De Nachtwakers: Het is weer zover: artsen willen vuurwerkverbod

peter82

VWC lid
Goed stuk van een zelfverklaard vuurwerkhater:

http://denachtwakers.nl/2015/12/21/het-is-weer-zover-artsen-willen-vuurwerkverbod/

Het is weer zover: artsen willen vuurwerkverbod

Het is een alsmaar terugkerend ritueel in december dat zijn gelijke alleen maar kent in het Zwartepietendebat. Als de kruitdampen daarvan nog maar net zijn opgetrokken volgt onmiddellijk het vuurwerkdebat. De grote verbieders zijn maar al te vaak GroenLinksers (als Arno Bonte) en dokters. “Artsenvereniging KNMG wil roken verbieden in auto”, “Huidartsen pleiten voor verbod op zonnebank thuis”, “Kinderartsen pleiten voor verbod op energiedrank”, “Oogartsen roepen op tot vuurwerkverbod”. Artsen hebben een verbodslust die geen enkele andere beroepsgroep (op wellicht de politici na) kent.

Ze krijgen ook nog regelmatig hun zin. Dit jaar zijn de babypijltjes en romeinse kaarsen al verboden. In plaats van te wijzen op vuurwerkbrillen die de oogschade ook kan voorkomen moet het met een totalverbot worden opgelost. Inmiddels zijn er nog veel meer artsen aangesloten bij de verbodsclub van de oogartsen. Kinderartsen, plastisch chirurgen en artsen van spoedeisende hulp staan achter deze schijnoplossing. Want van een échte oplossing is geen sprake.

De overlast verdwijnt niet bij een eventueel totaalverbod. We zien het nu al in de bestrijding van illegaal vuurwerk. De knallen gaan al weken voor oud en nieuw af en de politie staat er machteloos tegen. We zagen het eerder ook bij de vuurwerkvrije zones die niet te handhaven bleken. Opvallend is overigens dat in Duitsland en België, waar dat “illegale” vuurwerk wel legaal is, er nauwelijks vuurwerkoverlast bestaat. Dat is niet zozeer omdat de cultuur daar anders zou zijn, maar omdat datgene wat verboden is, nu eenmaal ook leuker is. In Frankrijk is ook ooit een vuurwerkverbod geprobeerd, toen gingen de Parijzenaren auto’s in de fik steken. Dat is niet bepaald een wenselijke vervanging.

Zelf heb ik niets met vuurwerk, ik zit met oud op nieuw het liefst binnen. Deels komt dat ook voort uit mijn angst voor vuurwerkgebruikers. Met name de twaalfjarigen met karren vol vuurwerk dat ze rondstrooien werkt op mijn zenuwen, zeker als het mijn richting in komt. Maar ligt het probleem daar bij het vuurwerk? Nee, dat mogen die twaalfjarigen officieel niet eens hebben dus voor hen geldt al een verbod. Het probleem ligt bij niet-opvoedende ouders. Ouders, voed je kinderen op, politie, pak vandalen op, maar pak niet het pleziertje af van verantwoordelijke mensen.

Ik heb dan ook weinig zin om de volwassen verantwoordelijke vuurwerkgebruiker te verbieden een pijl af te steken. Waarom kunnen mensen niet gewoon de ander hun pleziertje gunnen? Voor de een is dat een wijntje, voor de ander een sigaretje, voor weer een ander een vuurpijl. Vooral dokters zullen die boodschap eens ter harte moeten nemen.

Back
Bovenaan