergens enige eisen vinden waaraan de geldigheid van zo'n handtekening moet voldoen.
Een website zoals www.petities.nl stelt bijvoorbeeld buiten de standaard eisen (naam, adres, woonplaats) als enige aanvullende eis dat het emailadres uniek moet zijn.
Welnu in een tijd als deze is het zeer eenvoudig om via aliassen meerdere emailadressen te verkrijgen en zodoende een uitslag te manipuleren.
Het is immers verder vrij eenvoudig om d.m.v. een (online) telefoonboek, de benodigde namen en adressen te verkrijgen.
Verder zie ik ook dat er digitale petities worden opgestart door vertegenwoordigers van politieke partijen.
Mag dit dan nog wel als een burgeriniatief worden gezien? Ik zie het zelf meer als het beïnvloeden van de gang van zaken in de Tweede Kamer door een politieke partij via een middel wat hier niet voor is bedoeld.
Graag zou ik van u horen of er al eisen zijn m.b.t. de digitale handtekeningen voor een burgerinitiatief en of er tevens eisen zijn voor wie het toegestaan is een burgerinitiatief petitie op te starten.
En verder of zo'n website waarop zo'n petitie wordt gehouden, moet voorzien zijn van een soort keurmerk.
Zelf ben ik van mening dat indien er geen strenge richtlijnen hieromtrent zou zijn, zowel u als de tweede kamer onnodig zwaar zouden worden belast doordat te eenvoudig digitale petities kunnen worden gemanipuleerd.
Ik ben me ervan bewust dat er steeksproefgewijs controles op digitale stemmen zullen plaatsvinden, juist in dat geval zullen strenge richtlijnen u alleen maar onnodig werk besparen.
Het is immers beter vooraf ervoor te zorgen de kans op ongeldige stemmen te minimaliseren als deze pas veelvuldig aan te treffen tijdens zo'n steekproef.

Mijn ideëen omtrent de geldigheid van digitale petities voor burgerinitiatieven zijn;

1) Op alleen door u goedgekeurde websites mogen petities gehouden worden m.b.t. een burgerinitiatief, tevens moeten deze voorzien zijn van een keurmerk.

2) Politieke partijen mogen zich op geen enkele manier bemoeien met het opstellen van een burgerinitiatief (raadsleden incl.).

3) De kans op ongeldige stemmen / valse digitale handtekeningen moet minimaal gehouden worden.

Wat betreft punt drie zou wellicht het ingeven van een verificatie code via de telefoon, waarvan het nummer ook op naam moet staan van de stemmer, uitkomst bieden.

Met vriendelijke groet,

Frans

@ Rollende_Babba: De petitionarissen zouden dan eigenlijk nog wat "geholpen" moeten worden, door er wat extra ongeldige stemmen aan toe te voegen. :wink:
Dat houdt ze dan iig lekker bezig. :D
Gelukkig ben ik zo niet. :rolleyes:

Back
Bovenaan