Deeltjes in vuurwerk beschadigen ogen

FireDragon

VWC lid
BAARN - Amerikaanse onderzoekers hebben nu ontdekt dat hele kleine deeltjes vuurwerk al schade kunnen toebrengen aan het hoornvlies.

Dat vuurwerk ernstig oogletsel kan veroorzaken was al bekend. De onderzoekers wilden weten of de ogen vooral te lijden hebben onder de grote drukgolf die vuurwerkexplosies veroorzaken of onder het materiaal dat vrijkomt bij vuurwerk.

Ze stelden achttien ogen van overledenen bloot aan drie ontploffingen van tien gram buskruit op verschillende afstanden.

Krasjes hoornvlies
De druk van explosie bleek de ogen nauwelijks te beschadigen. De enige schade bestond uit minuscule krasjes op het hoornvlies. Op filmopnamen was te zien dat deze veroorzaakt waren door rondvliegend materiaal.

​Bescherming

Volgens de onderzoekers kan dit resultaat mogelijk bijdragen aan nieuwe regelgeving en beschermingsmiddelen bij vuurwerk. Het onderzoek is gepubliceerd in het Journal of the American Medical Association.

Kortom: Altijd een vuurwerkbril op je neus zetten!

Bron

Inderdaad makkelijke oplossing een vuurwerkbril? Of is dit nieuw voer voor Arnootje om een verbod door te zetten :bonk:

Tja, makkelijke oplossing idd,gewoon een vuurwerkbril dragen! Natuurlijk kan er alsnog iets fout gaan, maar. Kans daarop wordt zeer verkleind.

Iemand die hier rookt en toevallig weleens as in zijn ogen heeft gehad? Iemand die net zijn sate op de BBQ legt en toevallig een beetje as in zijn ogen krijgt door de wind?

Zo zijn er duizenden manieren om je ogen te beschadigen, misschien is het een goede uitvinding dat je als baby word geboren met een bril op je hoofd, zodat je ogen niks kan overkomen.

Je kan overal wel een verbod opleggen, alleen er zijn altijd manieren om toch je ogen te beschadigen. Wees als liefhebber gewoon verstandig en zet je brilletje op tijd het stoken of bij een show met wind.

zo verzinnen ze wat zeg.
Als men dit onderzoek uit gaat diepen zal er waarschijnlijk iets uitkomen dat als je elke dag 40 jaar lang bij vuurwerk gaat staan je uiteindelijk 3 procent gezichtsverlies in totaal hebt.
Nu vind ik een vuuwerkbril sowieso verstandig, maar laten we hopen dat dit soort berichten weer niet door de linkse loby gebruikt gaan worden als...... zie je nou wel en dit kan zo niet langer etc etc.

Iemand die hier rookt en toevallig weleens as in zijn ogen heeft gehad? Iemand die net zijn sate op de BBQ legt en toevallig een beetje as in zijn ogen krijgt door de wind?

Zo zijn er duizenden manieren om je ogen te beschadigen, misschien is het een goede uitvinding dat je als baby word geboren met een bril op je hoofd, zodat je ogen niks kan overkomen.

Je kan overal wel een verbod opleggen, alleen er zijn altijd manieren om toch je ogen te beschadigen. Wees als liefhebber gewoon verstandig en zet je brilletje op tijd het stoken of bij een show met wind.

Daarom snap ik niet dat ze met alternatieven komen zoals lasershows ipv vuurwerk. Denk je dat al die stroboscopen/lasers zo goed zijn voor je ogen :D
Als we dan toch aan het mierenneuken zijn, ik wil een verbod op lasershows!

Interessant en leerzaam artikel Jur en ik zal er zeker eens dieper in gaan duiken in deze materie !

To the Editor.— Each year in the United States, an estimated 8000 to 10 000 visits to the emergency department are prompted by fireworksrelated injuries.1 Since 1983, we have been conducting active surveillance for such injuries at 31 emergency facilities in King County, Washington, which includes Seattle.Until 1982, fireworks laws in Washington were restrictive, allowing only nonexplosive ground devices. In 1982 and 1983, most firecrackers and certain aerial display devices were added to the list of legal fireworks. In 1984, firecrackers reverted to illegal status, and in 1985 aerial devices became illegal in certain municipalities only.The number of fireworks-related injuries declined from 146 in 1983 to 121 in 1984 and to 107 in 1985. Fifty-two percent of the injured persons were younger than 16 years of age, and 70% of the injured were males. In all years, burns were common, accounting for 67% of all visits to
Bron

Het bericht is dus gebaseerd op een verhaal dat al in juli 1984 geschreven is...:bonk:

Hoe kan het nou dat mij dan toch een gevoel bedruipt dat men onrust wil zaaien met kennelijk oud (zeer oud bijna) nieuws. Relschoppen, jammer dat nu.nl zich daarvoor leent. Of is die site ook stiekum van meneer Bonte?

Media...let nou eens op a.u.b. en verziek niet zomaar andermans mooie tradities!

nu hebben diverse partijen weer een 'goed' argument. heb je natuurlijk weer 0,0000001 procent meer kans om blind te worden. ze weten van geen ophouden.

Haha een krasje op je hoornvlies wat een lachertje weer dit triest.Als je een tak in je oogbal krijgt heb je ook een dikke kras op je hoornvlies.

Gossie diep onder de indruk hoor,maak me nu grote zorgen! Echt kap eens met dat mierengeneuk,om elk klein dingetje!

Bron

Het bericht is dus gebaseerd op een verhaal dat al in juli 1984 geschreven is...:bonk:

Hoe kan het nou dat mij dan toch een gevoel bedruipt dat men onrust wil zaaien met kennelijk oud (zeer oud bijna) nieuws. Relschoppen, jammer dat nu.nl zich daarvoor leent. Of is die site ook stiekum van meneer Bonte?

Media...let nou eens op a.u.b. en verziek niet zomaar andermans mooie tradities!

toeval?:p

http://nl.wikipedia.org/wiki/1984_(boek)

Een vinger in iemands ook steken is ook schadelijk. Volgens mij gaan we binnenkort starten met vingers hakken Taliban staan.

Iemand trek in een lange vinger?

Da's toch geen nieuws? Het originele artikel is uit 1986. Krasjes loop je de hele dag op, zeker als je in een stoffige omgeving bent, een keer in je oog wrijven en je hebt al krasjes, laat staan als je echt een zandkorrel in je oog krijgt die daar een tijdje over je oogbol blijft schuiven. Dat hersteld vanzelf, en snel ook anders zouden we allemaal rondlopen met doffe oogbollen.

"...Ze stelden achttien ogen van overledenen bloot aan drie ontploffingen van tien gram buskruit op verschillende afstanden.."

En die afstanden zijn? Waarschijnlijk geen reële afstand die zich in de praktijk voordoet, dat is wel duidelijk.

Kletskoek artikel van de bovenste plank, wat een ongelofelijk knoeiers van nu.nl.

" Amerikaanse onderzoekers " Zegt al meer dan genoeg. Zodra ik dit zie geloof ik er al helemaal niks meer van.
Dus veel mensen in Spanje die shows schieten zijn bijna blind , en dit is 1 % van alle mensen die met vuurwerk omgaan. Ga toch weg. Stop eerst maar eens met aroma's stoppen in het voedsel van mensen. Dat scheelt pas doden. Dit is voor mij pure BAH !

lekker snugger ook bij een dood iemand hersteld zijn oog niet logisch,maar bij een mens die nog leeft hersteld dat vanzelf hoor niks aan de hand.

Back
Bovenaan