De 'jeugd' en vuurwerk

ImmSamuel

VWC lid
Ik loop sinds kort stage op de basisschool (groep 8), en als pyro fan, kan ik mijn hobby niet afwezig laten lijken ;). Ik heb de kinderen wat dingetjes gevraagd over vuurwerk, wat ze wisten, en of ze ook bezig zijn met illegaal vuurwerk. Tot mijn grote verbazing, schrik eigenlijk, hoorde ik ze al praten over Cobra's en vandalisme met vuurwerk. Hoe zat dit vroeger, ik zelf ben pas 16. Waren kinderen vroeger ook al zo in de weer met illegaal vuurwerk, of überhaupt slopen met zwaardere knallers?

elk 11/12 jarige jongen kent de naam cobra 6 wel. , met dat ze het over vandalisme hebben is vast stoere praat. beetje tegen elkaar opscheppen dat ze zogenaamd een prullenbak hebben opgeblazen. Ik zeg niet dat mensen van die leeftijd het niet doen hoor, daarintegen, maar denk dat zowieso 9 van de 10 mensen liegt :wink:

Vroeger speelde dit ook bij mij op school , ben nu 28 en was toen een jaar of 12/13 ofzo.
Alleen toen was je al de man als je wat strijkers had en nu moeten dat cobra`s zijn.

Zit zelf al een aantal jaar om de middelbare school maar ik kan me goed herinneren dat ik en mijn klasgenoten ook al heel veel over illegaal vuurwerk praatte. Maar op de basisschool heeft bijna niemand illegaal vuurwerk hoor, dat begint pas echt op de middelbare school.

Tsja vroegah. Voor mij midden jaren 70. Conservenblikjes met een echte kanonslag er onder, schoot zo'n blikje toch aardig hoog de lucht in. In een hondedrol was ook een toppertje. Maar of je dit vandalisme moet noemen. Een rookbom in een telefooncel was ook leuk maar verder kwam het niet. :wink:

Natuurlijk was dit vroeger ook al ten sprake, het grote verschil is dat je toen een doosje strijkers kocht met een relatief lage kruitinhoud t.o.v. de zware knallers van nu. Een verkeersbord met een strijker wegknallen kon gewoon niet, nu wel met het zwaardere spul.

Tsja vroegah. Voor mij midden jaren 70. Conservenblikjes met een echte kanonslag er onder, schoot zo'n blikje toch aardig hoog de lucht in. In een hondedrol was ook een toppertje. Maar of je dit vandalisme moet noemen. Een rookbom in een telefooncel was ook leuk maar verder kwam het niet. :wink:

Haha die in de hondendrol is een klassieker...Weet nog wel een klasgenoot die kon toen aardig wat shit incasseren lol.

Yep het moest wel altijd stiekum. En dan ineens hard weglopen. Van de drol was niets meer over bij een normale kanonslag. Doe dat nu maar eens met een kanonslag. Veel minder lol.:D

Vroeger speelde dit ook bij mij op school , ben nu 28 en was toen een jaar of 12/13 ofzo.
Alleen toen was je al de man als je wat strijkers had en nu moeten dat cobra`s zijn.

dit, natuurlijke hebben die gastjes van 9-10 geen cobras want dat is te duur, mischien hooguit 1-3 stuks per groepje, maar dat is al teveel want het kunnen 3 bushokjes zijn.
triest eigenlijk deze evolutie, maar het is aan NL zelf te danken.

Vroeger in mijn tijd op de basisschool(ben nu 33) was er een jongen bij mij in de buurt die verkocht goede oude widowmakers. die dingen gaven me een klap. heerlijk :)
Ook zat er een jongen bij me in de klas uit tjechie die elk tripje naar zijn familie grote rode klappers meenam. lijken op die bison tigres van tegenwoordig maar dan met een harde dreun. in twee maten had je deze dingen. de kleine met grijs lont en de grote met groen lont.
waren ook zeker 10 grams klappers die grote jongens en we waren altijd zwaar onder de indruk als hij ermee aan kwam zetten :)
Toen ik op de middelbare school kwam op mijn 12e werd je bedolven met illegaal vuurwerk.
Van jongens die strijkers, panzerfausten en bloemetjesnitraten vanuit hun kluisje verkochten tot 10k-20k-30k-50k en 100k's en yuanle huanle 1000s blokken en good old blitzknall rakete die bezorgd werden voor weinig (waar is die tijd gebleven)
Dus ja vroeger gebeurde dit ook al.
Ik kan van mezelf zeggen dat ik nog nooit andermans goederen express heb gesloopt.(later wel per ongeluk haha). maar het leek wel of dit toen ook minder geaccepteerd werd onder elkaar als tegenwoordig.

De schoolperiode... fantastisch :D.
op de basisschool werd er eigenlijk alleen gesproken over lawinepijlen die bomen uit de grond zouden trekken omdat ze zo vreselijk veel kracht zouden hebben... in onze ogen was het nog net geen scudraket haha.

pas in de brugklas (1996) werd er gesproken over normaal illegaal vuurwerk. zo kwam ik ook aan mijn eerste lading Bex nitraat (nitraatklappers met JAWEL 1 mg ammoniumnitraat) en de originele chinese vlinders. beide waren 25 gulden per doosje. ik heb toen 5 pakjes van beide gekocht op een station. ik dacht dat ik Don Corleone was ghehe.

ik snapte echt niks van dat timefuse lont van die vlinders toen... waarom wilde ze nu niet aan?
ook pirats werden in grote getalen verhandeld voor 10 gulden per pakje. geweldige tijd!!!

Vroegah, toen vuurwerk nog normaal was. Voor mij begon het in 1998 toen ik samen met mijn vader vuurwerk ging kopen op de Zwarte Markt. Voorheen ook één van de grootste, bekendste en beruchtste vuurwerkwinkels in Nederland. Teruggekomen met een glimlach en een afvalzak vol vuurwerk. Wat het allemaal precies was wist ik niet meer. Het heeft wel indruk gemaakt. Vooral het jaar erna. Een groot pakket van Schuurmans Vuurwerk (Diamond!) om het millennium in te knallen!

Bij ons op het middelbaar is 2003 werd toen de halve school ontruimd, omdat er iemand zink pijlen of dergelijke meegenomen had naar school, alle kluizen nagekeken, bleek het om een pakje kanonslagen te gaan..
aah die overdreven oude tijd.

Back
Bovenaan