Afgelopen zaterdag ook aanwezig geweest tijdens de viering van het Chinees Nieuwjaar in Den Haag. Het was al weer wat jaren geleden, 2018 als het goed is en toen voel de opening op het Spui wat tegen. In 2019 ging het feestje helaas niet door als gevolg van te harde wind en was ik er voor niets heen gegaan. Ik was wel weer eens toe aan het live bewonderen van een goede Chinese rol. Eenmaal in Den Haag zagen we de mensen van Dream Fireworks al klaar staan en na een korte openingsceremonie kon het feest pas echt beginnen.
Ik vind de rollen zeker niet slecht. Ik heb vanaf kleins af aan de Chinees Nieuwjaar vieringen meegemaakt in Den Haag en ben er dus zogezegd mee opgegroeid. In het verleden gingen de rollen weleens harder, absoluut. De snipperfactor is ook weleens hoger geweest. Maar in 2018 waren de rollen bedroevend en dat was nu zeker niet het geval. Het verschil tussen de kleinere en grotere knallers waren duidelijk te horen en ook de tijdsduur was prima in orde. De eindbommen vielen wel erg tegen. Ze waren enorm dik gerold, dus in theorie zouden ze enorm moeten snipperen, maar ik vermoed dat het kruitgewicht per knaller van de eindbom vrijwel gelijk was aan die van de rest van de kleine knallers van de rol. En dan heeft het onvoldoende kracht om zo'n dikker gerolde huls goed te laten knallen.
Dit mocht verder de pret niet drukken. Onder begeleiding van de leeuwen- en draken dans teams trokken we van winkel naar winkel in China Town en het was dan weer ouderwets genieten om dit weer eens van dichtbij mee te maken. Het blijft mooi om een rood tapijtje te zien en daarnaast is het ook geweldig dat dit soort tradities behouden kunnen blijven in een stad als Den Haag.
Een voordeel van de mindere eindbommen was wel, dat de labels met horse brand logo niet uit elkaar knalden. Zodoende heb ik nog een mooi aandenken overgehouden aan vorige week zaterdag. Kortom, het was een geslaagde middag en daarnaast ook leuk om weer een aantal forumleden te zien en te spreken. Voor volgend jaar zeker voor herhaling vatbaar.
Op youtube kwam ik nog wat beelden tegen: